مناطق بحرانی و در معرض خطر آتشسوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد
سید جمال موسویان روز سهشنبه اظهار داشت: همچنین محل مخازن طبیعی و مصنوعی برای برداشت آب توسط بالگردهای آبپاش در زمان اطفای حریق مشخص شده است تا در مواقع اضطراری امکان تأمین سریع آب فراهم باشد.
شناسایی عرصههای حفاظتشده
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای شناسایی عرصههای حفاظتشده استان بیان کرد: برای نخستین بار نقشه دقیق مناطق حفاظتشده استان تهیه شده و در آن علاوه بر مشخص شدن نام مناطق، محل استقرار آنها در شهرستانها و مساحت هر یک از حوزههای چهارگانه حفاظتی نیز مشخص شده است.
وی با اشاره به چرخه مدیریت بحران در حریق جنگلها گفت: این چرخه شامل مراحل پیشبینی، پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازیابی است و تمامی برنامههای مدیریت آتشسوزی در عرصههای طبیعی بر اساس همین الگو اجرا میشود.
کمبود نیرو و تجهیزات
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه حفاظت از منابع طبیعی افزود: برای حفاظت مؤثر از عرصههای طبیعی استان به حدود ۴۱۱ نیروی قرقبان نیاز داریم، در حالی که در حال حاضر تنها ۳۵ نیرو در این بخش فعالیت میکنند.
موسویان ادامه داد: در بخش ناوگان خودرویی نیز از مجموع ۳۶ دستگاه خودرو، تنها ۲۴ دستگاه سالم و ۱۲ دستگاه معیوب است که برای حفاظت از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی کافی نیست.
وی بیان کرد: در استان ۷۸ دستگاه دمنده برای مهار آتش وجود دارد و برخی تجهیزات معیوب نیز در حال تعمیر است.
افزایش تعداد آتشسوزیها در سالهای اخیر
موسویان با بیان اینکه بررسی آمارها نشان میدهد از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ روند افزایش تعداد آتشسوزیها و مساحت درگیر در برخی سالها مشاهده شده است افزود: در مواردی تصور میشد کاهش اعلام آمار حریق نشاندهنده عملکرد بهتر است، در حالی که ثبت دقیق حتی کوچکترین آتشسوزیها ضروری است.
وی ادامه داد: سامانه «تیزنگر» تمامی آتشسوزیهای اراضی کشاورزی، جنگلی و مرتعی را با ثبت مختصات جغرافیایی و زمان وقوع شناسایی میکند و اطلاعات آن برای مدیریت بهتر بحران مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: ثبت دقیق آمار حریق علاوه بر نشان دادن عملکرد تیمهای عملیاتی در مهار سریع آتش، در تخصیص اعتبارات ملی نیز تأثیرگذار است.
کاهش سطح سوختگی با وجود افزایش حریق
موسویان بیان کرد: بر اساس آمار سال ۱۴۰۴ تعداد آتشسوزیها نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته حدود ۵۷ درصد افزایش داشت، اما با اقدام بهموقع دستگاههای اجرایی و مشارکت نیروهای مردمی، سطح عرصههای سوخته حدود ۳۸ درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به نوع عرصههای درگیر در آتشسوزیها گفت: در سال گذشته ۶۷ مورد آتشسوزی در جنگلهای طبیعی رخ داد که حدود یکهزار و ۴۴۱ هکتار از مجموع ۲ هزار و ۴۶۵ هکتار عرصههای آسیبدیده را شامل میشود.
به گفته وی، همچنین ۲ مورد آتشسوزی در جنگلهای دستکاشت با ۵۱ هکتار خسارت، ۳۸ مورد در مراتع با ۵۲ هکتار خسارت و ۱۲ مورد در اراضی جنگلی با حدود ۴۷۱ هکتار خسارت ثبت شده است.
نقش عوامل انسانی در آتشسوزیها
وی یکی از مهمترین عوامل بروز آتشسوزی در جنگلها و مراتع را عوامل انسانی دانست و گفت: آتش زدن بقایای مزارع، اختلافات محلی و دامداری، تغییر کاربری اراضی و حتی رها کردن تهسیگار در طبیعت از جمله عوامل بروز حریق در عرصههای طبیعی است.
مدیرکل منابع طبیعی استان اضافه کرد: رها کردن بطری یا شیشه در طبیعت نیز میتواند در شرایط خاص مانند یک ذرهبین عمل کرده و باعث ایجاد آتشسوزی در پوشش گیاهی شود.
لزوم همکاری دستگاهها در مهار حریق
موسویان با اشاره به الزامات قانونی همکاری دستگاهها در مهار آتشسوزیها گفت: طبق تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهرهبرداری از جنگلها و مراتع، تمامی دستگاههای کشوری و لشکری موظفند در صورت درخواست منابع طبیعی در عملیات مهار حریق مشارکت کنند.
وی تصریح کرد: بدون مشارکت دستگاههای اجرایی، نیروهای مردمی، سازمانهای مردمنهاد، کوهنوردان و ساکنان محلی مهار آتشسوزی در مناطق کوهستانی استان امکانپذیر نیست.
موسویان از همکاری فرمانداران، نیروهای بسیج سازندگی، هلال احمر، سازمانهای مردمنهاد و مردم محلی در مهار آتشسوزیهای اخیر قدردانی کرد و گفت: حفظ جنگلها و مراتع نیازمند همکاری همگانی و افزایش امکانات و تجهیزات حفاظتی است.