وزیر نیرو:

تبادلات برقی ایران با ۷ کشور منطقه ادامه دارد/ بیش از ۶۰ درصد شبکه برق کشور هوشمندسازی و کنترل‌پذیر شده است

|
۱۴۰۵/۰۳/۲۶
|
۱۰:۴۳:۲۹
| کد خبر: ۲۳۵۴۷۴۰
تبادلات برقی ایران با ۷ کشور منطقه ادامه دارد/ بیش از ۶۰ درصد شبکه برق کشور هوشمندسازی و کنترل‌پذیر شده است
برنا _ گروه اقتصادی؛ وزیر نیرو از هوشمندسازی کنتور‌های هوشمند شبکه برق کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد شبکه برق کشور قابلیت رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری پیدا کرده است و به زودی این میزان افزایش خواهد یافت. این اقدام امکان مدیریت دقیق‌تر و کارآمدتر شبکه را فراهم می‌کند و صنعت برق ایران را در زمره پیشرفته‌ترین شبکه‌های منطقه قرار می‌دهد.

عباس علی‌آبادی وزیر نیرو امروز سه‌شنبه در جریان افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی رود‌شور با اشاره به بهره‌برداری از بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور افزود: این پروژه از چند جهت دارای اهمیت ویژه است. بخش بخار نیروگاه بدون نیاز به مصرف سوخت جدید و با استفاده از حرارت بازیافتی واحد‌های گازی، برق تولید می‌کند که علاوه بر افزایش راندمان، موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش آثار زیست‌محیطی می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از این بخش ظرفیت تولید برق کشور ۳۴۵ مگاوات افزایش یافته است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این پروژه از فناوری‌هایی استفاده شده که مصرف آب را به حداقل می‌رساند و از این منظر نیز دارای ویژگی‌های قابل توجهی است. نیروگاه رودشور به عنوان نخستین نیروگاه سه‌بلوک کشور با سه واحد گازی کلاس F و سه واحد بخار اکنون به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده و نقش مهمی در تأمین برق پایدار ایفا خواهد کرد.

علی‌آبادی با بیان اینکه این پروژه سال گذشته به شبکه برق کشور متصل شده بود گفت: امروز با اطمینان می‌توان از ظرفیت مطمئن آن در شبکه سراسری بهره‌برداری کرد. این دستاورد حاصل تلاش گسترده متخصصان، مهندسان، کارگران و بخش خصوصی کشور است که با وجود تمامی محدودیت‌ها و شرایط دشوار اجرای این طرح را به سرانجام رساندند.

وی با قدردانی از سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران اجرای پروژه تصریح کرد:متخصصان ایرانی توانستند با اتکا به دانش و توان داخلی، طرح را تکمیل کنند و امروز شاهد بهره‌برداری از یکی از پروژه‌های مهم صنعت برق کشور باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به عبور ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی کشور از مرز ۱۳۵ هزار مگاوات خاطرنشان کرد: با ادامه روند فعلی توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، انتظار می‌رود تا پایان سال ظرفیت تولید برق کشور بیش از پیش افزایش یابد. در کنار توسعه ظرفیت تولید، شبکه‌های انتقال و توزیع برق نیز توسعه پیدا می‌کنند تا برق تولیدی با پایداری بیشتری در اختیار مشترکان قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از یک میلیون کیلومتر شبکه انتقال و توزیع برق در کشور وجود دارد و این شبکه به طور مستمر در حال توسعه و نوسازی است. اقدامات انجام‌شده در سال گذشته نیز نقش مؤثری در افزایش پایداری شبکه داشته است.

علی‌آبادی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ ماه است شبکه برق کشور بدون اعمال خاموشی برنامه‌ریزی‌شده گسترده مدیریت شده است گفت: در فصل تابستان به طور طبیعی نیازمند مدیریت مصرف هستیم و از مشترکان درخواست می‌کنیم با جابه‌جایی بخشی از مصرف خود به ساعات کم‌بار، صنعت برق را در تأمین برق پایدار یاری کنند.

وی تأکید کرد: با مشترکان پرمصرف و افرادی که از برق برای فعالیت‌های سوداگرانه و خارج از چارچوب استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد. این افراد باید حقوق سایر مردم را رعایت کنند و در صورت عدم همکاری، با محدودیت‌ها و جرایم قانونی مواجه خواهند شد.

وزیر نیرو همچنین از هوشمندسازی گسترده شبکه برق کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد شبکه برق کشور قابلیت رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری پیدا کرده است و به زودی این میزان افزایش خواهد یافت. این اقدام امکان مدیریت دقیق‌تر و کارآمدتر شبکه را فراهم می‌کند و صنعت برق ایران را در زمره پیشرفته‌ترین شبکه‌های منطقه قرار می‌دهد.

وی با اشاره به جایگاه ایران در حوزه اتصالات الکتریکی منطقه اظهار کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق منطقه محسوب می‌شود و توسعه تبادلات و اتصال الکتریکی با کشور‌های همسایه نیز با جدیت دنبال می‌شود.

علی‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر تبادلات برقی با کشور‌های پاکستان، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و عراق برقرار است و مذاکرات و مطالعات لازم برای توسعه این همکاری‌ها با سایر کشور‌ها نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اتصال‌های الکتریکی منطقه‌ای علاوه بر منافع اقتصادی، به تقویت روابط میان کشور‌ها و افزایش همگرایی منطقه‌ای کمک خواهد کرد و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار و رفاه بیشتر ملت‌ها باشد.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به آسیب‌های واردشده به برخی زیرساخت‌های کشور در جریان جنگ تحمیلی اخیر گفت: صنعت برق با تمام توان در حال بازسازی و آماده‌سازی تأسیسات آسیب‌دیده است و از مردم درخواست می‌کنیم با مدیریت مصرف و همکاری با صنعت برق، شرایط را برای ارائه خدمات پایدارتر به همه هموطنان فراهم کنند. همچنین از سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی که در توسعه صنعت برق کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر