ابتکار راهبردی بخش خصوصی برای امنیت غذایی؛ فرصت طلایی ذخیرهسازی ذرت و صرفهجویی کلان ارزی
سحر قنبری : اتحادیه آوندا و انجمن غلات در نامهای مشترک به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، آمادگی کامل اعضای خود را برای واگذاری "ذرت مازاد" موجود در بنادر به شرکتهای مباشر دولتی اعلام کردهاند. براساس این پیشنهاد، با توجه به وجود بیش از ۳.۵ میلیون تن ذرت در بنادر کشور، بخش خصوصی حاضر است در چارچوب ضوابط قانونی و مشروط به پرداخت نقدی وجه کالا، بار موجود را در اختیار دولت قرار دهد.
صرفه جویی ۱۲۰ میلیون دلاری و پیشگیری از زیان ۴۰ همتی
دبیران این دو تشکل معتبر معتقدند اجرای این طرح یک بازی برد-برد برای اقتصاد ملی است. با توجه به پیشبینی کاهش قیمت جهانی ذرت برزیل تا پایان اردیبهشت ماه، بخش خصوصی تعهد داده است که پس از تحویل کالای موجود به دولت، بلافاصله نسبت به جایگزینی آن با ارز ارزانتر اقدام کند.
تحلیلهای کارشناسی نشان میدهد که این جابهجایی هوشمندانه میتواند:
۱. حدود ۱۲۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی در تامین ۱.۵ میلیون تن ذرت به همراه داشته باشد.
۲. از بروز زیان سنگین ۴۰ هزار میلیارد تومانی (۴۰ همت) برای دولت جلوگیری کند.
مدیریت بحران در شرایط حساس
این پیشنهاد در حالی مطرح میشود که بخش خصوصی علیرغم محدودیتهای شدید ارزی و مطالبات معوق ۱۵ ماهه، توانسته است ذخایر قابل توجهی را در بنادر تامین کند. اما گرمای شدید در مناطق بندری، تهدیدی جدی برای کیفیت این محمولههاست. اجرای خرید نقدی توسط دولت میتواند دو هدف کلیدی جلوگیری انتقال کالا از گرمای بنادر به انبارهای استانداردو بازگشت ریال به چرخه واردات بخش خصوصی برای خرید ارزانتر نهادههای مورد نیاز آتی. را محقق سازد.
در وضعیتی که کشور در شرایط حساس کنونی به پشتوانههای قرص و محکم کالایی نیاز دارد، این طرح میتواند ضامن پایداری سفره مردم و بهینهسازی مصرف ارز رسمی باشد. پذیرش این پیشنهاد از سوی وزارت جهاد کشاورزی، نشانهای از اعتماد به توانمندیهای بخش خصوصی و گامی بلند در جهت هوشمندسازی تجارت خارجی در حوزه کشاورزی خواهد بود.
انتهای پیام/