سامانه «فواد» مشکلات فوری اداری را زیر ۳ ساعت پیگیری می‌کند/سامانه 128 فواد رسما درایلام آغاز بکار کرد

|
۱۴۰۵/۰۳/۰۲
|
۱۳:۲۸:۱۳
| کد خبر: ۲۳۴۵۱۵۴
سامانه «فواد» مشکلات فوری اداری را زیر ۳ ساعت پیگیری می‌کند/سامانه 128 فواد رسما درایلام آغاز بکار کرد
رئیس مرکز ملی بازرسی سازمان اداری و استخدامی از اجرای سامانه فوریت‌های اداری فواد در استان ایلام خبر داد و گفت: سامانه «فواد» مشکلات فوری اداری را زیر ۳ ساعت پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام ، کامل داودی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات سامانه «فواد» اظهار کرد: این سامانه مخفف «فوریت‌های اداری» است و با هدف رسیدگی فوری به مسائلی طراحی شده که شهروندان را در تعامل با نظام اداری آزار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی بازرسی از ثبت 16 هزار مورد شکایت در یک سال گذشته خبر داد و گفت: پس از هر ثبت شکایت، تماس مجدد با شهروند گرفته می‌شود و ملاک نهایی، نظر شخص شاکی است که هم‌اکنون 60 درصد مراجعه‌کنندگان از نحوه رسیدگی ابراز رضایت کرده‌اند

وی افزود: حدود ۸۰ درصد از مشکلاتی که سرمایه اجتماعی کشور را آسیب می‌زند، قابلیت پیگیری زیر سه ساعت را دارد. مواردی مثل خالی بودن پشت میز کارمند، نامشخص بودن شروع و پایان فرایند، رعایت نشدن ساعت کاری، اطلاع‌رسانی نکردن به شهروند، اختلال در وب‌سرویس‌ها و تلفن‌های گویا که عملاً کار نمی‌کنند.

داودی با بیان اینکه هم‌اکنون 11 استان زیر پوشش این سامانه قرار دارند و استان ایلام به عنوان دوازدهمین استان اضافه می‌شود، تصریح کرد: طی یک یا دو ماه آینده کل کشور به سامانه «فواد» متصل خواهد شد. در ایلام که حدود یک سال پیش به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد، نتیجه بسیار خوبی داشته است واین سامانه از امروز بصورت رسمی دارایلام افتتاح گردید.

رئیس مرکز ملی بازرسی یکی از برکات این سامانه را «نقشه حرارتی» لحظه‌ای دانست و گفت: هر دو دقیقه یک بار وضعیت شکایات، موضوعات، نحوه رسیدگی و تعداد نارضایتی در هر شهرستان به‌روز می‌شود. بر اساس پیمایش سنوات گذشته، بسیاری از مردم از کیفیت خدمات نظام اداری راضی نبودند و پیش‌بینی می‌کنیم با استقرار «فواد» میزان رضایتمندی افزایش یابد.

وی با اشاره به آمارهای اجرایی گفت: بیش از58 درصد از شهروندانی که با سامانه ۱۲۸ تماس گرفته‌اند، مشکلشان حل شده و ۱۵ درصد پیگیری نکرده‌اند. برای هر شکایت کد رهگیری صادر می‌شود و ۲۴ ساعت پس از اعلام حل مشکل توسط دستگاه، با شهروند تماس می‌گیریم تا صحت موضوع را راستی‌آزمایی کنیم.

داودی تأکید کرد: از دستگاه‌های اجرایی چیزی اضافه نمی‌خواهیم؛ فقط می‌خواهیم همان خدمتی که تعریف شده، درست ارائه شود. در آینده، داشتن «فواد سبز» برای دریافت پست و رتبه الزامی خواهد شد. همچنین شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری عدد ۴ در سامانه ۱۲۸، تشکر و پیشنهاد خود را ثبت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه کاملاً غیرسیاسی طراحی شده و دو هدف کلی دارد: اول فرهنگ‌سازی برای مطالبه‌گری مردم، دوم ایجاد احساس پاسخگویی در مدیران. اگر پاسخگو نباشند، تبعات نظارتی برایشان به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سامانه افزون بر دستگاه‌های اداری، امکان ثبت شکایت از شهرداری‌ها و بانک‌های عامل را نیز برای مردم فراهم کرده است

 عبدالرسول فلاح‌زاده، معاون مرکز بازرسی، ارتقای سلامت و فوریت‌های اداری و استخدامی کشور نیز در این جلسه در تشریح عملکرد سامانه «فواد» اظهار داشت: هرچند بر اساس ماده 25 قانون ارتقای سلامت اداری، همه دستگاه‌ها مکلف به ایجاد سامانه داخلی برای رسیدگی به شکایات هستند، اما سامانه فواد با رویکردی فراتر، به پایش و نظارت بر چگونگی ارائه خدمات می‌پردازد و صرفاً به شکایت‌های لحظه‌ای محدود نمی‌شود.

وی با تأکید بر تفاوت ماهوی شکایات افزود: برخی موارد نیاز به رسیدگی فوری دارند و برخی دیگر مانند پرونده‌های دیوان عدالت اداری زمانبر هستند؛ سامانه فواد با لحاظ کردن این تفاوت‌ها، سازوکاری برای رسیدگی مؤثر و به‌موقع فراهم کرده است.

فلاح‌زاده با ارائه آمار تجمیعی از شاخص‌های ارزیابی در سطح ملی و استان‌های مشمول طرح، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین داده‌ها، «اختلال یا نقص در سامانه‌های الکترونیکی و ابزارهای ارتباطی» بیشترین سهم شکایات مردمی را به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب «رعایت نکردن احترام و کرامت انسانی مراجعان» و «ضعف اطلاع‌رسانی درباره قوانین و مراحل انجام کار» در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

معاون مرکز بازرسی، با بیان اینکه کمترین میزان شکایات مربوط به حوزه مدیریت بهینه منابع و مصارف دستگاه‌های اجرایی است، یادآور شد: در میان تمام دستگاه‌های کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به حجم بالای مأموریت‌هایش، بیشترین تعداد شکایت را داشته؛ اما روند رسیدگی در این وزارتخانه مطلوب ارزیابی می‌شود و اقدامات مؤثری برای رفع نواقص صورت گرفته است.

فلاح‌زاده میانگین زمان رسیدگی به هر شکایت در سامانه «فواد» طی یک سال گذشته را 3 ساعت و 43 دقیقه اعلام کرد و گفت: کارنامه عملکردی دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها، به صورت ماهانه و تفکیک شده بر اساس هشت شاخص اصلی (از جمله شفافیت تصمیمات، زمان‌بندی قانونی خدمات، احترام به کرامت انسانی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و جلوگیری از استفاده نادرست از امکانات دولتی) تدوین و ارائه می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: مواردی مانند اطلاع‌رسانی ناقص قوانین، نبود شفافیت، آمادگی زیرساخت‌ها، جانشینی کارکنان و نیز استفاده نادرست از خودروهای دولتی و منابع انرژی، همگی در این سامانه مورد رسیدگی قانونی قرار خواهند گرفت.

روح‌الله نورمحمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام نیز با ابراز نارضایتی از روند کند ارائه برخی خدمات دولتی، گفت: هرچند در بخش‌هایی از سفرهای اخیر، پیشرفت‌هایی در خدمت‌رسانی مشاهده شد، اما در دو حوزه کلیدی بانک‌ها و نظام آموزشی، بسیاری از پرونده‌ها همچنان در بروکراسی طولانی بلوکه شده‌اند، این وضعیت نه تنها رنجش مردم را به همراه داشته، بلکه به مانعی جدی برای تولید و جذب سرمایه تبدیل شده است.

نورمحمدی با تأکید بر لزوم ورود این چالش‌ها به دستور کار مدیران اجرایی، افزود: توسعه خدمات الکترونیک و سامانه‌های مبتنی بر اینترنت، می‌تواند گره‌گشای بخش بزرگی از این موانع بوده و بهره‌وری دستگاه‌ها را جهش دهد.

وی با اشاره به فرآیند استعلامات آمایشی، خاطرنشان کرد: قانون، حداکثر 10 روز برای پاسخ‌گویی تعیین شده است، اما در عمل شاهد روزهای ارفاقی و تأخیرهای پیاپی هستیم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام پیشنهاد داد: برای هر خدمت، یک نقشه راه شفاف از ابتدا تا انتها تدوین شود تا مراجعان از جدول زمانی دقیق مطلع باشند و در صورت تخلف، امکان پیگیری حقوقی برایشان فراهم گردد.

این مقام مسئول در خصوص خدمات بیمارستانی نیز تصریح کرد: برخی فرآیندها ذاتاً زمان‌بر هستند، اما خدماتی مثل پذیرش بیمار در اورژانس نباید بیشتر از نیم ساعت معطل بماند. در صورت تأخیر، سامانه «فواد» وارد عمل خواهد شد،هرچند که پرونده‌های قصور پزشکی همچنان خارج از این سامانه و از مسیرهای تخصصی دنبال می‌شود.

نورمحمدی با یادآوری نقش نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و اداره اطلاعات، تأکید کرد: این دستگاه‌ها مسئولیت پاسخگویی به تخلفات اداری و خدماتی را بر عهده دارند و باید به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

انتهای پیام

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر