رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور :

چهار برابر شدن بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید

|
۱۳۹۶/۰۹/۰۸
|
۱۴:۴۸:۵۰
| کد خبر: ۶۴۲۸۷۸
چهار برابر شدن بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید
" مجید قدمی" بر اهتمام و توجه خاص دولت تدبیرو امید به دانش آموزان استثنایی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ قدمی در همایش مدیران مدارس استثنایی و مراکز اختلالات یادگیری  که  در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان خرم آباد برگزار شده بود با تاکید براین نکته ،اظهارداشت:با وجود تمام تنگناها و محدودیت های اعتباری بودجه آموزش و پرورش استثنایی در این دولت چهار برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان مدارس استثنایی باید توانمند شوند و مهارتهای لازم را فرا بگیرند، افزود : مدرسه باید محلی برای تمرین توانمندسازی دانش آموزان استثنایی باشد.

قدمی تصریح کرد: مدرسه محوری در مدارس استثنائی یک پروژه موفق جهانی است که باید ظرفیت های آن ایجاد شود زیرا دانش آموزان استثنائی دارای ظرفیت ها و ویژگی های خاصی هستند که باید توسط اولیا و مربیان مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نیازهای دانش آموزان مدارس استثنایی  بر لزوم تجهیز این مدارس تاکید کرد و افزود: اولویت های هر مدرسه باید  به درستی شناسایی و در راستای تحقق اهداف و عملیاتی شدن برنامه ها گام برداشته شود .

قدمی  از چهار برابر شدن بودجه این سازمان در دولت تدبیر و امید خبرداد و تصریح کرد: با وجود تنگناهای مالی و اعتباری دولت اجازه نداده است تا محدودیتی برای دانش آموزان استثنایی ایجاد شود و حتی با اجرای طرح خدمات حمایتی گام های موثری در رفع مشکلات دانش آموزان  با نیازهای ویژه و خانواده های آنان برداشته است .

وی  با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی یک مجموعه پر هزینه است ،خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد هزینه یک دانش آموز در مدرسه استثنایی چهار برابر دانش آموز عادی است.

قدمی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان، برنامه های حمایتی به صورت رایگان به آنها ارائه می شود.

وی تعداد مدارس استثنایی در کشور را یکهزار و۵۷۰ باب اعلام کرد و افزود: گروه کم توان ذهنی بیشترین تعداد دانش آموزان استثنایی را تشکیل می‌دهد.

قدمی مجموع دانش آموزان استثنایی کشور را ۱۳۰ هزار نفر اعلام و عنوان  کرد: با وجود آنکه مدارس استثنایی و امکانات برای حضور این دسته از دانش آموزان فراهم شده اما برخی خانواده ها معلولیت فرزندان خود را پنهان می‌کنند و آن ها را از خدمات آموزشی محروم می‌نمایند که باید با فرهنگ سازی این مشکل رفع شود.

وی  درباره تعداد دانش آموزان مرزی(دیرآموز) نیز، یادآورشد: سالانه ۳۰هزار دانش آموز دیرآموز درکشور شناسایی می شوند.

قدمی  با بیان اینکه این سازمان با کمبود نیروی انسانی روبروست ،ادامه داد: خروجی این سازمان ۲.۵ برابر ورودی آن است که این کمبود نیرو از طریق آزمون استخدامی رفع می‌شود.

وی افزود : تغییر و اصلاح ساختارها در نگاه به کودکان کم توان، معلول، اوتیسم و سایر افراد دارای وضعیت مشابه ضروری است.

قدمی گفت: آمارها نشان می‌دهد که کودکانی که دچار معلولیت‌های ذهنی هستند در خانواده‌هایی متولد شده‌اند که شرایط مالی و فرهنگی پایینی دارند و در مقابل، ۹۰ درصد کودکان اوتیسمی در خانواده‌هایی که  والدین تحصیلات بالایی دارند به دنیا می‌آیند.

وی بیان کرد: هزینه‌های صرف شده در خصوص کودکان دارای تفاوت‌های ذهنی ۴ برابر یک دانش‌آموز معمولی است و کودکان مبتلا به اوتیسم نیز ۵ برابر هزینه‌بر هستند.

قدمی تصریح کرد: عده‌ای را داریم که ضریب هوشی به مراتب بالایی دارند و یک عده‌ای را هم در کنار اینها داریم که ضریب هوشی پایین‌تر دارند و یک نگاه در جامعه می‌گوید این‌ها را از هم جدا کنیم.

وی بیان داشت :  دانش‌آموزان استثنایی قشری هستند که  به سبب تفاوت‌هایی که دارند توجه ویژه می‌خواهند و باید طوری با اینها برخورد کنیم که از خدمات ویژه برخوردار شوند.

قدمی با اشاره  به نگاه مثبت دولت در حوزه آموزش کودکان با توانایی محدودتر، اضافه کرد: دولت برای دانش آموزان کم توان، معلول و اوتیسمی چهار تا پنج برابر یک دانش آموز عادی هزینه صرف می کند.

وی  با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از این مشکلات ذهنی و جسمی باشند، تاکید کرد: تغییر فرهنگ ازدواج و گسترش گرایش به ازدواج فامیلی، خطر افزایش تولد فرزندان معلول را در زنجان بالا برده است.

قدمی خود بر تخصصی بودن فعالیت ها در مدارس استثنایی تاکید کرد و بیان کرد : دانش آموزان این مدارس وضعیت خاصی دارندو نوع آموزش به آنها و ارتباط و تعامل با آنها  متفاوت با مدارس عادی است و به همین خاطر تاکید می شود که مدیران و  معلمان تخصص این کار را داشته باشند تا بتوانند مسیر را آگاهانه طی کنند . 

 

نظر شما
پرونده ویژه
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز