جباری: تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد باید به استان‌های همجوار گسترش یابد

|
۱۴۰۵/۰۴/۰۶
|
۱۰:۳۵:۱۶
| کد خبر: ۲۳۵۸۸۵۳
جباری: تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد باید به استان‌های همجوار گسترش یابد
برنا-گروه استانها:دبیر کمیسیون عمران مجلس، گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد، رونق تولید، توسعه تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد رفاه برای مردم است و طبیعی است که نخستین بهره‌مندان از این ظرفیت‌ها باید مردم بومی همان جغرافیا و استان‌هایی باشند که این مناطق آزاد در آن‌ها قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان  احمد جباری، دبیر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در توسعه اقتصادی کشور، اظهار کرد: فلسفه ایجاد مناطق آزاد، رونق تولید، توسعه تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد رفاه برای مردم است و طبیعی است که نخستین بهره‌مندان از این ظرفیت‌ها باید مردم بومی همان جغرافیا و استان‌هایی باشند که این مناطق آزاد در آن‌ها قرار گرفته‌اند.

دبیر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به موضوع تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: امروز آزادسازی تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد قشم و کیش در سطح استان هرمزگان، اقدامی ارزشمند و امیدبخش است که با استقبال گسترده مردم مواجه شده و رضایتمندی و بازخورد بسیار مثبتی را در میان اقشار مختلف جامعه به همراه داشته است.

جباری افزود: جا دارد از رئیس‌جمهور محترم، استاندار محترم هرمزگان، نماینده محترم ولی فقیه در استان، نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای تأمین استان، مجموعه فراجا به ویژه پلیس راهور، مدیران شورای عالی مناطق آزاد کشور و همچنین مدیران سازمان‌های مناطق آزاد کیش وقشم که در تحقق این مطالبه عمومی نقش‌آفرینی کردند، قدردانی کنیم.

وی تأکید کرد: این اقدام مثبت نباید به موضوع خودرو محدود بماند، بلکه لازم است این رویکرد در سایر حوزه‌ها نیز توسعه یابد. در عرصه واردات و صادرات کالا و تسهیل این امکان برای مرزنشینان، ساکنان مناطق آزاد و عموم مردم هرمزگان نیز باید نگاه تسهیل‌گر و توسعه‌محور حاکم باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های بندرلنگه، بستک، پارسیان و جزیره کیش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امتیازات و مزیت‌های مناطق آزاد باید به صورت مشخص، ملموس و مشهود برای مردم آن منطقه به ارمغان آورده شود تا مردم استان‌های دارای مناطق آزاد، این ظرفیت‌ها را به عنوان یک مزیت ویژه برای خود ببینند و خود را مردمی ببینند که برخوردار از تسهیلات ارزشمند هستند. اگر مردم احساس کنند که از مزایای این مناطق بهره‌مند هستند، هم سرمایه اجتماعی تقویت خواهد شد و هم اهداف مناطق آزاد بهتر محقق می‌شود.

عضوفراکسیون مناطق آزادمجلس با اشاره به سیاست های کلی جمعیت در کشور، افزود: امروز یکی از معضلات کشور مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرهای بزرگ و مرکز کشور است. درحالیکه باید طبق راهبردهای کلان کشور مهاجرت معکوس شده و مشخصا جمعیت کشور به مناطق ساحلی خلیج فارس سوق داده شود. لذا یکی از مهمترین مشوق ها برای گسیل جمعیت به مناطق مجاور خلیج فارس، اعطای تسهیلات و امتیازات ویژه در حوزه‌های مختلف ازجمله خودرو، واردات و صادرات و.... است.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرمزگان بار بزرگ اقتصاد کشور را بر دوش می‌کشد و به حق دروازه اقتصاد ایران است. بنابراین در حوزه تسهیل امور اقتصادی، چه در بخش خودرو و چه در حوزه تجارت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های اقتصادی، باید نگاهی پیشرو، آینده‌نگر و متناسب با نقش راهبردی این استان داشته باشیم تا این نقطه اتکای اقتصاد ایران بیش از پیش تثبیت و تقویت شود.

جباری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت گسترش دامنه تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد اظهار کرد: مطالبه منطقی مردم این است که امکان تردد خودروهای پلاک قشم و کیش علاوه بر هرمزگان، در استان‌های همجوار نیز فراهم شود. دست‌کم استان فارس به دلیل گستردگی مراودات اقتصادی، درمانی، اداری، آموزشی و تجاری با هرمزگان، شایسته برخورداری از این امکان است.

وی تصریح کرد: هر روز شمار زیادی از مردم هرمزگان برای فعالیت‌های اقتصادی، درمانی، آموزشی و تجاری به استان فارس سفر می‌کنند و در مقابل، مردم فارس نیز حضور پررنگ و مؤثری در عرصه‌های اقتصادی، بازار، خدمات و فعالیت‌های اداری هرمزگان دارند. این وابستگی متقابل میان دو استان یک واقعیت انکارناپذیر است.

دبیر کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: همین شرایط درباره استان‌های کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز تا حد زیادی صادق است و گسترش امکان تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در استان‌های همجوار می‌تواند ضمن افزایش رضایتمندی مردم، به رونق مبادلات اقتصادی، تسهیل کسب‌وکار و تقویت پیوندهای منطقه‌ای کمک شایانی کند.

جباری در پایان تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی از هر اقدامی که منجر به بهره‌مندی بیشتر مردم از ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد، رونق اقتصاد، افزایش رفاه عمومی و توسعه متوازن استان‌های مرزی شود، حمایت خواهد کرد و امیدواریم با تعامل دولت، شورای عالی مناطق آزاد و دستگاه‌های اجرایی، شاهد گسترش این اقدامات ارزشمند در آینده نزدیک باشیم.

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر