اهمیت دیپلماسی شهری

|
۱۳۹۹/۰۲/۰۶
|
۰۹:۳۲:۴۹
| کد خبر: ۹۹۲۸۷۷
اهمیت دیپلماسی شهری
سیدعباس موسوی - سخنگوی وزارت امور خارجه

امروزه دیپلماسی عمومی شاخه‌های مختلفی دارد که از جمله آنها دیپلماسی شهری است. در جهانی که چندجانبه‌گرایی یکی از اهداف اصلی حاکمان و مدیران همه کشورها به ویژه در سطوح غیردولتی است، ادامه دیپلماسی رسمی از طریق دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری که نمایندگان مردم در کشورهای مختلف آن را انجام می‌دهند، می‌تواند به پیشبرد اهداف عالی ملت‌ها و دولت‌ها کمک کند. 

شیوع بیماری کرونا در سطح جهان لازمه اقدامات جمعی همه کشورها را نشان داده، ویروس کووید 19 یک تهدید جهانی است و ضرورت دارد برای حذف و شکست آن، هم‌افزایی همه کشورها در همه سطوح دولتی و غیردولتی رخ دهد.

از طرف دیگر معضلات جهانی دیگری مثل یک‌جانبه‌گرایی، قانون‌شکنی و تحمیل قوانین یک جانبه و فراسرزمینی به دیگر ملت‌ها که به ‌طور مشخص از سوی دولت ایالت متحده امریکا دنبال می‌شود، مانند کرونا معضل دیگری است که بشریت را به خطر انداخته و کشورها چاره‌ای جز ایستادگی در برابر این یک‌جانبه‌گرایی و ترویج چندجانبه‌گرایی ندارند اما دیپلماسی‌های عمومی مثل دیپلماسی شهری می‌تواند به کمک مدیران کشورها بیاید تا ضمن تقبیح این اقدامات، آینده بشریت را به سمت همکاری و هم‌افزایی همه نیروها سوق دهد. 

برنامه‌های جناب آقای پیروز حناچی، شهردار محترم تهران در تماس با شهرداران کلانشهرها به عنوان نماینده مردم، جامعه مدنی و یک نهاد غیردولتی انجام می‌گیرد که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است که نهادهای غیردولتی بدون داشتن انگیزه‌های سیاسی، مانع اقداماتی می‌شوند که جان بشریت را به خطر می‌اندازد و در نهایت سبب ضرر به مردم دنیا می‌شود. 

لازم است با تقویت این اقدامات مردمی توسط نهادهای مردمی به ویژه توسط شهرداران و شوراهای شهر جلوی اقداماتی که مردم را در دنیا متضرر می‌کند، گرفته شود و امیدوارم به سمت دنیایی عاری از انواع ویروس‌ها از جمله ویروس خشونت افراط‌گرایی و یک‌جانبه‌گرایی پیش برویم.

نظر شما
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک