پهنههای ارزشمند تاریخی تهران دو برابر میشود
یاسر جعفری گفت: سیاست مدیریت شهری صرفاً مبتنی بر تملک و مرمت مستقیم بناهای تاریخی نیست، بلکه تلاش میشود با ایجاد مشوقها و تسهیلات لازم، زمینه حضور و سرمایهگذاری بخش خصوصی فراهم شده و شهرداری نقش هدایتگری و راهبری را ایفا کند.
وی به رونمایی از طرح محلات تاریخی تهران شامل محدودههای سنگلج و عودلاجان با همکاری وزارت میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: تعیین و تصویب حریمها و ضوابط این محلات میتواند نقش مهمی در حفاظت از بافتهای تاریخی و تامین منافع ساکنان این مناطق داشته باشد.
جعفری با تاکید بر ضرورت نگاه توسعه محور به بافتهای تاریخی اظهار داشت: رویکرد مدیریت شهری، حفظ حیات و پویایی در این بافتها است و تلاش میشود با تعریف الگوهای معماری متناسب با هویت تاریخی تهران و در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی، زمینه مرمت، بازسازی و نوسازی پلاکهای واجد شرایط فراهم شود.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهراناز ادامه مرمت چند پروژه تاریخی در سطح شهر خبر داد و افزود: مجموعه علاءالدوله، مجموعه بصیرالدوله، خانه صانعی و برخی خانههای تاریخی از جمله خانه فروغ فرخزاد از پروژههایی هستند که عملیات مرمت آنها در حال انجام است.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در ادامه از تسریع روند صدور پروانههای مرمت در بافتهای تاریخی و برنامه ریزی برای افزایش سهم پهنههای ارزشمند تاریخی پایتخت به حدود پنج درصد خبر داد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویتهای مدیریت شهری در این حوزه، تسهیل فرآیند صدور پروانههای مرمت بوده است، افزود: با وجود ابلاغ مصوبه مربوطه در سالهای گذشته، اجرای آن به نتایج مورد انتظار نرسیده بود که با پیگیریهای انجام شده در مناطق مختلف شهرداری، به ویژه مناطق تاریخی، این روند با جدیت بیشتری دنبال شده است.
وی در ادامه از تشکیل نخستین کمیته سیاستگذاری بناها و بافتهای تاریخی شهر تهران خبر داد و افزود: احکام اعضای این کمیته صادر شده و سازوکار هدایت، تملک و بهرهبرداری از ۱۱۸ بنای تاریخی متعلق به شهرداری نیز تعیین تکلیف شده است.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به برنامههای جذب سرمایهگذاری در حوزه بناهای تاریخی گفت: سازوکارهای بهرهبرداری از ابنیه تاریخی با رویکرد سرمایهگذاری تدوین شده و در مراحل نهایی قرار دارد. هدف از این اقدام، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ، احیا و بهرهبرداری مناسب از بافتهای ارزشمند تاریخی شهر است.
جعفری درباره توسعه پهنههای تاریخی تهران نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲ تا ۲.۵ درصد از مساحت شهر تهران در قالب پهنههای ارزشمند تاریخی شناسایی شده است و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انجام مطالعات تکمیلی، این میزان به حدود پنج درصد افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به خسارتهای وارد شده به برخی بناهای تاریخی در جریان جنگ اخیر افزود: ۷۷ بنای تاریخی در تهران آسیب دیدهاند که برای مرمت آنها تفاهمنامهای میان شهرداری تهران و وزارت میراث فرهنگی در مراحل نهایی قرار دارد. اعتبارات مورد نیاز پیشبینی و آسیبشناسی بناها انجام شده و عملیات اجرایی مرمت پس از نشست مشترک وزیر میراث فرهنگی و شهردار تهران آغاز خواهد شد.
جعفری مجموعه کاخ گلستان، مجموعه سعدآباد و دیگر بناهای تاریخی آسیب دیده را از جمله آثار مشمول این برنامه عنوان کرد و گفت: این بناها با حمایت شهرداری مرمت شده و مجدداً به چرخه بهرهبرداری بازخواهند گشت.