صنعت برق استان مرکزی در جنگ اخیر ۳۲۰ میلیارد ریال خسارت دید
به گزارش خبرگزاری برنا از مرکزی ، محمد نیکویی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اراک، گفت : با وجود خسارتهای وارد شده به تأسیسات برق، تمامی شبکههای آسیبدیده اصلاح و بازسازی شده و هماکنون شبکه برق استان در شرایط پایدار قرار دارد.
وی با تاکید بر نقش رسانهها در فرهنگسازی مدیریت مصرف و صیانت از شبکه برق، اظهار کرد: یکی از مهمترین چالشهای صنعت برق، فعالیت غیرمجاز دستگاههای استخراج رمزارز (ماینر) است که خسارتهای قابل توجهی به شبکه برق وارد میکند.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: استفاده غیرمجاز از ماینرها به دلیل مصرف بسیار بالای برق، موجب فشار مضاعف بر شبکه توزیع، افزایش احتمال بروز خاموشی، آسیب به تجهیزات برق و حتی سوختن وسایل برقی مشترکان میشود، زیرا شبکههای توزیع برای چنین بار مصرفی طراحی نشدهاند.
نیکویی از شهروندان خواست در صورت مشاهده فعالیت ماینرهای غیرمجاز، موضوع را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۱۲۱ به صورت محرمانه به صنعت برق اطلاع دهند.
وی گفت: همچنین در صورت مشاهده هرگونه انشعاب برق غیرمجاز، شهروندان میتوانند اطلاعات مربوطه را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۲۱ ارسال کنند تا همکاران شرکت در سریعترین زمان ممکن نسبت به بررسی و برخورد قانونی اقدام کنند.
سرپرست شرکت توزیع برق استان مرکزی با بیان اینکه هویت گزارشدهندگان کاملا محرمانه باقی میماند، گفت: جمعآوری انشعابات غیرمجاز و دستگاههای استخراج رمزارز، نقش مهمی در حفظ پایداری شبکه و رعایت حقوق مشترکانی دارد که به صورت قانونی از برق استفاده و هزینه آن را پرداخت میکنند.
نیکویی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۱۸ مزرعه غیرمجاز استخراج رمزارز در استان شناسایی شده و با همکاری پلیس امنیت اقتصادی، دستگاه قضایی، نهادهای امنیتی و نیروهای شرکت توزیع برق، بیش از ۱۷ هزار دستگاه ماینر کشف شده است.
وی افزود: این دستگاهها در مجموع حدود ۵۲ مگاوات بار به شبکه برق تحمیل میکردند که با جمعآوری آنها، بخش قابل توجهی از فشار وارد بر شبکه کاهش یافته است.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماینر نیز پس از طی مراحل قانونی از چرخه فعالیت خارج و در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گرفته است.
نیکویی تاکید کرد: شرکت توزیع برق با هرگونه استفاده غیرمجاز از برق، اعم از استخراج رمزارز یا انشعابات غیرقانونی، با قاطعیت برخورد میکند و در صورت دریافت گزارشهای مردمی، گروههای عملیاتی در کوتاهترین زمان ممکن برای بررسی و رفع تخلف اعزام میشوند.
وی گفت: همراهی مردم در گزارش فعالیتهای غیرمجاز و رعایت الگوی مصرف، نقش مهمی در تأمین برق پایدار، بهویژه در روزهای گرم سال دارد و این همکاری زمینه استمرار خدمترسانی به بخشهای خانگی، صنعتی، کشاورزی و سایر مشترکان را فراهم میکند.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، درباره وضعیت تأمین برق بخش صنعت استان مرکزی نیز گفت: تمامی بهرهبردارانی که مطابق ضوابط نسبت به احداث نیروگاه خورشیدی اقدام کرده و نیروگاه آنان وارد مدار بهرهبرداری شده است، از اعمال محدودیتهای برق معاف هستند.
نیکویی افزود: بر اساس دستورالعملهای ابلاغی، هیچگونه خاموشی یا محدودیت مصرف برای این دسته از مشترکان اعمال نمیشود و شرکت توزیع نیروی برق استان نیز این سیاست را به طور کامل اجرا میکند.
وی تاکید کرد: حمایت از توسعه نیروگاههای خورشیدی در بخش کشاورزی یکی از سیاستهای وزارت نیرو است و کشاورزانی که در این حوزه سرمایهگذاری کردهاند، از مزایای تأمین پایدار برق و معافیت از برنامههای مدیریت بار برخوردار خواهند بود.
استان مرکزی با ۷۶۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی، رتبه نخست کشور را دارد
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با تشریح آخرین وضعیت زیرساختهای صنعت برق استان گفت: استان مرکزی با برخورداری از ۷۶۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی و اجرای گسترده طرحهای هوشمندسازی، کاهش تلفات شبکه و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، در بسیاری از شاخصهای صنعت برق کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
نیکویی در تشریح وضعیت زیرساختهای صنعت برق استان مرکزی اظهار کرد: شبکه توزیع برق استان با بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه، حدود ۲۰ هزار دستگاه ترانسفورماتور و خدماترسانی به بیش از ۸۵۰ هزار مشترک، یکی از گستردهترین شبکههای توزیع برق کشور به شمار میرود که در پهنهای حدود ۲۹ هزار کیلومتر مربع فعالیت میکند.
