دیدار تاریخی شیبانی، روبیو و عبدی؛ محور مونیخ بر محور وحدت ارضی سوریه و ادغام قسد
شامگاه جمعه ۱۳ فوریه، در حاشیه شصت و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ، صحنهای رقم خورد که تا چند ماه پیش غیرقابل تصور به نظر میرسید. اسعد شیبانی، وزیر خارجه دولت انتقالی سوریه، در حالی وارد محل اقامت هیأت آمریکایی شد که دو چهره کرد در کنار او دیده میشدند: مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و ایلهام احمد، از رهبران ارشد کرد سوری. در سوی دیگر میز، مارکو روبیو، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا، به همراه تیم دیپلماتیک خود نشسته بودند تا نخستین دیدار سهجانبه عالیترین مقامات دمشق، کردها و واشنگتن پس از سقوط رژیم اسد رقم بخورد.
ادغام در دستور کار
اسعد شیبانی، دقایقی پس از خروج از این نشست محرمانه که حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامید، در گفتگوی اختصاصی با الجزیره تأکید کرد پرونده ادغام قسد در نهادهای دولتی سوریه "به خوبی در حال پیشرفت" است. او با اشاره به اینکه جامعه کرد "جزء اصیل بافت ملی سوریه" است، از صدور "فرمان حقوق مدنی و فرهنگی" به عنوان راهکاری برای حل مشکلات چنددههای یاد کرد. شیبانی همچنین بر حمایت قابل توجه واشنگتن از دولت جدید سوریه تأکید کرد و گفت روبیو در این دیدار بر حمایت آمریکا از "وحدت و تمامیت ارضی سوریه و توسعه اقتصاد آن" تأکید کرد.
وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیهای، محورهای این دیدار را تشریح کرد که طرفین بر وحدت، حاکمیت و یکپارچگی خاک سوریه تأکید کردهاند و طرف آمریکایی صریحا از "توافق ادغام اخیر با قسد" حمایت کرد. توافقی که در ژانویه ۲۰۲۶ میان دمشق و کردها منعقد شد و بر اساس آن، ادغام تدریجی نهادهای نظامی و اداری اداره خودمختار کردی در ساختار دولت مرکزی سوریه پیشبینی شده است.
نقش مستقیم عبدی و احمد در مذاکره با آمریکا
آنچه این دیدار را از سایر ملاقاتهای دیپلماتیک متمایز میکرد، حضور مستقیم فرمانده میدانی قسد در کنار وزیر خارجه سوریه بود. مظلوم عبدی که سالها متحد آمریکا در شمال شرق سوریه در برابر داعش بود، این دیدار را "مثبت" توصیف کرد و گفت در این نشست، روند ادغام و "ویژگیهای مردم کرد" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ایلهام احمد نیز در گفتوگو با الجزیره تأکید کرد هیأت قسد "به عنوان بخشی از هیأت سوری" در این دیدار حضور یافت. او گام بعدی را "ادامه اجرای توافق و کار بر قانون اساسی جدید کشور" دانست. این اظهارات، نشاندهنده عزم جدی کردها برای مشارکت در ساختار سیاسی آینده سوریه و هماهنگی کامل با دمشق در این مسیر است.
زمینهسازی عملی در میدان
همزمان با این تحولات دیپلماتیک در مونیخ، دمشق نیز گامهای عملی برای تحکیم این اتحاد برداشت. ریاست جمهوری سوریه در جمعه ۱۳ فوریه، با صدور مرسوم رسمی، نورالدین احمد عیسی، یکی از شخصیتهای کرد اهل قامشلی را به عنوان استاندار جدید حسکه منصوب کرد. این انتصاب، مطابق با مفاد توافق ژانویه است که بر اساس آن، فرماندهی قسد موظف بود دو نامزد برای مناصب معاونت وزارت دفاع و استانداری حسکه معرفی کند.
بر اساس همین توافق، تشکیل یک لشکر نظامی متشکل از سه تیپ از نیروهای قسد برای ادغام در ارتش سوریه در شمال شرق کشور، و همچنین تشکیل یک تیپ جداگانه برای نیروهای عینالعرب (کوبانی) پیشبینی شد. در هفتههای اخیر، نیروهای امنیتی سوریه در چارچوب اجرای این توافق، در شهرهای قامشلی و حسکه مستقر شدهاند.
واکنش و راهنمایی واشنگتن
یک مقام ارشد غربی که خواست نامش فاش نشود، در گفتوگو با رویترز از رضایت واشنگتن از پیشرفت روند ادغام قسد خبر داد. این مقام تأکید کرد آمریکا از احمد الشرع، رئیسجمهور سوریه، خواست "حداکثر انعطافپذیری" را در قبال مطالبات کردها نشان دهد و از اتخاذ مواضع سختگیرانه پرهیز کند.
این مقام غربی با اشاره به حساسیتهای موجود، خاطرنشان کرد از نگاه واشنگتن، اعطای درجاتی از خودمختاری به کردها "امری مطلوب" است، مشروط بر آنکه این خودمختاری، اقتدار دولت مرکزی در دمشق را تهدید نکند. این اظهارات، نشاندهنده راهنمایی دقیق آمریکا به طرفین برای حفظ تعادل میان خواستههای کردها و ضرورت حفظ یکپارچگی سوریه است.
این دیدار تاریخی در مونیخ، نقطه عطفی در مسیر بازسازی سوریه و پایانبخشی به دههها تنش قومی و سیاسی در این کشور است. تأکید سهجانبه بر وحدت ارضی و حمایت آشکار آمریکا از روند ادغام، پیام روشنی به همه بازیگران منطقهای و بینالمللی است: نظم جدید سوریه بر پایه مرکزیت دمشق و مشارکت همه اقوام بنا خواهد شد.
انتهای پیام/