حل اختلافات عشایر با تکیه بر ظرفیت ریش ‌سفیدان، عدالت را از مسیر دادگاه به میان مردم می‌آورد

|
۱۴۰۵/۰۴/۰۲
|
۲۳:۱۴:۴۹
| کد خبر: ۲۳۵۷۹۶۸
حل اختلافات عشایر با تکیه بر ظرفیت ریش ‌سفیدان، عدالت را از مسیر دادگاه به میان مردم می‌آورد
برنا گزوه استانها:بخشدار سیوان با تأکید بر جایگاه بی‌ بدیل جامعه عشایری در امنیت غذایی کشور، از آمادگی کامل بخشداری برای تسهیل دسترسی عشایر به خدمات حقوقی و حل اختلافات از مسیر گفتگو و میانجیگری خبر داد و گفت: حل‌وفصل ریشه‌ای مسائل پیش از تشکیل پرونده قضایی، خود عین عدالت است.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام؛"علی‌اصغر محمدی"، در نشستی صمیمی و تخصصی که با حضورمسئولان قضایی و مدیرکل امورعشایری استان و اعضای هیئت‌های صلح که در منطقه عشایری مله پنجاب بخش سیوان برگزار شد، با اشاره به سیره ائمه اطهار (ع) در خدمتگزاری به مردم، به ‌ویژه سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع)، اظهار داشت: امیدواریم همه ما به سهم خود رهرو راه امامانمان در خدمت به خلق باشیم.

وی در ادامه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و یارانش، این مناسبت را فرصتی برای پاسداشت تلاش‌های صادقانه قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان دانست و خطاب به مسئولان حاضر در جلسه، اظهار داشت: از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون، سلامتی و سربلندی شما و همکارانتان را در مسیر خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسئلت دارم.

محمدی، جامعه عشایری را از اصیل ‌ترین، مولد ترین و نجیب ‌ترین اقشار جامعه خواند و تأکید کرد: برگزاری چنین نشست‌های تخصصی، ضرورتی جدی و اقدامی ارزشمند در مسیر حل مسائل، پیشگیری از اختلافات قبیله‌ای و تقویت عدالت اجتماعی است.

بخشدار سیوان با اشاره به نقش برجسته عشایر در تولید و امنیت غذایی کشور، تصریح کرد: متأسفانه این قشر زحمتکش در برخی مواقع با چالش‌های حقوقی و قضایی مانند اختلافات ملکی، مشکلات مربوط به مراتع، مسائل کوچ و استقرار، فقدان اسناد مالکیت و دسترسی محدودتر به خدمات حقوقی مواجه می‌شوند.

محمدی، بخش مهمی از راه‌ حل را در اقدامات پیشگیرانه و میانجیگری محلی دانست و تاکیدکرد: اگر این مشکلات در زمان مناسب با رویکرد گفت‌وگو، صلح و همراهی ریش‌ سفیدان و معتمدین بررسی شود، می‌تواند پیش از تبدیل‌ شدن به یک فرایند طولانی قضایی، در فضایی آرام و با احترام حل‌وفصل شود.

وی با تقدیر از نگاه دلسوزانه و مسئولانه دستگاه قضایی و هیئت‌های صلح، خطاب به مسئولان حاضر، گفت: امروز که به میان مردم آمدید و زحمت کشیدید، این خود نوعی از عدالت است. از شما انتظار داریم به درد دل نمایندگان عشایر گوش فرا دهید. ما نیز به‌عنوان خدمتگزار مردم با مشکلاتی از جمله مسائل حدود اراضی بین شهرستان‌های ایلام و بدره، مشکلات استقرار عشایر و معضلات ناشی از حضور گردشگران در تفرجگاه‌ها مواجهیم. روزهای پایانی هفته، دامداران ما از انبوه زباله‌های رهاشده و نبود متولی پاسخگو اذیت می‌شوند.

محمدی با ابراز امیدواری نسبت به خروجی عملیاتی و مثبت این نشست برای کاهش پرونده‌های قضایی و ارتقای امنیت،اظهار داشت: بخشداری سیوان آمادگی کامل دارد در چارچوب وظایف قانونی خود، هرگونه همکاری لازم را برای پیگیری مسائل حقوقی عشایر، تسهیل ارتباط آنها با مراجع صلح و ایجاد بستر مناسب برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگو به کار گیرد.

بخشدار سیوان در پایان ضمن قدردانی مجدد از حضور پرشور عشایر و مسئولان، ابراز امیدواری کرد این نشست سرآغازی برای تعاملات بیشتر و حل مسائل انباشته شده عشایر در مسیر تحقق عدالتی همراه با آرامش و همدلی باشد.

در ادامه این نشست، مجری برنامه با اشاره به اینکه ارزشمندترین بخش هر جلسه، سخن‌گفتن بی‌واسطه مردم و شنیدن بی‌واسطه مسئولان است، فضایی را فراهم کرد تا دو تن از نمایندگان جامعه عشایری استان، بدون واسطه، مطالبات، دغدغه‌ها و مسائل حقوقی و قضایی خود را با حاضران در میان بگذارند.

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر