کاهش سالانه ۲۰ سانتیمتری عمق خزر/ هشدار محیطزیست درباره تداوم پسروی
احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه بازدید از تالاب آق قشلاق در خراسان شمالی اظهار کرد: مشکل کاهش عمق دریای خزر، یک مشکلی منطقهای است که چند کشور در این زمینه دخیل هستند، تلاش داریم با طرحهای مشترک با کشورهای مختلف با این مشکل مقابله کنیم.
وی با بیان اینکه پیش بینی میشود این روند دست کم تا ۱۵ سال آتی ادامه داشته باشد تصریح کرد: عمده این اثرات بر دریای خزر، مرتبط با تغییر اقلیم است و باید با این شرایط ایجاد شده، برنامهای برای حداقل ۱۵ سال آتی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در این باره، طرح جامع با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور در حال تدوین است که در آن، پیش بینیها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، راه، بنادر، محیط زیست و تالابها دیده شده است که این برنامه و دستور کارهای لازم به استانداریهای سه استان در شمال داده میشود تا بتوانیم آسیب ناشی از این امر را به حداقل برسانیم.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشترین تهدید کاهش عمق دریای خزر، بر تالاب میانکاله در خلیج گرگان است، تمهیدات لازم پیش بینی شده است که با مهیا شدن شرایط و با پایان جنگ، طرحهای احیای تالاب آغاز شود.
وی با ابزار نگرانی از پسروی دریای خزر گفت: آثار این پسروی، در سالهای آتی در تالابهای ساحلی مشخص میشود.
لاهیجان زاده در بخش دیگر سخنان خود درباره وضعیت تالابها در کشور گفت: در کشور ۲۵۰ تالاب با بیش از چهار میلیون هکتار وسعت وجود دارد که این تالاب ها، زیستگاههای ارزشمند به شمار میروند، هرکدام از تالاب ها، از تالابهای ساحلی همچون تالابهای سواحل خلیج فارس، دریای عمان و خزر، تالابهای خشکی که از رودخانهها تعذیه میشوند و یا تالابهای فلات مرکزی که از باران و سیلابها تغذیه میشوند مکان ارزشمند به شمار میروند.
وی خاطرنشان کرد: سال آبی گذشته، (سال منتهی به شهریور ۴۰۴) یکی از سالهای بسیار سخت به لحاظ خشکسالی بود که آسیبهای زیادی به تالابها وارد شد، آن سال یکی از سالهای خشک در ۵۰ سال گذشته بود، اما سال آبی جاری سال نرمالی بود و بویژه در ۲ هفته اخیر بارندگیها خیلی خوب سبب بهبود شرایط تالابها در مناطق مختلف کشور شد.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بارندگیهای امسال تا حدی اثرات خشکسالی را جبران کرد و اکنون هورالعظیم در استان خوزستان به خوبی آبگیری شده، تالاب شادگان ۸۹ درصد آبگیری کرده است و آب خوبی وارد این تالاب شده است و وضعیت تالابها در مناطق مختلف مطلوب شده است.
وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته ۷۰ درصد از تالابهای کشور درگیر تبعات خشکسالی بودند افزود: امسال شرایط تا حدی بهبود یافته و پیش بینی میشود بارندگیها خوب این شرایط را بهتر کند.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه هم ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر نسبت به اول مهرماه پارسال، بالا امده است.
معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از وضعیت تالابهای خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.
انتهای پیام/