برای مرتب کردن دندان ها لمینت بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - ۰۷:۴۸:۲۰
کد خبر: ۱۲۹۳۵۲۰
برای مرتب کردن دندان ها لمینت بهتر است یا ارتودنسی نامرئی؟
زمانی که از صاف و مرتب کردن دندان ها و از بین بردن فاصله بین آنها حرفی به میان می آید، نام لمینت دندان و ارتودنسی نامرئی در ذهن پر رنگ تر می شود. انتخاب مناسب ترین گزینه از میان این دو برای بعضی افراد دشوار است.

به گزارش برنا، دندان های کج یا فاصله بین دندان ها دو مورد از مهم ترین عللی هستند که مردم به دندانپزشکی زیبایی مراجعه می کنند. خوشبختانه روش های متنوعی برای حل این مشکلات و بهبود زیبایی لخند وجود دارد. زمانی که از صاف و مرتب کردن دندان ها و از بین بردن فاصله بین آنها حرفی به میان می آید، نام لمینت دندان و ارتودنسی نامرئی در ذهن پر رنگ تر می شود. انتخاب مناسب ترین گزینه از میان این دو برای بعضی افراد دشوار است.

در حقیقت، هر یک از این روش ها مزایا و معایب خودشان را دارند و نمی توان گفت کدام یک از دیگری بهتر است. اما با بررسی ویژگی ها و مشخصه های ارتودنسی نامرئی و لمینت دندان می توانیم بگوییم که کدام روش برای برطرف کردن فاصله دندانی و یا مرتب کردن دندان های شما موثر است.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

علم دندانپزشکی و ارتودنسی همگام با تکنولوژی روز دنیا در حال تغییر است. طوری که ارتودنسی سیمی و ثابت دارد کم کم جای خودش را به ارتودنسی نامرئی می دهد. با کمک ارتودنسی شفاف و نامرئی می توان مشکلات فکی و دندانی زیادی را اصلاح کرد؛ از جمله:

  • اوربایت (دندان های بالایی به طور قابل توجهی بیرون زده اند)
  • آندربایت (دندان های فک پایین جلوتر از دندان های بالایی قرار گرفته اند)
  • شکاف یا فاصله بین دندان ها
  • دندان های شلوغ یا روی هم قرار گرفته
  • اپن بایت (وقتی دهان بسته است دندان ها به هم نمی رسند)

ارتودنسی نامرئی به گونه ای طراحی می شود که به دندان ها در جهت درستی فشار وارد کند. این فشار در همه جهات و با توجه به نیاز هر دندان وارد می شود. بیماران معمولا به صورت هفته ای پلاک های شفاف جدیدی را از دکتر ارتودنسی خود دریافت می کنند. پلاک های جدید بر اساس موقعیت جدید و تغییر یافته دندان ها طراحی می شوند.

ارتودنسی نامرئی - دکتر سهیل سالاری - شقایق لوح 09032222001

مزایای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی برای کسانی که از این روش درمانی بهره می برند مزیت های زیادی دارد. برخی از این فواید را در ادامه می خوانید.

  • هزینه به صرفه: برخلاف باور عموم، هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به قیمت لمینت دندان بسیار به صرفه تر است. اگر به قصد مرتب کردن دندان ها یا از بین بردن فاصله بین آنها دندان ها را لمینت کنید، تعداد واحد انتخابی به تعداد دندان های کج و فاصله دار بستگی خواهد داشت. معمولا 16 واحد از دندان ها لمینت می شوند تا هنگام صحبت کردن و لبخند زدن، دندان های یکرنگ و یکدستی داشته باشید.
  • درمان بدون جلب توجه: ارتودنسی های سیمی باعث جلب توجه افراد به دستگاه ارتودنسی و کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. اما پلاک های ارتودنسی نامرئی شفاف بوده و کمتر کسی متوجه وجود آنها روی دندان هایتان می شود.
  • متحرک بودن پلاک ها: شما می توانید پلاک های ارتودنسی را هنگام خوردن غذا، مراسم های ویژه، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درآورید و دوباره روی دندان ها قرار دهید. این امکان در ارتودنسی های ثابت وجود ندارد و رعایت بهداشت دهان و دندان با وجود بریس ها بسیار دشوار است.
  • عدم محدودیت غذایی: کسانی که ارتودنسی فلزی را انتخاب می کنند باید از خوردن و نوشیدن لیست بلندی از غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنند. اما درمورد ارتودنسی نامرئی اینطور نیست زیرا همانطور که گفتیم، شما می توانید هنگام غذا خوردن پلاک ها را بردارید.
  • ایمنی و راحتی بیشتر: اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی از پلاستیکی ساخته می شود که هیچ مواد سمی در آن به کار نرفته و باعث هیچ گونه التهابی نمی شود. به علاوه، دیگر خطر گیر کردن قشر داخلی گونه و لب ها به سیم ارتودنسی وجود ندارد.
  • طول درمان کوتاه تر از بریس ها: طول متوسط درمان با اینویزیلاین 12 ماه است و این دوره نصف مدت زمانی است که ارتودنسی فلزی نیاز دارد (24 ماه).

معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی شفاف در کنار همه این مزیت های جذاب، معایبی هم دارد. در هنگام انتخاب این دستگاه ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها باید این نکات منفی را نیز در نظر بگیرید.

  • دستورالعمل های سفت و سخت: اگرچه الاینرهای شفاف متحرک هستند و خود بیمار می تواند آنها را بردارد و دوباره در جای خود قرار دهد، اما استفاده از آنها به مدت 22 ساعت از شبانه روز ضروری است. در غیر اینصورت، الاینرهای جدید با موقعیت دندان ها تطابق نخواهد داشت. در واقع، اگر از عمل به این دستورات پزشک سرپیچی کنید، درمان با شکست مواجه خواهد شد.
  • امکان گم شدن پلاک ها: از آنجایی که پلاک های شفاف متحرک هستند، امکان دارد فرد آنها را بعد از خارج کردن از دهان گم کند.
  • حس ناراحتی در روزهای اول: اگرچه ارتودنسی نامرئی از پلاستیک ساخته شده و آسیبی به بافت دهان نمی زند. اما چند روزی طول می کشد تا به وجود آنها روی دندان ها عادت کنید. جا زدن پلاک ها همچنین تا چند روز برایتان مشکل خواهد بود.

رنگ لمینت دندان - اصلاح طرح لبخند

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان ورقه نازکی از جنس چینی است که به جلوی دندان ها می چسبد. هدف از روکش لمینتی بهبود ظاهر دندان هاست. لمینت این کار را با تغییر رنگ دندان ها، پوشاندن ترک ها یا صاف کردن سطح دندان انجام می دهد. لمینت دندان همچنین می تواند به بستن شکاف های بین دندانی و تغییر اندازه دندان ها کمک کند. لمینت ها به صورت سفارشی و با توجه به فرم و اندازه دندان شخص ساخته می شود.

مزایای لمینت دندان

تعدادی از مزایای لمینت سرامیکی را در این بخش آورده ایم.

رفع بسیاری از مشکلات دندانی: لمینت دندان مشکلات زیبایی زیادی را برطرف می کند. مثلا برای سفید کردن دندان ها، پوشاندن فاصله بین دندانی، صاف کردن دندانی هایی که کمی کج هستند و همچنین برای کامل کردن دندان های لب پر شده می توان از لمینت دندان استفاده کرد.

طول عمر بالا: عمر لمینت ها ابدی نیست اما با مراقبت صحیح از آنها، مدت زمانی طولانی عمر می کنند. طول عمر متوسط لمینت دندان 15 سال است.

محافظت از مینای دندان: مینای دندان اولین محافظ دندان در برابر مواد غذایی است. اما مینا ممکن است به هر دلیلی فرسوده شده و تحلیل برود. لمینت می تواند از فرسودگی بیشتر مینای دندان جلوگیری کند.

معایب لمینت دندان

لمینت دندان علی رغم مزایای زیاد، معایبی نیز دارد که بهتر است آنها را هم بدانید.

نامناسب برای ناهنجاری های شدید: اگر دندان های شما روی هم قرار گرفته اند یا کجی آنها شدید است، لمینت گزینه مناسبی برای اصلاح آنها نیست. به علاوه، برای اصلاح مشکلات فکی، لمینت نمی تواند کمکی بکند.

امکان ترک خوردن یا شکستن: مواد سازنده لمینت در عین استحکام بسیار ظریف است. اگر عادت هایی مثل جویدن اجسام و غذاهای سفت مثل یخ و یا دندان قروچه دارید، احتمال ترک خوردن یا ورقه شدن سطح لمینت بسیار بالا می رود.

تمام ویژگی های لمینت و ارتودنسی دندان را بازگو کردیم. حال نویت شماست که با در نظر گرفتن شرایط فکی و دندانی و همچنین عادت های شخصی بهترین روش را برای مرتب کردن دندان های خود انتخاب نمایید.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز