شکل گیری توافق لبنان و اسرائیل در سایه نابرابری قدرت/ تلآویو به دنبال تثبیت حضور و تغییر معادلات داخلی بیروت است
به گزارش برنا، لبنان و اسرائیل شامگاه جمعه، پس از چهار روز مذاکرات در واشنگتن با میانجیگری آمریکا و در پی برگزاری دور پنجم گفتوگوها، توافقی کلی و مقدماتی را امضا کردند.این توافق با حضور مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، ندی حماده معوض، سفیر لبنان در آمریکا و یحیئیل لیتر، سفیر اسرائیل در واشنگتن، به امضا رسید.
پایگاه آمریکایی «آکسیوس» و وبگاه شبکه العربیه گزارش دادهاند که توافق مذکور، شامل مجموعهای از اقدامات فوری است که طرفها باید در میدان اجرا کنند.نکته قابل توجه اینکه در متن این توافق، لبنان موجودیت رژیم اشغالگر را بعنوان یک «کشور» به رسمیت میشناسد.
در همین راستا حسین ربیعی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتوگو با برنا درباره توافق اولیه میان لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: دولت جدید لبنان از مدتها پیش و در مقاطع مختلف اعلام کرده بود که تمایل دارد مسائل خود با اسرائیل را به پایان برساند. به نظر میرسد از نگاه دولت جدید لبنان، این پرونده باید هرچه زودتر حلوفصل شود، زیرا احساس میکند توان برقراری موازنه قدرت با اسرائیل را ندارد و ترجیح میدهد پرونده اختلافات میان لبنان و اسرائیل و همچنین حزبالله و اسرائیل بسته شود. از همین رو به سمت چنین توافقی حرکت کرده است.
وی افزود: با توجه به این ضرورت یا احساسی که دولت لبنان نسبت به شرایط موجود پیدا کرده، به نظر نمیرسد منافع لبنان بهطور کامل در این توافق لحاظ شده باشد. در عمل، اسرائیل خسارتها و آسیبهایی را که طی این مدت به لبنان وارد کرده نادیده گرفته و صرفاً بر اساس ضرورت رسیدن به صلح، در پی دستیابی به توافقی است که جنگ را متوقف کرده و به شکلی موقت یا دائمی پایان دهد.
ربیعی درباره اینکه طرح تلآویو بیش از هر چیز با هدف تجزیه، ایجاد جنگ داخلی در لبنان و مشخصاً خلع سلاح حزبالله دنبال میشود، گفت: اسرائیل هنوز نپذیرفته است که بهطور کامل از لبنان خارج شود و قصد دارد در بخشهایی از این کشور باقی بماند؛ مناطقی که تحت نفوذ و حاکمیت حزبالله بوده و از مراکز بسیار حساس به شمار میروند.
وی ادامه داد: حتی اگر از منظر منافع ملی لبنان هم به موضوع نگاه کنیم، اینکه بخشی از خاک یک کشور همچنان در اشغال نیروی خارجی باقی بماند، مسئلهای پذیرفتنی نیست.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: با این حال، به نظر میرسد دولت لبنان در این تفاهم، حضور اسرائیل در بخشهایی از خاک این کشور را نادیده گرفته است؛ موضوعی که بهطور طبیعی میتواند نارضایتیهای گستردهای را در داخل لبنان به دنبال داشته باشد و منجر به جنگ داخلی شود.
انتهای پیام/