رئیس کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

اجرای موفقیت آمیز بزرگترین عملیات‌ مدیریت بحران انرژی تاریخ کشور توسط دولت

|
۱۴۰۵/۰۳/۱۷
|
۱۵:۰۹:۵۱
| کد خبر: ۲۳۵۰۸۹۱
اجرای موفقیت آمیز بزرگترین عملیات‌ مدیریت بحران انرژی تاریخ کشور توسط دولت
برنا - گروه سیاسی: رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بزرگترین عملیات‌ مدیریت بحران انرژی تاریخ کشور را با موفقیت اجرا کرد، گفت: امکان اجرای طرح‌های فوری بازیابی تولید کشور و فرآورده‌های نفتی برای بازسازی آسیب‌ها وجود دارد.

حجت الاسلام موسی احمدی روز یکشنبه(۱۷ خردادماه) در نشست مجازی مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه سازی انرژی برگزار شد، ضمن قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود اظهار کرد: امروزه امنیت انرژی صرفاً یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه ستون فقرات امنیت ملی، ثبات اجتماعی، قدرت بازدارندگی و اقتدار ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: در جنگ اخیر هدف اصلی دشمن تنها حمله به زیر ساخت فیزیکی نبود بلکه ایجاد اختلال در زنجیره تامین سوخت و بر هم زدن نظم توزیع، ایجاد نارضایتی عمومی، القای احساس ناامنی و تضعیف جایگاه اجتماعی نظام بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه در این روزهای حساس رخ داد، دقیقا عکس خواست و اراده دشمن بود، جمهوری اسلامی ایران موفق شد یکی از بزرگترین عملیات‌های مدیریت بحران انرژی در تاریخ معاصر کشور را با موفقیت اجرا کند.

نماینده مردم یادآورشد:‌ در این عملیات علی رغم افزایش ناگهانی تقاضا برای سوخت، فشارهای روانی ناشی از جنگ رسانه‌ای دشمن، تهدید برخی زیرساخت‌های حیاتی، اختلال در برخی مسیرهای حمل و نقل و افزایش مصرف در بخش‌های مختلف کشور، زنجیره تامین انتقال ذخیره سازی و توزیع فراورده‌های نفتی بدون ایجاد بحران فراگیر به فعالیت خود ادامه داد.

وی اضافه کرد: بررسی های کمیسیون انرژی مجلس نشان می‌دهد که دولت در ماه‌های گذشته مجموعه‌ای از اقدامات موثر را برای ارتقای تاب آوری زنجیره تامین سوخت کشور در دستور کار قرار داده است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه کمیسیون انرژی از ابتدای جنگ تحمیلی پیگیری‌ها و اقدامات نظارتی را برای پایداری زنجیره تامین سوخت کشور در دوران جنگ و پس از آن به صورت فعالانه انجام داد، یادآور شد: پس از حملات دشمن به زیرساخت‌های انرژی کشور طی روزهای جنگ تحمیلی رمضان از طریق حضور میدانی اعضای کمیسیون در مناطق آسیب دیده نسبت به ارزیابی وضعیت و برآورد خسارت اقدام نمودند.

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری پیگیریهای کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی آسیب زیرساخت‌های تامین سوخت افزود: اگرچه به دلیل کاهش قابل توجه تقاضا در فصول بهار و تابستان ناترازی گاز قابل مدیریت است، اما افزایش تقاضا در فصول پاییز و زمستان، کمبود گاز بخش‌های مختلف را متاثر خواهد کرد و برای حل این بحران مجموعه دولت باید اقدامات گسترده‌ای را به صورت فوری در دستور کار قرار دهد.

وی اجرای طرح‌های فوری بازیابی تولید کشور و فرآورده‌های نفتی و استفاده از ظرفیت بند «ب» ماده ۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت برای بازسازی آسیب‌ها، هماهنگی همه بخش‌های دولت در راستای کاهش مصرف سوخت در کشور و اجرای فوری طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی از طریق شکل‌گیری بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و مردمی‌سازی بهینه‌سازی انرژی بر مبنای ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت با هدف کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصرف سوخت با محوریت سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی کشور، برنامه‌ریزی دقیق برای تخصیص حامل‌های انرژی خصوصاً گاز طبیعی با اولویت تامین گاز بخش خانگی را از جمله اقدامات اصلاحی برای مدیریت شرایط سوخت کشور برشمرد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اهتمام همه ارکان دولت برای واردات گاز از کشورهای شمالی و استفاده حداکثری از سوخت جایگزین مانند ال پی جی و نفت سفید در بخش‌های نیروگاهی، صنایع حمل و نقل و در صورت نیاز بخش خانگی، تسریع در احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر و اجرای طرح‌های افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی، برنامه‌ریزی برای دورکاری و تعطیلات زمستانی کشور در صورت تشدید ناترازی، پرهیز از شوک‌های انرژی اجتماعی و شفاف‌سازی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مسئولانه و به هنگام به مردم را از دیگر اقدامات مورد نیاز در این زمینه ذکر کرد.

حجت الاسلام احمدی در ادامه تاکید کرد: اگرچه حملات آمریکایی صهیونیستی به زیرساخت‌های انرژی کشور آسیب‌هایی را وارد کرد اما بررسی‌های کارشناسی حاکی از آن است که امکان برون رفت از شرایط موجود و بازسازی خسارت‌ها با تدابیر دولت و اقدامات جهادی دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت مردم فراهم بوده و ملت ایران می‌تواند در عرصه اقتصادی نیز دشمن را به عقب رانده و مسیر اعتلای کشور را با سرعت بیشتر طی کند.

حجت الاسلام احمدی تاکید دارد: ارزیابی عملکرد دولت نباید صرفاً بر مبنای اقدامات انجام شده باشد بلکه باید بر اساس اثر واقعی اقدامات زنجیره سنجیده شود. شاخص‌های اصلی این ارزیابی عبارتند از کاهش مصرف، کاهش شکاف تولید و مصرف، کاهش قاچاق، افزایش سهم سی ان جی، افزایش روزهای پوشش ذخایر، اجرای کامل پیمایش اتصال کامل صورتحساب الکترونیکی و افزایش تاب آوری زیرساخت‌های حیاتی انرژی.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد پیشنهادی کمیسیون تغییر جهت سیاست گذاری از مدیریت کوتاه مدت تامین به مدیریت پایدار مصرف، حکمرانی داده محور و فعال سازی ظرفیت سوخت‌های جایگزین، کنترل شبکه‌ای قاچاق و ارتقا تاب آوری زنجیره انرژی کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر