اجرای کانال آبیاری از سد کلان/ پروژهای که تشنگی زمینهای ملایر را رفع میکند
در همین راستا با هدف ارزیابی آخرین وضعیت پروژههای آبی منطقه بازدیدی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی صورت گرفت و موضوع احداث کانال آبیاری سد کلان به عنوان یکی از مهمترین و حیاتیترین مطالبات جامعه کشاورزی شهرستان، به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و از نزدیک روند اجرایی، میزان پیشرفت فیزیکی و موانع پیش روی این طرح زیربنایی بررسی شد.
سد کلان ملایر به عنوان یکی از بزرگترین و کلیدیترین سدهای استان همدان، نقش مهمی در تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی منطقه ایفا میکند، اما نبود یا تکمیل نشدن شبکه آبیاری پایاب این سد، سالهاست که به یک چالش اساسی برای بهرهبرداران بخش کشاورزی تبدیل شده است.
در حالیکه احداث کانال آبیاری این سد میتواند آب را به صورت هدفمند و بدون هدررفت به اراضی کشاورزی زیردست سد کلان ملایر منتقل کند.
در این بازدید میدانی، مسوولان با تأکید بر اهمیت راهبردی اجرای این پروژه در بهبود مدیریت منابع آب، افزایش راندمان آبیاری و ارتقای بهرهوری در بخش کشاورزی، نسبت به تسریع در روند پیگیریهای اداری و تأمین اعتبارات مورد نیاز قول مساعد دادند.
همچنین بر ضرورت رفع موانع موجود، از جمله مشکلات تأمین لوله، تجهیزات و همچنین هماهنگی بین دستگاههای اجرایی تأکید شد.
احداث کانال آبیاری سد کلان نه تنها یک طرح فنی و مهندسی، بلکه از جمله پروژههای زیرساختی و اقتصادی مهم شهرستان ملایر محسوب میشود.
کارشناسان معتقدند با بهرهبرداری کامل از این کانال، ضمن تأمین آب پایدار برای هزاران هکتار از اراضی کشاورزی منطقه، گام بلندی در جهت حمایت از تولید داخلی، افزایش اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان برداشته خواهد شد.
در این بازدید، مقرر شد گزارش کاملی از مشکلات و نیازهای اجرایی این طرح ظرف مدت یک هفته توسط دستگاههای مربوطه تهیه و در جلسه آتی کارگروه آب شهرستان ملایر ارائه شود تا تصمیمات عملیاتیتری برای رفع نهایی موانع اتخاذ شود.
مطالبات آبی ملایر روی میز تصمیمگیری
در همین رابطه و در راستای رسیدگی به چالشهای حیاتی حوزه آب در شهرستان ملایر، جلسه تخصصی با محوریت بررسی مطالبات مردمی، کشاورزی و صنعتی، با حضور فرماندار ویژه ملایر، مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان، معاونان این شرکت و جمعی از مسوولان محلی و استانی برگزار شد.
در این نشست که با هدف هماهنگی و تسریع در رفع تنگناهای آبی این شهرستان تشکیل شد، مهمترین دغدغههای حوزه مدیریت منابع آب، بخش کشاورزی و واحدهای صنعتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
یکی از محورهای اصلی جلسه، پیگیری روند احداث کانال آبیاری از سد کلان بود که فرماندار ویژه ملایر در این نشست تأکید کرد: این پروژه بهعنوان یکی از مطالبات جدی و دیرینه کشاورزان منطقه مطرح است که نقش کلیدی در توسعه پایدار بخش کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و بهرهوری بهینه از منابع آب ایفا میکند.
«سعید کتابی» بر لزوم تخصیص اعتبار و تسریع در عملیات اجرایی این کانال تأکید کرد و افزود: موضوع بررسی امکان تغییر نام سد کلان و همچنین مکاتبات و پیگیریهای انجامشده در این خصوص مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی بر ضرورت پیگیری مستمر این مطالبه از طریق مجاری قانونی تأکید کرد و خواستار تسریع در اخذ تصمیم نهایی از مراجع ذیصلاح شد.
حمایت از صنایع آسیبدیده در جنگ رمضان
در بخش دیگری از این نشست، تأمین آب واحدهای صنعتی آسیبدیده در جریان جنگ تجاوزکارانه دشمنان به عنوان یکی از اولویتهای مهم شهرستان مطرح شد.
فرماندار ملایر با اشاره به برخی واحدهایی که در تنشهای آبی متأثر از ناترازیهای انرژی و منابع دچار آسیب شدهاند، تاکید کرد: باید راهکارهای عملیاتی برای حمایت از این واحدهای تولیدی، تأمین پایدار آب و جلوگیری از تعطیلی آنها بررسی شود.
کتابی همچنین بر تعامل و هماهنگی بیشتر میان دستگاههای اجرایی شهرستان و استان، تسریع در روند پیگیری مطالبات مردمی و کشاورزان در حوزه آب و تسریع در صدور مجوز چاههای دومنظوره تأکید کرد.
از جمله صنایع فعال در شهرکها و نواحی صنعتی ملایر که به دلیل کمبود آب با کاهش تولید مواجه شدهاند، در این نشست در کانون توجه قرار گرفتند و راهکارهای عملیاتی برای حمایت از این واحدهای تولیدی، تأمین پایدار آب و جلوگیری از تعطیلی آنها بررسی شد.
صدور مجوز برای چاههای دومنظوره (قابل استفاده هم در بخش کشاورزی و هم در مواقع ضروری برای صنعت یا شرب) از دیگر موضوعات مهم این نشست بود که این راهکار میتواند نقش مؤثری در تأمین پایدار آب، مدیریت بهینه منابع در شرایط بحران و کاهش مشکلات بهرهبرداران بخش کشاورزی ایفا کند.
در همین راستا طبق تاکید فرماندار ملایر، مقرر شد دستگاههای اجرایی نسبت به تسریع در فرآیند استعلام و صدور مجوزها اقدام کنند.
کتابی همچنین بر اتخاذ تصمیمات عملیاتی و ضربالاجلدار برای رفع مشکلات موجود، به ویژه در بخشهای کشاورزی و صنعتی تأکید کرد.
وی با اشاره به حساسیت موضوع آب در این شهرستان، گفت: تمام دستگاهها موظفاند با نگاه جهادی و هماهنگی کامل، هرچه سریعتر نسبت به رفع موانع موجود و اجرایی شدن مصوبات این جلسه اقدام کنند.
تامین آب شرب و صنعتی واحد جدید در اولویت اجرایی
در ادامه این نشست، فرماندار ویژه ملایر به همراه رضا اخلاصوند مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان و جمعی از مدیران کل و مسوولان مرتبط دستگاههای اجرایی، از یک واحد صنعتی تولید کاغذ که در جریان جنگ تجاوزکارانه دشمنان به شدت آسیب دیده بود، بازدید میدانی به عمل آوردند.
این بازدید با هدف ارزیابی دقیق آخرین وضعیت این واحد تولیدی، بررسی ابعاد خسارات وارده در اثر درگیریهای نظامی و همچنین شناسایی نیازهای زیرساختی ضروری برای احیای مجدد آن انجام شد.
این واحد که از قطبهای مهم تولید کاغذ در منطقه محسوب میشد، در جریان جنگ رمضان آسیب جدی دید و اکنون تلاشها برای بازگرداندن آن به چرخه تولید آغاز شده است.
در حاشیه این بازدید، مهمترین دغدغه واحد صنعتی، یعنی تأمین آب شرب مورد نیاز کارگران و همچنین آب صنعتی لازم برای راهاندازی خطوط تولید جدید، مورد بحث و بررسی تخصصی قرار گرفت و مسوولان قول مساعد دادند که این موضوع به صورت ویژه در دستور کار فوری کمیته زیرساختهای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار گیرد.
نمیگذاریم واحدهای تولیدی زمینگیر شوند
فرماندار ویژه ملایر با تأکید بر حمایت بیچون و چرای نظام از بخش تولید و صنعت، گفت: حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال پایدار یک اولویت حیاتی است و ما اجازه نمیدهیم هیچ واحد تولیدی به دلیل نداشتن زیرساختهای اولیه مانند آب، زمینگیر شود.
کتابی ادامه داد: تمام دستگاههای اجرایی موظف هستند با هماهنگی کامل، نسبت به تأمین زیرساختهای این واحد جدید اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان نیز بر ضرورت تسریع در فرآیند تأمین آب صنعتی و شرب تأکید کرد و افزود: جلسهای با شرکت آب و فاضلاب استان و وزارت نیرو ترتیب داده شده تا بتوانیم با استفاده از ظرفیتهای موجود و همچنین احداث خطوط انتقال جدید، مشکل آب این واحد را ظرف سه ماه آینده حل کنیم.
اخلاصمند گفت: این اقدام گامی مهم در راستای سیاستهای حمایت از تولید ملی و بازسازی مناطق آسیبدیده در جنگ است.
وی تاکید کرد: راهکارهای عملیاتی برای هماهنگی هرچه بیشتر میان دستگاههایی نظیر جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقهای، اداره محیط زیست و سرمایهگذاران بخش خصوصی بررسی و مقرر شد کارگروه ویژهای به ریاست فرمانداری تشکیل شود تا به صورت هفتگی پیشرفت اجرایی تأمین زیرساختهای این واحد صنعتی را رصد کرده و موانع پیشرو را برطرف سازد.
پروژه گردشگری رونق گردشگری را در پی دارد
پروژه در حال احداث مجموعه گردشگری از دیگر برنامههایی بود که مورد بازدید میدانی مسوولان استان و شهرستان قرار گرفت.
این مجموعه گردشگری که در جریان حملات دشمن دچار آسیب شده بود، هماکنون با روند مطلوبی در حال تکمیل و بازسازی است و طبق اعلام مسئولان، بهزودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
در جریان این بازدید، آخرین وضعیت اجرایی پروژه، روند تکمیل زیرساختها و نیازهای مرتبط با تأمین خدمات مورد بررسی قرار گرفت و بر حمایت از سرمایهگذاری در حوزه گردشگری و تسریع در تکمیل این مجموعه تأکید شد.




