تغییر شیوه اخذ عوارض طرح ترافیک از سال آینده / در حال بررسی مکانیزمهایی برای اخذ عوارض بزرگراهی هستیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، پوریا علمیردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در حاشیه «بیستمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در گفتوگو با خبرگزاری برنا از برنامه جدید شهرداری برای اصلاح عوارض طرح ترافیک از سال آینده خبر داد.
وی با اشاره به وضعیت طرح ترافیک کنونی در تهران گفت: در حال حاضر ما یک طرح ترافیک و یک محدوده آلودگی هوا داریم. اما محدوده آلودگی هوا نتوانسته پوشش لازم را برای طرح ترافیک و کاهش بار ترافیکی در شهر تهران فراهم کند. وضعیتی کهت نشان میدهد که باید به دنبال راهکارهای مؤثرتری باشیم. "
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، در مورد پیشنهادهای جایگزین برای طرح کنونی افزود: پیشنهاد این است که در واقع این محدوده کنونی با یک محدوده بزرگتر یا با یک شرایط دیگری به صورت خیابانها و بزرگراهها طراحی و قیمتگذاری شود و مدل قیمتگذاری و عوارض طرح ترافیک تهران تغییر کند.
وی با تشریح برنامه عملیاتی شهرداری برای سال آینده تصریح کرد: پیشنهادهای مختلفی از سوی کارشناسان در این زمینه مطرح شده بود، اما آنچه که برای سال آینده تصویب شده، اخذ عوارض براساس میزان «پیمایش» خودروها است که در محدوده مرکزی شهر تهران اجرایی خواهد شد. به عبارتی این عوارض متناسب با پیمایش و دفعات ورود و خروج به محدوده مرکزی شهر تهران، از شهروندان عوارض اخذ خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از بررسی طرحهای دیگری برای روانسازی ترافیک تهران خبر داد و گفت: مثلا بحث بعدی این است که مطالعهای روی امکانسنجی قیمتگذاری بزرگراهها به صورت مکانمحور و با یک مکانیزم مشخص، به خصوص در ساعات اوج ترافیک، انجام شود. یعنی در ساعتهای اوج ترافیک از خودروهایی که در بزرگراهها تردد میکنند عوارضی گرفته شود.
وی با ذکر اینکه در حال حاضر الگوی مدیریت ترافیک ما به گونهای است که شهروندان را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی میکند گفت: در واقع ما چارهای جز اصلاح رویکرد اقتصادی خودمان نداریک. به زبان ساده ما مجبور هستیم این موضوع را از منظر اقتصادی ببینیم و راهکارهای مبتنی بر ملاحظات اقتصادی را برای مدیریت بهینه ترافیک در دستور کار قرار دهیم.
انتهای پیام/