وی بیان کرد: نیاز مصرف برق استان حدود یکهزار و ۴۰۰ مگاوات است و اکنون ۷۶۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان به بهرهبرداری رسیده که از این نظر، استان مرکزی رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به ساختار مصرف برق در استان مرکزی گفت: حدود ۸۲ درصد برق مصرفی استان در بخشهای صنعت و کشاورزی مصرف میشود که بالاترین سهم در کشور است و نشاندهنده صنعتی و مولد بودن استان مرکزی است.
نصب ۱۴۸ هزار کنتور هوشمند در استان مرکزی
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: در حوزه هوشمندسازی نیز بیش از ۱۴۸ هزار مشترک استان به کنتورهای هوشمند مجهز شدهاند و با پوشش بیش از ۷۵ درصدی مشترکان رویتپذیر، استان مرکزی در این بخش نیز جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
نیکویی، کاهش تلفات شبکه را از مهمترین شاخصهای عملکرد صنعت برق دانست و گفت: میزان تلفات انرژی برق استان مرکزی در سال ۱۴۰۴ به ۷.۹ درصد رسیده که طی چهار سال گذشته با وجود افزایش تعداد مشترکان، روندی ثابت و کاهشی داشته است.
وی همچنین از اجرای کامل طرح اصلاح و بهینهسازی شبکههای برق روستایی و جایگزینی شبکههای سیمی فرسوده با کابل خودنگهدار خبر داد و افزود: بیش از هشت هزار کیلومتر شبکه برق استان اصلاح شده و اکنون شبکه فرسوده و پرهزینهای در استان باقی نمانده است.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به شاخص خاموشی شبکه گفت: میزان خاموشی سالانه در استان مرکزی به ۱۸۸ دقیقه رسیده، در حالیکه این شاخص در سطح کشور حدود ۳۵۰ دقیقه است که بیانگر پایداری مطلوب شبکه برق استان است.
نیکویی از اجرای طرح تعویض چراغهای روشنایی معابر با چراغهای LED نیز خبر داد و گفت: از مجموع ۲۴۹ هزار چراغ روشنایی معابر، تاکنون بیش از ۵۲ هزار چراغ تعویض شده که موجب صرفهجویی بیش از ۲۰ مگاواتی در ساعات اوج مصرف خواهد شد.
وی توسعه نیروگاههای خورشیدی را از مهمترین برنامههای استان مرکزی عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامهریزی انجامشده، ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی سه سال هدفگذاری شده است که تاکنون ۳۶۶ مگاوات از برنامه سال جاری به بهرهبرداری رسیده و استان مرکزی همچنان در این حوزه پیشتاز کشور است.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار کرد: تاکنون ظرفیت ساخت حدود ۶ هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان شناسایی شده و تمامی زیرساختها برای حضور سرمایهگذاران در این بخش فراهم است.
نیکویی با اشاره به حمایت از بخش کشاورزی و دهیاریها برای احداث نیروگاههای خورشیدی گفت: پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان متقاضی آغاز شده و برنامه احداث نیروگاه در دهیاریهای استان نیز در حال اجرا است.
وی با اشاره به مدیریت مصرف برق در فصل گرما افزود: سال گذشته با همراهی مشترکان، مصرف برق استان حدود سه درصد کاهش یافت و امسال نیز هدفگذاری کاهش پنج درصدی مصرف انجام شده است.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: در بخش مشترکان خانگی، محدودسازی هوشمند مشترکان پرمصرف از طریق کنتورهای هوشمند اجرا شده و مشترکانی که مصرف آنها از سقف تعیینشده فراتر رود، به صورت خودکار و موقت با محدودیت مصرف مواجه میشوند تا امکان تأمین برق پایدار برای همه مشترکان فراهم شود.
نیکویی با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد مشترکان خانگی استان در محدوده الگوی مصرف قرار دارند، گفت: تنها ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگو مصرف میکنند که نزدیک به ۵۰ درصد برق این بخش را به خود اختصاص دادهاند.
وی همچنین از دستگاههای اجرایی، اصناف و شهروندان خواست با رعایت توصیههای مدیریت مصرف از جمله تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی، سرویس بهموقع تجهیزات سرمایشی، خاموش کردن روشناییهای غیرضروری و کاهش مصرف در ساعات اوج بار، صنعت برق را در تأمین برق پایدار یاری کنند.
سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: دستگاههای اجرایی موظف هستند مصرف برق خود را در ساعات اداری ۲۰ درصد و در ساعات غیراداری ۷۰ درصد نسبت به سال مبنا کاهش دهند که این موضوع به صورت هوشمند پایش میشود.
بیش از ۸۵۰ هزار مشترک برق در استان مرکزی وجود دارد