دکتر قناعت: در روابط تجاری و اقتصادی تنها بر کشور افغانستان متمرکز نیستم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی خراسان جنوبی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه برگزار شد، اظهار داشت: در این خصوص تاکنون دیدارهایی با پنج تن از سفرای کشورهای آسیای میانه در تهران داشتهایم که سه تا از این کشورها برای ارتباط اقتصادی با خراسان جنوبی ابراز تمایل و اعلام آمادگی کرده اند.
به گفته وی؛ در دولت سیزدهم سیاست تقویت روابط با همسایگان دنبال میشود، لذا میطلبد که نگاه ماهم نسبت افغانستان از نگاه سطحی به یک نگاه عمیق و همه جانبه تبدیل شود تا بتوانیم ظرفیتهای اقتصادی را در دو طرف مرز فعال کنیم.
وی با بیان اینکه امتیازات اقتصادی کشور افغانستان از نگاه مسئولان خوب دیده نشده، اضافه کرد: همیشه نگاه سنتی به مسائل افغانستان حاکم است در حالی که علاوه بر نگاه سنتی که بیشتر فعالیت های سیاسی و امنیتی را تحت الشعاع قرار می دهد، باید از ظرفیتهای مختلف در حوزه اقتصادی بهره مند شویم.
استاندار با اشاره به پیوندهای تاریخی، کهن و مذهبی بین ایران و افغانستان هم گفت: باید از این ظرفیت و فرصت در حوزه اقتصادی بهرهمند شویم.
قناعت عنوان کرد: خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیتی شرق کشور قرار گرفته و 331 کیلومتر مرز مشترک با افغاستان، چهار بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی بیرجند از ظرفیتهای بالایی استان است.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان صورت می گیرد، اضافه کرد: بیش از 35 درصد از کل صادرات ایران به کشور افغانستان از نظر ارزشی و بیش از 50 درصد از نظر وزنی از طریق گمرکات خراسان جنوبی صادر میشود.
استاندار با بیان اینکه بعد از استقرار طالبان، از مردادماه سال گذشته شاهد بیثباتی در تصمیم گیریها و سیاستهای اقتصادی افغانستان هستیم، اضافه کرد: این بیثباتی خللی در فعالیتهای اقتصادی تجاری ایران و خراسان جنوبی ایجاد کرده است.
قناعت از بازگشایی مجدد مرز ماهیرود توسط افغانستان خبرداد و گفت: ما نگاه ویژه بر فعالسازی بازارچه های استان داریم و پیگیریهای لازم در این زمینه در حال انجام است.
انتهای پیام