شهرام خرازی‌ها:

مجیدی بدترین گزینه برای ساخت فیلم درباره کروناست

|
۱۳۹۹/۰۳/۲۶
|
۰۴:۵۸:۰۰
| کد خبر: ۹۸۷۸۵۸
مجیدی بدترین گزینه برای ساخت فیلم درباره کروناست
شهرام خرازی‌ها با اشاره به اینکه مجید مجیدی در روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور چین با مردم این کشور ابراز همدردی کرد و خبر از ساخت فیلمی با این موضوع داد؛ این فیلمساز را بدترین گزینه برای ساخت فیلم درباره این فاجعه دانست.

شهرام خرازی‌ها، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تولید فیلم درباره فاجعه کرونا نیاز به بیگ‌ پروداکشن ندارد، ما می‌توانیم بدون ریخت و پاش فیلم‌هایی با موضوع کرونا بسازیم. اتفاق کرونا دارای ابعاد گسترده‌ای است که به هر ژانری راه می‌دهد و ما می‌توانیم فیلم‌هایی پرهزینه و کم‌هزینه بسیاری با این موضوع داشته باشیم.

خرازی‌ها خاطرنشان کرد: سوژه کرونا خاصیتی دارد که به لحاظ قابلیت‌های دراماتیک این امکان را به نویسنده می‌دهد که از جنبه‌های مختلف به موضوع نگاه کنند. کرونا و اتفاقات پیرامون آن می‌تواند سوژه فیلم، سریال، نمایش تئاتر و... باشد و این موضوع به قدری دارای گستردگی است که می‌توانیم با آثار متعددی روبرو باشیم که هیچ یک تکراری نیست.

او افزود: معمولاً وقتی به کرونا به عنوان یک سوژه برای ساخت یک فیلم سینمایی فکر می‌کنیم ساخت اثری با هزینه بالا و اصطلاحا بیگ پروداکشن تداعی می‌شود. طبیعی است که هرچقدر امکانات برای ساخت فیلم بیشتر فراهم باشد به مرغ خیال در سپهر سینما اجازه بیشتری برای پرواز می‌دهیم اما برای رسیدن به یک اثر قابل قبول و دیدنی حتماً نیاز به هزینه زیاد و جالب توجه نداریم. با وجود اینکه احتمال از بین رفتن معضل کرونا در کشور بسیار اندک است، من فکر می‌کنم اگر بحران کرونا به زودی تمام شود ما در جشنواره فیلم فجر پیش رو شاهد حضور چند فیلم با موضوع کرونا خواهیم بود.

این منتقد در ادامه گفت: به زودی با فیلم‌های بسیاری با موضوع کرونا مواجه خواهیم شد. سوژه کرونا در سینما جذابیت‌های دراماتیک بسیاری دارد و باید در نظر داشته باشیم که برای ساخت فیلم در این زمینه از سینمای غرب کپی‌برداری نکنیم و فرهنگ بومی ما در مواجهه با این ویروس در نظر گرفته شود. همه می‌دانیم که اصول علمی در جهان یکسان است و راهکارش مقابله ویروس در همه جای دنیا در خانه ماندن است اما نحوه برخورد و کنار آمدن با این ویروس بسیاری متفاوت است و در ساخت یک اثر سینمایی باید این مسائل مدنظر قرار بگیرد.

خرازی‌ها اظهار داشت: موضوع کرونا به سیاست آمیخته شده، هر چند که مسائل سلامت در ذات خود هیچ ارتباطی با سیاست ندارد باید بپذیریم که در دهه‌های اخیر همه چیز تحت‌الشعاع سیاست قرار گرفته و سلامت نیز جزوی از آن است. کرونا کاملاً به سیاست آغشته شده و نمی‌توان آن را یک موضوع صرفاً بهداشتی و سلامت دانست. از ماسک دزدی بین‌المللی گرفته تا کمبود تخت و امکانات در برخی کشورها و سخنرانی رئسای جمهور هر کدام بازتابی در دنیا داشته که در کنار این فاجعه قرار می‌گیرند. قطعاً فیلم‌هایی که درباره کرونا ساخته می‌شوند متأثر از سیاست خواهند بود.

او در پایان تصریح کرد: قبل از ورود بیماری به داخل کشور مجید مجیدی گفت می‌خواهد برای همدردی با بیماران کرونایی در چین فیلمی با این موضوع بسازد. او شاید به این ترتیب می‌خواست ایده ساخت فیلم با سوژه کرونا را با زیرکی به نام خود ثبت کند اما این سوژه به همه تعلق دارد و این تیزهوشی مجیدی نمی‌تواند سوژه کرونا را به نام او ثبت کند. اگر مجید مجیدی خیلی فیلمساز خوب و انسان‌دوستی است به مردم خودمان نیز می‌تواند پیام بدهد و نمی‌دانم چرا در قبال این قضیه در کشور ما سکوت کرده است. مجیدی زمانی یک فیلمساز موفق و خوب با پتانسیل بالای فیلمسازی بود که امروز تمام پتانسیل فیلمسازی‌اش از بین رفته و اصلاً گزینه مناسبی برای ساخت یک فیلم درباره فاجعه کرونا نیست و ممکن است مثل ایده‌های اخیرش، ایده کرونا را نیز نابود کند./2

نظر شما
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز