نماینده مجلس: برای تحقق عدالت سلامت، شاخص‌های استانی را با کشوری مقایسه کنید / ۱۵ بار سم‌پاشی در هر دوره کشت؛ زنگ خطری برای امنیت غذایی

|
۱۴۰۵/۰۳/۳۰
|
۱۳:۰۷:۵۹
| کد خبر: ۲۳۵۶۳۱۶
نماینده مجلس: برای تحقق عدالت سلامت، شاخص‌های استانی را با کشوری مقایسه کنید / ۱۵ بار سم‌پاشی در هر دوره کشت؛ زنگ خطری برای امنیت غذایی
برنا ـ گروه استان ها: نماینده شش شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم نگاه علمی و داده‌محور به حوزه سلامت و امنیت غذایی، گفت: بدون آمار دقیق و شاخص‌های مقایسه‌ای، نمی‌توان برای ارتقای سلامت استان برنامه‌ریزی مؤثر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان شمالی ، دکتر پاکمهر، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی، امروز در سومین مجمع سلامت استان که در استانداری برگزار شد، با تقدیر از حضور اندیشمندان و متخصصان حوزه علوم پزشکی در این جلسه، اظهار داشت: سلامت و امنیت غذایی دو نعمت بزرگ الهی هستند که باید با نگاه کارشناسی و بر اساس شاخص‌های دقیق، وضعیت آنها را در استان بررسی کنیم.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره مجمع سلامت استان، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود در شاخص‌های کلیدی مانند بیماری‌های غیرواگیر، فشار خون، دیابت و سبک زندگی، وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری در چه جایگاهی قرار دارد. آیا فرهنگ تغذیه و تحرک ما ما را جلو برده یا عقب نگه داشته است؟

ضرورت همکاری بین‌بخشی برای تحقق عدالت سلامت

نماینده مجلس با تأکید بر اینکه سلامت تنها در انحصار وزارت بهداشت نیست، تصریح کرد: برای دستیابی به عدالت در نظام سلامت، باید وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان محیط زیست، دامپزشکی و سایر دستگاه‌ها پای کار بیایند. نظارت بر صنایع غذایی، تولید محصولات فرآوری‌شده و میزان استفاده از افزودنی‌ها، از جمله موضوعاتی است که باید جدی گرفته شود.

پاکمهر با اشاره به اهمیت مقایسه شاخص‌های استانی با کشوری، گفت: باید بدانیم سرانه سلامت از بودجه کشور و جی‌دی‌پی چقدر است و مردم استان چه فاصله‌ای با میانگین کشوری در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی دارند. عدالت در سلامت یعنی مردم خراسان شمالی به همان اندازه که سایر استان‌ها از خدمات برخوردارند، بهره‌مند شوند.

هشدار درباره مصرف سموم و امنیت غذایی

وی با طرح یک نگرانی جدی در حوزه کشاورزی استان، اظهار داشت: در برخی محصولات کشاورزی که در خراسان شمالی کشت می‌شود، هر ۴ روز یک‌بار سم‌پاشی انجام می‌شود و طول دوره کشت تنها ۶۰ روز است؛ یعنی ۱۵ بار سم‌پاشی در یک دوره کشت که این زنگ خطری برای سلامت مردم و امنیت غذایی استان است.

نماینده مجلس افزود: باید به‌طور جدی بررسی شود که میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی در استان چقدر است و آیا محصولات تولیدی به استانداردهای لازم می‌رسند یا خیر. همچنین استفاده از فاضلاب شهری برای مصارف کشاورزی، اگرچه در برخی مناطق مانند اسفراین آغاز شده، باید با نظارت دقیق و رعایت استانداردها همراه باشد.

تأکید بر نقش ورزش، تغذیه و فرهنگ‌سازی

پاکمهر با اشاره به نقش کلیدی ورزش در پیشگیری از بیماری‌ها، گفت: وزارت ورزش و جوانان باید در کنار وزارت بهداشت قرار گیرد، چراکه بسیاری از سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از کم‌تحرکی، مصرف بالای نمک، قند و چربی است که با فرهنگ‌سازی قابل کنترل است.

وی در پایان با قدردانی از برگزاری این مجمع و حضور استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سایر مدیران، بر لزوم پیگیری جدی موضوعات مطرح‌شده تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها، گام‌های مؤثری در مسیر ارتقای سلامت و امنیت غذایی استان برداشته شود.

نویسنده :
مهرداد بیکلری
نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر