نیجر پخش برنامههای ۹ رسانه فرانسوی را تعلیق کرد
به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیهای که از تلویزیون دولتی نیجر پخش شد، آمده که این ۹ رسانه فرانسوی «محتوایی که احتمالاً نظم عمومی، وحدت ملی، انسجام اجتماعی و ثبات نهادهای نیجر را به طور جدی به خطر میاندازد» پخش کردهاند.
این تعلیق شامل رسانههای فرانسوی، Radio France Internationale، France Afrique Media، LCI Africa، Agence France-Presse، TV ۵ Monde، TF ۱ Info، Jeune Afrique، France ۲۴ و Mediapart است.
این بیانیه تأیید کرد که تصمیم تعلیق «فوراً» به اجرا گذاشته شده و شامل «پکیجهای ماهوارهای، شبکههای کابلی، پلتفرمهای دیجیتال، وبسایتها و برنامههای تلفن همراه» میشود.
برپایه این گزارش، مقامات نظامی نیجر چند روز پس از کودتای ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) که طی آن شورای نظامی قدرت را به دست گرفت، پخش رادیو بینالمللی فرانسه و فرانس ۲۴ را به حالت تعلیق درآوردند. در دسامبر ۲۰۲۴ (آذر ۱۴۰۳)، پخش برنامههای «بیبیسی» هم به حالت تعلیق درآمد.
این در حالی است که سهشنبه گذشته، بورکینافاسو به عنوان متحد کشورهای نیجر و مالی در اتحادیه کشورهای ساحل، پخش برنامههای شبکه TV ۵ Monde را ممنوع کرد.
کشور مالی پیش از این فعالیت رسانههای فرانسوی را ممنوع کرده بود.
تصمیم نیجر تنها چند روز پیش از اجلاسی در کنیا اتخاذ شد که فرانسه و چندین کشور آفریقایی را گردهم خواهد آورد.
برپایه این گزارش، برخی از مستعمرات سابق آفریقایی شاهد افزایش احساسات ضد فرانسوی هستند.
انتهای پیام/