کشت ۱۴ هزار نهال‌چه یا گیاه‌چه حاصل از تولید کشت بافت در اراضی سایت شهرقدس

|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸
|
۱۱:۴۱:۳۶
| کد خبر: ۱۱۷۵۸۹۱
کشت ۱۴ هزار نهال‌چه یا گیاه‌چه حاصل از تولید کشت بافت در  اراضی سایت شهرقدس
سرپرست واحد‌های شهرقدس، ملارد و صفادشت از کشت ۱۴ هزار نهال‌چه یا گیاه‌چه حاصل از تولید کشت بافت در اراضی سایت شهرقدس خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ عبدالله قاسمی پیربلوطی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شهرقدس، ملارد و صفادشت گفت: دانشگاه‌های شهرقدس، ملارد و صفادشت به واسطه داشتن مرکز تحقیقات گیاهان دارویی که حدود چهار سال تاسیس شده، در حوزه‌های کشاورزی فعالیت‌های را با همکاری اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته‌های مختلف انجام داده است.  

وی در خصوص کشت نهال‌های گل محمدی در اراضی ملارد و صفادشت افزود: در سال گذشته برنامه‌هایی را در هر سه واحد آغاز کرده‌ایم، یکی از این  برنامه‌ها کشت نهال‌های گل محمدی در اراضی  ۳ هکتاری ملارد و صفادشت بوده که اقدام برای برداشت آن نیز انجام شده است.

سرپرست واحد‌های شهرقدس، ملارد و صفادشت با تاکید بر فرآوری گیاهان دارویی تصریح کرد: در اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ اقدام به کشت نهالستان درختان مثمر و البته درخت غیر مثمر در اراضی سایت شهرقدس کرده‌ایم، این نهالستان درختان مثمر از ۱۴ هزار پایه‌ برمبنای کشت زیست فناوری تشکیل شده است.

قاسمی پیربلوطی ادامه داد: ۱۴ هزار نهال‌چه یا گیاه‌چه حاصل از تولید کشت بافت به اراضی سایت شهرقدس در ابعاد حدود ۲ هزار متر مربع منتقل شده که متشکل از نهال رویشی GN  که بیشتر برای بادام و.. استفاده می‌شود و پایه بسیار خوبی را دارا می‌باشد، پایه رویشی گیلاس و گلابی و... است.

 وی گفت: همچنین  تعداد ۴ هزار  پایه رویشی نوعی انگور قرمز  بدون هسته نیز به این اراضی منتقل شده و این محصول یکی از محصولات بازار‌پسند منطقه به خصوص شهریار وملارد است، چراکه این نهال‌ها تحمل و مقاومت بالا در شرایط نامناسب محیطی، بعضی ازبیمار‌ی‌ها و آفات را دارند.

عبدالله قاسمی پیربلوطی عنوان کرد: در این اراضی می‌توانیم به درختان مثمر دست پیدا کنیم که دارای سرعت بازدهی بالا است و در سه سال آینده پایه به دست آمده در شرایط نامناسب محیطی و انواع بیماری مقاومت بسیار خوبی را دارا می‌باشد.

سرپرست واحد‌های شهرقدس، ملارد و صفادشت اظهار داشت:  پالونیا درختی وارداتی که دارای چوب مرغوبی است یکی دیگر از نهال‌های منتقل شده به اراضی شهرقدس می‌باشد و  می‌توان در صنایع دستی، مبلمان و ..‌ مورد استفاده قرار گیرد،  همچنین این چوب دارای انعطاف بالا و رشد متوسط سه تا ۵ متر حتی ۶ متر در هر سال، سایه اندازی خوبی است.

وی در پایان بیان کرد: طی  تفاهم نامه منعقد شده با یکی از  شرکت‌های دانش بنیان، کشت بافت صورت گرفته است و امیدواریم سال آینده حدود ۱۰  یا ۱۲ هزار نهال مرغوب و مثمر را علاقه‌مندان حوزه تولید به خصوص کشاورزان ارائه دهیم.

نظر شما
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
اخبار برگزیده
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک