متن کامل سخنان جلیلی و پزشکیان در دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

|
۱۴۰۳/۰۴/۱۲
|
۲۱:۲۶:۰۲
| کد خبر: ۲۱۱۲۸۲۳
متن کامل سخنان جلیلی و پزشکیان در دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای برگزاری دومین مناظره دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری وارد ساختمان معاونت سیمای رسانه ملی شدند.

صندلی نامزد‌ها مشخص شد

براساس قرعه کشی انجام شده مسعود پزشکیان در صندلی شماره یک و سعید جلیلی در صندلی شماره دو قرار گرفتند.

پزشکیان: امکان ندارد چیزی که قانون است را اجرا نکنیم

در دومین و آخرین مناظره دور دوم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: دیشب در بحث‌هایی که شده اینطور تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی کشورمان شهید سلیمانی بی احترامی کردم، اما ایشان را یک غرور ملی، خار چشم دشمنان و الگویی که جوانان ما اگر بتوانند از ان استفاده کنند خیلی از مشکلات مملکت حل خواهد شود. چه در خارج‌به عنوان یک قهرمان ظلم ستیز و چه در داخل به عنوان یار و یاور افراد ظلم دیده از ایشان یاد می‌شود، روحش شاد و یادش گرامی. اینکه گفته شده قانون را قبول نداریم درست نیست از ابتدا گفتیم در چارجوب قانون هستیم. امکان ندارد چیزی که قانون است را اجرا نکنیم.

وی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی مشکلاتی دارد که باید با همکاری مجلس و شورای امنیت ملی، آن را حل کنیم. با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شورای امنیت ملی صحبت می‌کنیم تا به نگاه و زبان مشترک خواهیم رسید. اینطور نیست که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد ما به تعهدات پیشبینی شده عمل کنیم. فقط با یک گزینه وارد گفتگو و مذاکره نخواهیم شد.

پزشکیان افزود: هیچ حاکمیتی در درون قفس نتوانسته به رشد برسد مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشور‌های منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشور‌های دیگر لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف است و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوب‌های قانونی. هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. این یک گفتگوست؛ بستگی دارد که چه می‌دهیم و چه می‌گیریم. اول موضوع نگاه است؛ آیا می‌خواهیم مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر، معتقدم باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

جلیلی گفت: آقای پزشکیان متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید یعنی چه که در قفس هستیم؟

پزشکیان: جلیلی هیچ جایی را اداره نکرده است

پزشکیان گفت: یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟ اینکه گفته می‌شود آمار من غلط است، آنچه من دیروز نشان دادم پولی چاپ شده دوره دولت رئیسی بوده است و اینکه پول مملکت چقدر استفاده شده است مشخص است. ای مردم شما در زندگی خود می‌توانید با پول خود می‌توانید گوشت و مرغ بخرید؟ چرا نمی‌توانید خانه اجرا کنید؟ مگر نمی‌گفتند اشتغال دو برابر می‌شود و سالی یک میلیون مسکن درست می‌شود؟ سه سال تورم بالای ۴۰ درصد بوده و حقوق فقط ۱۵ درصد افزایش داشته است.

پزشکیان گفت:زندگی در زمان آقای خاتمی بهتر بود یا نبود، زندگی و شغل بهتری داشتید یا نه؟ ایا برنامه دولت شهید رییسی را اجرا می‌کنند یا بار دیگر برنامه می‌نویسند، لطف کنند بگویند برنامه‌شان چیست؟۱۵۰ اقتصاددان از برنامه اقتصادی دولت من حمایت کرده‌اند.مردم خود قضاوت کنند آیا گروهی را می‌خواهند که بنشینند و دنیا را درست کنند؟ای کسانی که کارخانه دارید و در اقتصاد هستید اگر از روند موضوع راضی هستید به ایشان رای دهید. 

وی خطاب به جلیلی گفت: می‌دانید آلترناتیو چیست؟ گفت‌وگو راه‌حل دارد و شما هر جا مذاکره کردید پشت آن بن‌بست و قطعنامه شد.

جلیلی خطاب به پزشکیان: ۴۰ سال کشور دست شما بوده؛ الان معترضید؟

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که با موضوع سیاسی برگزار شد، گفت: امروز مهمان مردم لرستان بودم و ناراحت بودند از تعبیری که دررمورد شهید سلیمانی گفته شد. متاسفم اقای پزشکیان شما کشور ما را قفس می‌بینید کشوری که می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا قفس می‌بینید.

وی با بیان اینکه در بحث تحریم همه امتیازات را می‌دهید بعد می‌گویید که ادامه دهیم، تصریح کرد: تنها راه حل شما در تحریم دادن امتیازات است. بیشترین بحث شما این است فشار از بیرون و چانه زنی از درون. روابط اقتصادی کشور را نباید منحصر در چند کشور کنیم شما اصل برنامه را قبول ندارید. آیا شما یک برنامه برای رشد و مقابله با تحریم داشتید؟

جلیلی با بیان اینکه معتقد به بن بست نیستم صادرات نفت ما و سرمایه گذاری که شما می‌گویید را نمی‌ببینید، اظهار داشت: شما آمار غلط می‌دهید؟ این روند رشد نقدینگی در دولت اقای روحانی قرمز و در دولت شهید ریسی است که مثبت است. آنچه که در تحریم جواب می‌دهد رفتار منفعلانه نیست. ما در بحث تحریم نباید بگویم مذاکره کنیم و به ملت فشار بیاوریم.

وی افزود: چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکردند؟ صحبت از صداقت می‌کنید اعضا دولت هاشمی خاتمی و روحانی همه در ستاد شما هستند اینها ۴۰سال چکار کردند که الان طلبکار هستید. دولت شهید رییسی است که صادرات را زیاد کرده است. دنیا فقط سه کشور نیست متاسفم که کشور ما را قفس می‌دانید. اقای روحانی در هشت سال یکبار یه آفریقا نرفت و شهید ریسی چند بار. رفت و چقدر گشایش ایجاد شد.

جلیلی با بیان اینکه آقای پزشکیان باز هم به سوالات پاسخ نداد، نصریح کرد: شما به صراحت مطالب دروغ بیان می‌کنید، شما دیشب هم به جای توضیح مواضع و برنامه‌های خپد دروغ و غلط گفتید. شما در مورد سه سالی حرف می‌زنید که در مقایسه با ۳۲ سال درخشان بوده است. ببینید سال ۹۸ صادرات نفت خام چقدر بوده در سال ۱۴۰۲ چند برابر شده است؟

جلیلی خطاب به پزشکیان: به دیگران می‌گویید طالبان بعد خودتان حکم اعدام می‌دهید؟

وی خطاب به پزشکیان با بیان اینکه دکتر شیبانی را قبول دارید یا نه، تصریح کرد: بعد می‌روید سراغ کسانی که یک کار اجرایی نداشتند. مردم می‌دانند ۸ سال تلخ برای آنها چه ضرر‌هایی داشت. اینها را مردم می‌دانند. مشکل مسکن باید حل شود، اما کسی که در ستاد شماست امروز تحلیل‌های اشتباه می‌کند. ضعف‌های خودتان است و نمی‌شود با بهانه گیری و فرافکنی کاری پیش برد. مردم من نگرانم! این‌ها با صراحت عملکرد خودشان را بیان می‌کنند
ایراداتی که می‌گیرید یعنی بازگشت به دولت روحانی. در برجام و‌ای اف تی اف طلبکاریم و باید حق مردم را بگیریم.

جلیلی با تاکید بر اینکه نباید منفعل شوید باید طرح داشته باشید، اظهار داشت: عملکرد شهید رییسی مشخص است که کار کردتا تحریم‌ها بی اثذر شود طوری که سخنگوی آمریکا از شکست حداکثری گفت. اما جریان خود تخریب می‌گوید آنها نخواستند نه اینکه ما موفق شدیم. ما ۵۰ صفحه طرح داریم که برایشان تحریم پر هزینه شود. اما مطالبه و برنامه در قاموس اینها ضد فضیلت شده است. برنامه هفتم می‌گوید باید رشد ۸ درصد اتفاق بیفتد شما پیشاپیش می‌گویید اینها کلاهبرداری است و بقیه را محکوم می‌کنید به طالبان حکم اعدام می‌دهید به کسی که می‌خواهد برنامه اجرا کند.

پزشکیان: اقتصاد ایران را اصلاح خواهم کرد

وی ادامه داد: آقای جلیلی جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند و میگوید دولت سوم روحانی هستید و به کسانی که در اینجا حضور ندارند تهمت میزند، مردم عزیز کشورمان بدانند این روند و نگاه یعنی نتیجه اش این است.

پزشکیان خطاب به مردم گفت: مردم عزیز شب گذشته شما دو مسیر و تفاوت های ان را دیدید.برنامه ریزی از بالا را قبول ندارم باید با مشارکت کارشناسان بخش خصوصی و اندیشکده ها باشد.تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم.قهرمان ملی ما، شهید سپهبد بزرگوار سلیمانی امنیت عراق را تامین کرد ولی ما بازار را می دهیم به دیگران.مدیر ضعیف یعنی اینکه مذاکره کنیم اما نتیجه آن این شود که پرونده ایران به شورای امنیت برود.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: تعهد می کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران فرزند خود نباشد.مردم ایران گام اصلی برای بهبود وضعیت معیشت رفع تحریم و تغییر روابط با کشورهای جهان است.همه مشکلات کشور ناشی از تحریم امریکا نیست من معتقد به جهش تولید با مشارکت مردم هستم.من اقتصاد ایران را با شایسته گزینی و عدالت اصلاح خواهم کرد.

جلیلی: من درباره سفارت عربستان هشدار دادم ولی روحانی نتوانست از یک ساختمان محافظت کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کسانی که دور و ور شما هستند آیا غیر از دولت روحانی هستند آیا ظریف با ان عملکرد غلط در دولت روحانی  نبود، تصریح کرد: به دلیل بلد نبودن و عملکرد بد شمابه کجا رسیدیم. می گویید قانون اقدام راهبردی که حق ملت را استیفا می کرد را غلط می دانید. شما دهها امتیاز دادید و نتیجه نداد. ما می گوییم اینها نگاه واقع بیانیه در سیاست خارجی نیست. اطرافیان شما نمی دانند چه می گویند. شما می خواهید با اینها کشور را اداره کنید رفتار اینها مشخص است.

وی افزود: من از آدم‌های با تجربه استفاده می کنم اشکال شما این است که مردم و‌جوانان را قبول ندارید صحبت از اجماع می کنید اما چون جوان و استاد و دانشمندی که پای کار می آیند را قبول نداریم و اینها دولت سایه است. شما باید با دهها صنف جلسه می گذاشتید و هزاران نقطه بازدید می کردید بعد نگوید که  فلانی از دیوار سفارت بالا رفت این اشکال شما بود که از دیوار سفارت در دولت شما بالا رفتند. شما می گویید صداها کارشناس از برنامه من دفاع کردند کدام برنامه؟ شما می گویید هشت درصد رشد اقتصادی کلاهبرداری است در حالیکه این ضرورت کشور است.

پزشکیان: اینکه کسی که مخالف مسکن مهر است به من ربطی ندارد

پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی گفت: اینکه به من تهمت حزبی زده می‌شود دروغ است. من رئیس دانشگاه بودم و با دو پسر خودم در روستاهای کلیبر ۶۰۰ مرکز بهداشتی با همراهی مردم ساختم. کسی که ادعای ریاست جمهوری دارد، مثل آب خوردن تهمت می‌زند. راه من راه مولا علی است، شاخص مردم هستند و کل مردمی که در حال دعوا سر آن هستیم تنها ۴۰ درصد من و ایشان را قبول دارند و نه بیشتر. اینکه کسی که مخالف مسکن مهر است به من ربطی ندارد.

وی ادامه داد: بیشتر اعضای ستاد آقای قالیباف در ستاد ما دارند کار می کنند.از دولت آقای رئیسی در ستاد ما مشغولند. مردم ببیند اینها کی هستند.

پزشکیان: نمی شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند

پزشکیان خطاب به مردم گفت: الان دولت با نمام قوا فرمانداران، بخشداران و دهیاران در روستاها به نفع جلیلی فعالیت می‌کنند و عده‌ای هم تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید چه می‌شود.ما پرت انرژی داریم و این پرت را ثروتمندان  مصرف میکنند و هزینه را افرادی می‌‌دهند که کمتر مصرف میکنند. اگر قرار است عادلانه باشد باید این یارانه به همه داده شود. به آن کسی که مصرف نمیکند هم باید بدهند.

وی ادامه داد: بدون کارشناسی و گفت‌وگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می داد. اما نمی شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند. باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم در دولت نبودم.نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم.

جلیلی: بنزین را اصلاً گران نمی‌کنیم

جلیلی درباره موضوع انرژی گفت: امروز مردم می بینند که رییس جمهور سابق و اسبق الان در کدام ستاد هستند. نکته دوم اینکه آقای پزشکیان شما امروز در دانشگاه صحبت نمی کنید قرار است به عنوان رییس جمهور آینده حرف بزنید. اینکه می گویید راه حل پیدا می کنید دیگر کی؟ این بحثی که می گویید از الان نوسانات آن مشخص است و مثل آقایی می شود که گفت صبح جمعه خبردار شدم!

وی با بیان اینکه دوره ریاست جمهوری دوره آزمون و خطا نیست، تصریح کرد: درباره انرژی مفصل کار کردیم و از آن دفاع می کنیم. در بحث اجرایی چگونگی اجرا مشخص است. روحانی نگاهش این بود یکسان به همه انرژی نمی دهیم اگر کسی سه ماشین داشته باشد باید بیشتر از کسی که ماشینی ندارد یارانه بگیر. این عدالت نیست، ما دنبال رفع ناترازی انرژی هستیم، بهترین برنامه این است مردم را مشارکت دهیم.
است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح ما این است که مردم را در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهیم که این میزان سهم توست مدیریت کن چون مردم احساس نفع می کنند، اظهار داشت: اینجا باید به مردم اعتماد کرد‌. این به مردم اجازه می دهد مصرف را مدیریت کند. در گاز برق بنزین هرچقدر مدیریت کنند پولش در جیب خودشان می رود. زیرساخت هاش امروز در کشور فراهم است از برق می شود و هیچ افزایش قیمتی هم در کار نیست.

پزشکیان: درباره بورس کارشناسان باید نظر دهند

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص بورس گفت: روحانی و اقداماتش به من ربطی ندارد. اگر آقای جلیلی این طرح را داشتند چرا آن را در دولت شهید رئیسی اجرا نکردند، پس به این سادگی نیست و در تئوری حرف زدن آسان است.نگاه ما در بورس همان نگاه آقای عبده است. مجموعه‌ای اقتصاددانان بسته به تخصص، نسخه برخورد با مشکل را طراحی خواهند کرد. 

وی ادامه داد: دولت نباید در قیمت‌ها دخالت و در تولید دخالت کند و این مداخله بلای کنونی را بر سر واقتصاد آورده است.ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و کسری بودجه دولت را از بورس تامین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد این ثبات برخواهد گشت.حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست و خود تحریم‌ها هم در این زمینه تاثیر گذار است.

جلیلی: روحانی ارزش یارانه را کم کرد؛ رئیسی یارانه‌ را ده برابر کرد

جلیلی با بیان اینکه از اینکه اقای پزشکیان آیات و روایات می خوانند خوب است اما باید امتداد پیدا کند در عمل، چگونه قرار است محقق شود؟ خاطرنشان کرد: برنامه ما برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب چیست؟ زمانی‌که هدفمندی یارانه شکل گرفت ۴۵ هزار تومان به مردم کمک می‌شد که می‌شد ۴۵ دلار؛ آن‌قدر در ۸ سال ارزش پول ملی را پایین آوردند که اون پول بی فایده شد. دلار شد ۳۰ هزار اما باز همان ۴۵ هزار تومان را به مردم می دادند.

وی با تامید بر اینکه شهید رئیسی نسبت به این بی تفاوت نبود، تورم ۶۰ درصد را تا پایین ترین حد رساند، اظهار داشت: هنوز هم نیاز به کاهش دارد. شهید رییسی یارانه را ده برابر کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بات بیان اینکه ما یک طرح سبد کالایی خانوار تهیه کردیم، ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کالری نیاز روزانه انسان است در نظر گرفتیم در طیفی از کالاها که برای سلامت بدن لازم است، اظهار داشت: در دهک اول مشخص کردیم که بخشی از آن هم در دولت در حال اجراست که باید تکمیل شود. سفر خانوار را مطرح کردیم، خانواده کرامت دارد همانقدر که به نان نیاز داردبه سفر و تفریح نیاز دارد.

وی افزود: با جوانی حرف می زدم می گفت یک‌بار با خانواده ام سفر نرفتم. یکی هم طرح یارانه کالای فرهنگی است که هزینه ای برای دولت ندارد. باید به سمتی برویم که ضریب جینی ما در بهترین حالت خود باشد.

پزشکیان: مردم سفره‌های‌تان با ۱۰ برابر شدن یارانه خوب شد؟

پزشکیان در پاسخ به مجری در خصوص مصاحبه وی و بیان یارانه نقدی کمر اقتصاد را خم می کند گفت: من نگفتم یارانه ۴۵ هزار تومانی کمر اقتصاد را خم کرده استحرفی که از رسانه ها می گویید درست نیست، دیروز گفتم که یک رسانه گفته به  مولوی عبدالحمید را بی احترامی کردیم. بعد معلوم شد دروغ بوده و پول گرفتند و رجانیوز که مدعی اصولگرایی است این را پخش کرده اند.

وی ادامه داد: معتقدم در این حاکمیت هیچ انسانی نباید گرسنه سر به بالش بگذارد. طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.جلیلی می گوید من مردم را قبول ندارم اما من تا به حال بابت یک عمل قلب هم پول نگرفته ام.

پزشکیان گفت : تورم در سه سال گذشته بالای ۴۰ درصد و در بدترین وضعیت بوده است. مردم ببینید سفره‌هاتون با ۱۰ برابر شدن یارانه  خوب شده که حرف این افراد درست است اما اگر نشده بدانید که دروغ می‌‌گویند.

جلیلی: گره مسکن با واگذاری زمین‌های دولت به مردم باز شد

جلیلی با بیان اینکه آقای پزشکیان! مسئول ستاد شما که چند سال وزیر مسکن بوده است در سال ۸۴مصاحبه کرده که بالا بودن قیمت مسکن به ما ربط ندارد و هیچوقت دنبال کاهش قیمت مسکن نبودیم. آیا می خواهید در دولت تان این رویکرد را دنبال کنید؟، اظهار داشت: ما در سال‌های که خوب بود ۸۰۰هزار ازدواج داریم که در اثر سیاستی که داشتیم  آمار ازدواج کم شد اقای پزشکیان چه برنامه برای برای خانه دار شدن این زوج‌ها دارید. برای مسکن باید برنامه داشته باشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی مسکن بحث زمین است و برای همین قیمت مسکن گران می شود. در دولت شهید رییسی این موضوع مصوب شد و در برنامه هفتم نیز تصویب شد که برای زیستگاه مسکن دو درصد از اراضی کشور اضافه شد که این سیصد هزار هکتار است و دولت این کار را موظف است که انجام دهد باید ریس جمهور اینها را بداند.  این گره مسکن که زمین بود باز شد.  مسکن تک بعدی نیست و ابعاد دیگری هم دارد.

جلیلی درباره حکمرانی ریال گفت: قبل از این بگویم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن اختصاص پیدا کند، راجع به تورم که امروز یک مشکل اصلی است و یک تورم حداقل ۶۰ درصد را در برخی اقلام به ارث برد که تلاش کرد که آن را کاهش دهد. بحث‌تورم باید ریشه یابی شود و برای آن راه حل پیدا کرد، امروز در این مملکت اگر برنامه نداشته باشید فضیلت  شده است! در خیلی موضوعات اطلاعات آقای پزشکیان کم است در این موضوعات که اصلاً اطلاعات ندارید.

پزشکیان: در دولت رئیسی برای مسکن وعده دادند و نتوانستد اجرا کنند

وی ادامه داد: چیزی که قانون است را اجرا می‌کنیم. در طرفداران من هم چپ هم راست و هم هم مذهبی و بی تفاوت است.من در موضوع مسکن قانون را اجرا میکنم، دولت شهید رئیسی گفته بود ۱میلیون مسکن میسازم اما مجلس منابع آن را درنظر نگرفته بود.کل مسکنی که در زمان شهید رئیسی ساخته شد فرقی با زمان قبل وی ندارد، وعده دادند و نتوانستد اجرا کنند.

پزشکیان در خصوص ساخت مسکن گفت: میگفتند ما یک میلیون و مسکن و شغل ایجاد میکنیم تورم را تک رقمی میکنیم اما الان وضع تورم را ببینید.نمیشود سالی یک میلیون مسکن ایجاد کرد  و این وعده را نمی‌دهم.

وی افزود:نه تنها راه شهید رئیسی در مسکن‌سازی را پیگیری می‌کنم، بلکه آمایش سرزمینی را هم که در سیاست‌های مقام معظم رهبری هست به شدت پیگیری می‌کنم.اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم آینده تهران با فاجعه روبرو خواهد شد.باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه ای که می نشینند زندگی کنند. این به تورمی برمیگردد که دولت ایجاد میکند.وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌شود مشکلش را حل کند.

جلیلی: دستورات مربوط به بازار ارز را برای اولین روز دولت آماده کردم

وی با بیان اینکه تورم دو علت دارد، هسته مرکزی تورم و جهش آن، خاطرنشان کرد: اگر ناترازی در بودجه ایجاد شود و خالص پول هدایت نشود، تورم رخ می دهد، راه حل این است که از یک طرف منابع را افزایش دهید که از طریق افزایش منابع ارزی است. دوم کاهش مصرف است که نباید به مردم فشار آورد، باید دولت مصرف را کاهش دهد.

جلیلی بیان داشت: این بحث انضباط مالی  بر این اساس است، اگر می خواهید بر پول کشور حاکمیت داشته باشید باید روی ریال حکومت داشته باشید و از گردش ریال با خبر باشید.

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

وی افزود: در دولت شهید رئیسی فقط برای ساخت مسکن مجوز داده است، نتوانستند یک میلیون مسکن درست کنند. اگر تورم را بتوانیم کنترل کنیم می‌توانیم بقیه مشکلات مشکلات اقتصادی را هم حل کنیم.

پزشکیان در خصوص قیمت ارز گفت: وقتی تحریم وجود دارد، دولت دست در جیب مردم می کند. دلار را تک نرخی می کنیم؛ بازار خودش کشف قیمت کند.حقوق کارمند اگر به اندازه باشد می‌تواند مقداری از آن را ذخیره کرده و برای خود مسکن تهیه کند. با این حقوقی که به کارمندان می دهید، صدسال دیگر هم نمی توانند خانه بخرند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم صادرات کنیم و ارز وارد کشور کنیم می‌توانیم تورم را کنترل کنیم.اصلاح ناترازی‌های در انرژی، گاز و ‌... است و اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم.به هرکسی ارز ترجیحی داده شود رانت است، ارز جز در دارو و غذا باید تک نرخی شود.

پزشکیان در خصوص واردات خودرو گفت:چرا نمی گذارید مردم خودشان خودرو به صورت ازاد وارد کنند؛ مردم خودشان دلار دارند.ما واردات خودرو را آزاد میکنیم و بازار باید قیمت ها را تنظیم کند.بازار خودش را تنظیم می کند، لازم نیست من دخالت کنم.

وی ادامه داد: مملکت را به کجا رسانده ایم که مردم حتی به واردات خودروی دست‌ دوم هم راضی شده اند ولی همین را هم به مردم اجازه نمی دهیم.بازار را نباید به روی خودروی خارجی ببندیم.واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد میکنم. کارشناسی که برای آقای جلیلی کار می‌کند بین ۴۰۵ و لندکروز تفاوتی قائل نیست. 

جلیلی: بازار خودرو را با واردات کنترل خواهم کرد

جلیلی با بیان اینکه یکی از اشکالاتی که درکشور وجود دارد  این است که خودرو مسکن و کشاورزی تک بعدی نیست و ابعاد سیاسی اجتماعی‌ و فرهنگی است، اظهار داشت: باید از دانشگاه‌ها و وزارت علوم بخواهیم که وارد بحث اقتصاد خودرو و مسکن هم شوند و‌‌ پیوند داشته باشد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در خودرو قیمت و کیفیت مهم است. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها درخودرو تیراژ است باید این را افزایش دهیم. که مشکلی در بازار ایجاد نشود و یکی از آنها تولید است با همه مشورت کردیم که اگر می خواهیم این بحث را شکل دهیم باید تولید اقتصادی شود. واردات ابزار خوب است که بازار را مدیریت کنیم باید بعضی جاها خودرو وارد کنیم که تولید کننده داخلی رقابت کند. هم صادرات به کشورهای  همسو و هم واردات و هم اقتصاد تولید برای تنظیم بازار اهمیت دارد.

پزشکیان: مردم اگر این تورم را احساس نمی‌کنید به این افراد رای دهید

پزشکیان در خصوص وضعیت بازنشستگان و ناترازی صندوق های بازنشستگی گفت: برای ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، قدم اول تامین هزینه‌های سلامت بازنشستگان است. موضوع دیگر افزایش حقوق ان‌ها و قدرت خرید بازنشستگان است.در سنین بازنشستگی تسهیلاتی به آنها در زمینه سفرها و حمل و نقل اختصاص داده شود.سومدیریت‌ها ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کند. طوری باید مدیریت شود که به بهره‌وری برسد و باید سرمایه موجود را از ضرر رها و بهره‌ور کنیم. 

وی ادامه داد: یکی از عوامل ایجاد تورم دولت‌ها هستند، در ادارات ما کسانی هستند که نیم ساعت هم کار نمی‌کنند پس ایجاد یک سازمان جدید درست نیست و اگر از نیروهای موجود درست استفاده کنیم نیازی به سازمان جدید نیست. اگر پرداخت بر اساس عملکرد باشد دولت می‌تواند تورم را کنترل کند. این توهم است که برنامه را با چند هیات علمی نوشت. چه کسی به شما این ماموریت و پول داده که برنامه بنویسید و براساس چه روشی برنامه نوشتید؟ 

پزشکیان گفت: این برنامه از جنس همان ایجاد شغل با یک میلیون تومان است. مردم اگر این تورم را احساس نمی‌کنید که به این افراد رای دهید تا ادامه دهند. چرا نخبگان دارند از کشور می روند؟ به‌خاطر این است که فقط از آدم های اطراف خودشان استفاده می کنند.

جلیلی: شما متاسفانه تفکراتان این است بدون پول نمی شود کار کرد

جلیلی در پاسخ به پزشکیان افزود: اینها مطالعه‌ای را انجام نمی‌دهند مگر پول‌های کذا بگیرند؛ اما افتخار من این است در جمع کسانی دعوت شوم که بدون اینکه هیچ چشم‌داشتی به پول داشته باشند کار می‌کنند. شما متاسفانه تفکراتان این است بدون پول نمی شود کار کرد. شما در کشور تنها هستید، هزاران نفر بهتر از شما هستند بدون پول حاضر هستند برای کشور خدمت کنند بدون اینکه نگاه شما را داشته باشند. مسئول کارگروه نظام سلامت یا دکتر میبدی را می شناسید، اینها اعضای ما هستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه روز‌ خانواده و تکریم بازنشستگان را تبریک می گویم، تکریم این قشر وظیفه دولت است، اظهار داشت: اکثر اینها به دنبال همسانی حقوق هستند. اگر ما می گوییم باید با فساد میارزه کرد بیینید در آن ۸ سال در سازمان های بازنشستگی چه فسادهایی رخ داد.

پزشکیان: من برای کوتاه کردن دامنه های تبعیض، تحریم و تحقیر به میدان آمدم

وی ادامه داد:من جزو هیچ حزبی نبودم و وزیر شدم، کارهایی که در استانمان انجام دادم براساس علم و کارشناسی بود. در دولت خاتمی معاون سلامت شدم چون کار کارشناسی کرده بودم. نه بیسوادم نه وابسته به حزبم و نه خودم را از مردم جدا کردم.  از درون مردم بودم و برای مردم بودم. تهمت می زنند که دولت چندم فلانی هستم.خیلی از اعضای ستادهای شهید رئیسی و قالیباف برای ما دارند کار می‌کنند!

پزشکیان در بخش پایانی صحبت های خود گفت: مردم عزیز لحظه انتخاب نزدیک میشود برای ایران فرصتی در راه است، من برای کوتاه کردن دامنه های تبعیض و تحریم و تحقیر به میدان امدم، من نیامده‌ام تا خطری باشم امده ام تا با تفاهم و وفاق ملی صدای همه را بشنوم.باید باهم نگذاریم تا ایران روز به روز ناتوان تر و فقیر تر شود.

وی افزود: گردنم را در مقابل حرف هایم گرو می‌ذارم، اینکه ۶۰ درصد مردم در دور اول پای صندوق نیامدند پیام دارد برای حکومت. من صدای این تردید و نارضایتی و قهر را شنیده بودم و باز هم می شنوم.

پزشکیان گفت: از شما میخواهم که برای ایران جمعه ۱۵ تیر به صحنه بیایید و انتخاب کنید. برای من چه آنان که رای دادند و چه ندادند محترمند. مرا عهدی است با جانان که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چو جان خویش می دارم.

جلیلی: صدای‌شان علیه من بلند شده چون می‌دانند به حساب مفسدان خواهم رسید

وی با بیان اینکه مردم عزیز ایران دوباره وقت انتخاب است بین اداره کشور با لابی یا امتداد راه رهبر انقلاب در سپردن نقش ها به جوانان، بین ترسیدن از اخم کدخداد یا ایستادن  مقابل قدرت ها، تصریح کرد: الان وقت نقش آفرینی برای جبران هشت سال رکود و برباد رفتن سرمایه ها است. وقت جبرتن برای جبران هشت سال مظلومیت است.  امان از بهانه ها می گفتند بدون برقراری رابطه با فلان قدرت نمی توان ادامه داد  اما شد.

جلیلی با بیان اینکه می گفتندنمی شود به مردم زمین داد اما شد، گفت: الان وقتی برای بهانه تراشی نداریم الان یک‌جهان فرصت داریم. از دغدغه‌های شما خبر دارم مشکلات با نگاه های دم دستی و طرح های شب امنتحانی حل نمی شود اشراف می خواهد شجاعت ایستادن مقابل قدرت های خارجی می خواهد
هنوز چیزی نشده صدایشان علیه من بلند شده است چون می دانند من به حساب شرکت های دولتی ‌و مفسدان اقتصادی می رسم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی جوانان را جمع می کنیم آنها را به سخره می گیرید کسی نیستم با اولین هوار دست از مقابله با فساد بردارم این حرکت بزرگ نیازمند حمایت و پشتیبانی مردم ایران است. هنر مردم ایران انتخاب های بزرگ است .

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
رضا غفوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
دکتر مسعود پزشکیان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خدا وکیلی مناظره نزارید کشورهای دیگه بهمون می‌خندن خودشون هم نمیدونن چی میگن.ما خودمون تخمه گرفتیم و دارم میخندیم خدا بیامرزه پدر مادرتون که یک ساعت خنده رو اوردین رو لبمون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
پزشکیان
حسین فرخی خلخالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
انشالله آقای جلیلی ریس جمهور بشود به امید خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
فقط جلیلی
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز