توسعه رباتیک از تهران تا سراسر کشور؛ گرنت ۲۰ میلیاردی معاونت علمی به ۵ دانشگاههای برتر ربوکاپ
معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت تداوم برگزاری مسابقات رباتیک حتی در شرایط بحرانی و جنگی از برنامههای جدید معاونت علمی برای گسترش جغرافیایی مسابقات ربوکاپ افزایش لیگهای هوش مصنوعی و صنعتی و حمایتهای گستردهتر از نخبگان این حوزه خبر داد.
به گزارش برنا، محمدجواد صدریمهر معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه نشست خبری مسابقات انتخابی ربوکاپ ۲۰۲۶ در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره تمرکز مسابقات در تهران و احتمال محروم ماندن استعدادهای سایر استانها از این فرصتها اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی معاونت علمی این است که تمرکز مسابقات در تهران باعث نشود دانشآموزان و دانشجویان سایر مناطق کشور از امکانات و فرصتهای این حوزه محروم شوند.
وی افزود: بر همین اساس مقرر شده مسابقات مقدماتی ربوکاپ با محوریت دانشگاههای بزرگ در مناطق مختلف کشور از جمله اصفهان، مشهد و تبریز برگزار شود تا استعدادهای سراسر کشور امکان حضور و رقابت داشته باشند.
صدریمهر ادامه داد: خروجی این مسابقات منطقهای در نهایت به مسابقات «ایران اوپن» راه پیدا میکند؛ رویدادی که سالی یکبار برگزار میشود و تیمهای برتر آن نیز سهمیه حضور در مسابقات جهانی ربوکاپ را کسب خواهند کرد.
ربوکاپ در شرایط جنگی تعطیل نمیشود
معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مسابقات در شرایط فعلی کشور گفت: برگزاری این مسابقات در شرایط جنگی خود یک پیام مهم دارد. برخی معتقد بودند در چنین شرایطی، مسابقات رباتیک اولویت ندارد، اما نگاه معاونت علمی متفاوت بود.
وی تاکید کرد: معاون علمی رئیسجمهور بر استمرار برگزاری این مسابقات تاکید داشتند؛ چراکه این رویدادها مستقیما با آینده نخبگان و استعدادهای کشور مرتبط است و آینده این جوانان، آینده ایران محسوب میشود. از نگاه ما حتی در شرایط جنگی نیز نباید مسیر رشد استعدادهای علمی کشور متوقف شود.
صدریمهر با اشاره به استقبال پرشور شرکتکنندگان اظهار کرد: حضور پرانرژی و باانگیزه دانشجویان و دانشآموزان در این مسابقات نشان میدهد این فضا همچنان برای نسل جوان الهامبخش و امیدآفرین است.
گرنت ۲۰ میلیارد تومانی برای دانشگاههای برتر
وی با قدردانی از کمیته ملی ربوکاپ ایران که طی حدود دو دهه مسئولیت برگزاری این مسابقات را بر عهده داشتهاند گفت: وظیفه معاونت علمی حمایت از این جریان و تقویت زیرساختهای آن است.
به گفته صدریمهر یکی از اقدامات جدید معاونت علمی در سال جاری تخصیص گرنت ۲۰ میلیارد تومانی به پنج دانشگاه برتر مسابقات است.
وی توضیح داد: پنج دانشگاهی که تیمهای آنها بهترین نتایج را در مسابقات کسب کنند هرکدام یک گرنت ۲۰ میلیارد تومانی برای ایجاد و تجهیز کارگاههای پیشرفته رباتیک دریافت خواهند کرد.
افزایش لیگهای هوش مصنوعی و صنعتی
معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی همچنین از توسعه لیگهای هوش مصنوعی در مسابقات ربوکاپ خبر داد و گفت: با توجه به سرعت پیشرفت فناوریهای هوش مصنوعی در جهان، توسعه لیگهای مرتبط با این حوزه برای ما اهمیت زیادی دارد و این بخش در مسابقات امسال تقویت خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این معاونت علمی برنامه گستردهای برای افزایش لیگهای صنعتی در ربوکاپ آغاز کرده است؛ چراکه کشور امروز بیش از گذشته به بازسازی و نوسازی صنعتی نیاز دارد.
صدریمهر تصریح کرد: بهترین زمان برای استفاده از ظرفیت این استعدادهای جوان همین امروز است. ما میتوانیم از توانمندی این دانشجویان و پژوهشگران برای بازسازی صنایع کشور مبتنی بر فناوریهای نسل چهارم انقلاب صنعتی بهویژه هوشمندسازی و رباتیک استفاده کنیم.
بازنگری در حمایتهای نخبگانی
وی در پایان با اشاره به حمایتهای بنیاد ملی نخبگان از برگزیدگان مسابقات رباتیک گفت: هماکنون در بنیاد ملی نخبگان گروه ویژهای برای حمایت از خروجیهای مسابقات رباتیک تعریف شده و افرادی که سهمیه جهانی کسب میکنند، از امتیازاتی همچون ورود بدون کنکور به دانشگاه بهرهمند میشوند.
معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی خاطرنشان کرد: با این حال این حمایتها در حال بازنگری و ارتقا است تا طیف گستردهتری از استعدادهای حاضر در مسابقات رباتیک تحت پوشش حمایتهای نخبگانی قرار گیرند.
انتهای پیام/