فعالسازی خط ۱۹۰ سلامت روان با حضور ۷۰۰ روانشناس داوطلب/ غربالگری ۳۴۰ هزار نفر در کشور
محمدرضا شالبافان در تشریح جزئیات اقدامات انجامشده در حوزه سلامت روان، به ویژه در شهرستان میناب و استان هرمزگان، بر ترکیب آموزشهای عمومی، خدمات میدانی و مداخلات تلفنی برای مدیریت پیامدهای روانی بحران تأکید کرد.
وی با اشاره به فعالیتهای تیمهای سلامت روان در تابستان هرمزگان گفت: همکاران ما در میناب آموزشهای عمومی منظمی را اجرا کرده و در مناطق مختلف حضور یافتهاند. همچنین تولید و توزیع پمفلتها و محتوای رسانهای انجام شده است. شالبافان افزود که برنامهریزی برای ارائه خدمات بهصورت مراجعه درب منزل نیز آغاز شده تا افراد محتاط یا تردیدکننده نیز بتوانند از خدمات بهرهمند شوند. حضور تیمهای تخصصی در منزل، به افزایش اعتماد و تسهیل گفتوگو کمک میکند و در صورت نیاز، افراد به مراکز تخصصی مانند مراکز سراج ارجاع داده میشوند.
در بخش اقدامات ملی، شالبافان از فعالسازی خط ۱۹۰ سلامت روان خبر داد. او توضیح داد که حدود ۷۰۰ روانشناس از سراسر کشور بهصورت داوطلبانه و رایگان به تماسهای مردم پاسخ میدهند. یکی از ویژگیهای مهم این خط، امکان دریافت مشاوره بهصورت ناشناس است که باعث کاهش موانع مراجعه میشود. این خط نهتنها مداخله فوری ارائه میدهد، بلکه نقش آموزشی دارد و افراد را برای مراجعه به مراکز تخصصی آماده میکند.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص آمار غربالگری گفت: تاکنون حدود ۳۴۰ هزار نفر در سطح کشور و ۱۶ هزار نفر در استان هرمزگان مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. نتایج اولیه نشان میدهد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد در مناطق تحت تأثیر، علائم حاد استرس را تجربه کردهاند. وی هشدار داد که در صورت عدم مداخله بهموقع، این وضعیت میتواند به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تبدیل شود. در برخی مطالعات، میزان بروز این اختلال در افرادی که خسارتهای شدیدتری مانند از دست دادن خانه را تجربه کردهاند، تا ۳۰ تا ۴۰ درصد گزارش شده است.
شالبافان در پایان تأکید کرد که هدف اصلی این اقدامات، ارتقای دسترسی مردم به خدمات سلامت روان، کاهش انگ اجتماعی و پیشگیری از گسترش آسیبهای روانی در مناطق بحرانزده است.
انتهای پیام/