پایان خاموشی مدارس با تابش خورشید؛ خراسان شمالی پایلوت «نیروگاه‌های خورشیدی مدارس» شد

|
۱۴۰۵/۰۲/۰۹
|
۱۳:۵۴:۳۲
| کد خبر: ۲۳۳۵۳۸۵
پایان خاموشی مدارس با تابش خورشید؛ خراسان شمالی پایلوت «نیروگاه‌های خورشیدی مدارس» شد
برنا ـ گروه استان ها: معاون وزیر خبر داد : خراسان شمالی به عنوان نخستین استان پایلوت کشور، طرح تجهیز مدارس به نیروگاه‌های خورشیدی را کلید میزند ؛ طرحی که هر مدرسه را به یک واحد تولیدکننده برق پاک با ظرفیت ۵ کیلووات تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان شمالی ،محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، در سفر به این استان اعلام کرد: به منظور ترویج انرژی پاک و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، تجهیز مدارس به سامانه‌های خورشیدی در دستور کار قرار گرفته و خراسان شمالی به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، گزینه نخست اجرای این طرح ملی است.

وی با اشاره به جزئیات فنی طرح افزود: هر مدرسه می‌تواند به یک نیروگاه خورشیدی تا سقف ۵ کیلووات مجهز شود که امکان افزایش این ظرفیت نیز وجود دارد. تأمین تجهیزات بر عهده ساتبا و پیمانکاران مرتبط است و مدارس تنها باید زیرساخت‌های لازم برای نصب را فراهم کنند.

رئیس ساتبا، هدف این طرح را فراتر از تأمین برق دانست و تأکید کرد: اجرای این نیروگاه‌ها در مدارس، علاوه بر تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز، نقش کلیدی در نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف انرژی پاک در میان نسل آینده ایفا می‌کند.

طرزطلب در ادامه از برنامه‌های توسعۀ نیروگاه‌های خورشیدی در بخش صنعت نیز خبر داد و گفت: آمادگی کامل برای حمایت از نیروگاه ۱۸ مگاواتی آلومینای جاجرم وجود دارد و پیمانکاران ساتبا ورود ۱۰۰ درصدی خواهند داشت. همچنین طرح‌های ۳ مگاواتی در سطح استان با حمایت کامل این سازمان اجرایی می‌شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به عزم جدی برای افزایش ظرفیت برق خورشیدی در استان تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان خردادماه امسال، ۶۶ مگاوات به ظرفیت برق خورشیدی خراسان شمالی افزوده شود تا مجموع ظرفیت به حدود ۸۰ مگاوات برسد.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی به دلیل شدت تابش خورشیدی، یکی از مناطق مستعد کشور در این حوزه است و اجرای همزمان طرح‌های خورشیدی در مدارس، صنایع و نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس می‌تواند الگویی موفق برای کاهش ناترازی انرژی و پایداری شبکه برق در سایر استان‌ها باشد.

نویسنده :
مهرداد بیکلری
نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر