ایران ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار مگاوات برق خورشیدی را دارد/ جذب سرمایهگذار خارجی در حوزههای تجدیدپذیر با موانع بازگشت ارز روبهرو است
علی شمس اردکانی تحلیلگر انرژی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: تا زمانی که اصل سرمایه آفرینی را بهدرستی اجرا نکنیم در زمان مناسب منابع مالی کافی برای سرمایهگذاری در اختیار نخواهیم داشت. از سوی دیگر به دلیل نبود سازوکارهای پایدار و قابل اتکا امکان جذب سرمایهگذاران خارجی برای بهرهبرداری از منابع عظیم کشور نیز فراهم نمیشود.
وی افزود: برای نمونه در حوزه انرژی خورشیدی توانستیم سرمایهگذار خارجی جذب کنیم اما در عمل به دلیل برخی سیاستهای ارزی امکان بازگشت سرمایه مطابق قانون برای آنان فراهم نشد. در حالی که شبکه برق کشور هزینه برق خورشیدی تولیدی را پرداخت میکرد محدودیتهای ارزی مانع انتقال اصل و سود سرمایه به خارج از کشور شد و این امر پیام منفی به سرمایهگذاران بالقوه ارسال کرد.
اردکانی با اشاره به ظرفیتهای طبیعی ایران تصریح کرد: ایران از نظر امکان توسعه انرژی خورشیدی در زمره پنج کشور نخست جهان قرار دارد. ما ظرفیت بالایی برای تبدیل فوتونهای خورشیدی به الکترون و در نهایت تولید الکتریسیته داریم. با این حال همزمان با نیاز به توسعه انرژیهای تجدیدپذیر معادله بهینه مصرف گاز برای تولید برق و نیز استفاده از آن بهعنوان خوراک صنایع با ارزش افزوده بالا را برهم زدهایم.
وی ادامه داد: بر اساس محاسبهای که حدود ۲۰ سال پیش با همکاری همکاران آلمانی انجام دادیم، ایران در ایام اوج مصرف تابستانی دستکم ۱۴۰ هزار مگاوات ظرفیت بالقوه تولید برق خورشیدی دارد. بهویژه در ارتفاعات بالای ۵۰۰ متر از سطح دریا شرایط برای نصب پنلهای خورشیدی مناسبتر است و هرچه ارتفاع افزایش یابد بازده جذب انرژی خورشیدی بیشتر میشود. همانگونه که ماهوارهها نیز به دلیل دسترسی بهتر به تابش خورشید از پنلهای خورشیدی بهره میبرند.
این تحلیلگر انرژی خاطرنشان کرد: در دامنههای جنوبی البرز از محدوده دماوند تا نزدیکی کرج و حتی در ارتفاعات مشرف به تهران امکان نصب گسترده پنلهای خورشیدی در ارتفاع ۱۵۰۰ متر به بالا وجود دارد. با بهرهگیری از این ظرفیت میتوان در تابستان بخش قابل توجهی از سبد برق کشور را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کرد. اما متأسفانه تاکنون حتی بخش اندکی از این مسیر نیز پیموده نشده است.
وی درباره پدیده فلرسوزی نیز اظهار داشت: هرچند ممکن است صفر کردن فلرسوزی در کوتاهمدت ممکن نباشد اما سوزاندن روزانه دهها میلیون مترمکعب گاز اقدامی غیرعلمی و مغایر با اصول پایداری انرژی است. بر اساس اصول دینامیک پایداری تبدیل مستقیم گاز به حرارت ذاتاً رویکردی کمبازده است بهویژه وقتی این گاز میتواند به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود. منابع گاز ثروتی بیننسلیاند و سیاستگذاری باید با نگاه به منافع نسلهای آینده انجام شود، نه صرفاً تأمین نیازهای کوتاهمدت.
وی توضیح داد: حتی در مصارف خانگی نیز راندمان مصرف گاز چندان بالا نیست. بهطور مثال در اجاقهای گاز خانگی بخش قابل توجهی از انرژی حاصل از احتراق صرفاً به صورت اتلاف حرارتی از دست میرود. در تابستان که نیازی به گرمایش فضا نیست میتوان با مدیریت مصرف و استفاده از تجهیزات برقی کارآمد بخشی از مصرف گاز را کاهش داد. هرچند این امر مستلزم تأمین پایدار برق و ارتقای بهرهوری در شبکه تولید و توزیع برق کشور است.
اردکانی در پایان تأکید کرد: اصلاح الگوی مصرف و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و جلوگیری از فلرسوزی و ایجاد بستر مطمئن برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی، مجموعه اقداماتی است که باید همزمان و منسجم دنبال شود تا بتوان از ظرفیتهای گسترده انرژی کشور بهصورت پایدار و مولد بهره برد.
انتهای پیام/