پزشکیان: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده «دولت وفاق ملی» است

|
۱۴۰۳/۰۵/۲۷
|
۰۷:۱۵:۴۵
| کد خبر: ۲۱۲۸۴۳۲
پزشکیان: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده «دولت وفاق ملی» است
رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرا گفت: دولتی که امروز به مجلس معرفی شده است دولت وفاق ملی است این دولت خود را دولت همه ملت ایران می دارند. این دولت موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیانی است التزام به قاتون اساسی دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، مسعود پزشکیان صبح امروز شنبه در آغاز جلسات رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس گفت: سوگند بنده به عنوان رئیس جمهور فرصتی برای آگاهی به شرایط دشوار و خطیر موجود در رابطه با زندگی مردم، شنیدن صدای آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر و اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد، خلق امید و وفاق در راستای عبور از تنگاناهای پیش‌رو و اصلاح برخوردهای ناپسند قدرت‌های جهان با مردم ایران است.

رئیس جمهور دولت چهاردهم را میدان جدید همراهی و همکاری درون حکومت، بین حکومت و جامعه و درون جامعه توصیف و تصریح کرد: دولت که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی و دولتی است که خود را متعلق به همه ملت ایران و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان، ملتزم به اولویت بخشیدن به منافع ملی بر هر منافع دیگری می‌داند.

پزشکیان التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه را محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و همه ارکان نظام دانست و افزود: آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می‌شود، عرصه این همگرایی و همکاری است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت توفیق دولت را موفقیت نظام عنوان کرده‌اند، اظهار داشت: چه توفیقی بالاتر از کم کردن مخاطره‌ها و تهدیدها برای کشور، کاستن از رنج‌های معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان اقشار مختلف؛ چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام همدلانه همه قوا برای پاسخ به خواسته‌های مردم است، چرا که اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود، سرخوردگی ‌و ناامیدی فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید، نابودی اعتماد و افول سرمایه‌هاست.

پزشکیان با تأکید بر اینکه کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند، خاطرنشان کرد: بی‌عدالتی و ناترازی در غالب بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست، آموزشی، فرهنگی و سیاسی را در بر گرفته و مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل واقعی این مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند و ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌دانند و بی‌میلی آنها برای مشارکت پرشورتر در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

رئیس جمهور گفت: البته مردم همچنان نشان داده‌اند که به کشور و انقلاب علاقه دارند و اگر احساس کنند که رویه‌های اثربخشی برای رفع مشکلات به کار گرفته شده، با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد؛ بنده کوچکترین تردیدی به این باور ندارم.

پزشکیان با بیان اینکه امروز بر اساس سند چشم‌انداز و ارزش‌هایی که به آنها معتقدیم وضعیت، فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف را تشریح و نهایتاً راهبرد عبور از این وضعیت را ارائه خواهم داد، افزود: سند چشم‌انداز که از سوی رهبری ابلاغ و بنده در تمام صحبت‌هایم بر آن تأکید کرده‌ام، ایران توسعه یافته‌ای را به تصویر می‌کشد که در جایگاه اول منطقه از لحاظ اقتصادی، علمی و فناوری قرار داشته و با هویت اسلامی و انقلابی خود در جهان اسلام الهام‌بخش بوده و دارای روابط موثر در عرصه بین‌المللی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه با تمام وجود به آن باور داشته باشیم تا فهم مشترکی میان همه ارکان نظام،‌ دولت،‌ بخش‌های مدنی و دیگر بخش‌ها ایجاد شده و باعث هم‌افزایی و همکاری شود.

پزشکیان رسالت دولت چهاردهم را تأمین آموزش و سلامت عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف‌نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای دانست که هر ایرانی در آن زندگی می‌کند و اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأمین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی، برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضائل رئوس ماموریت‌های دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست، افزود: براساس فرمایش حضرت علی(ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند، است.

پزشکیان عمل صالح و حاکمیت را رضایت مردم توصیف کرد و گفت: ‌این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم و آنچه باعث می‌شود هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ دین و باور و امام و پیامبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن طرف‌تر نگذاشته است تصریح کرد‌: فرق نمی‌کند که مردم مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند یا عجم، خارجی باشند یا داخلی، تمام دعوا بر سر عدالت است.

پزشکیان با بیان اینکه تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند، اظهار داشت‌: مقصر ما هستیم،‌ مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند، این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد، باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آیات کلام الله مجید که نارضایتی مردم را جنگ با خدا تعبیر کرده است افزود‌: نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا و این ماییم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و در جامعه است.

پزشکیان با بیان اینکه اگر مردم بدانند، ما با باور و اعتقاد و با تمام وجودمان بدون تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی در پی حل مشکلات آنها هستیم،‌ پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد، گفت‌: متأسفانه ما این کار را نکردیم و این مهم جز با وفاق، همدلی و همراهی امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور در ادامه اصلاح روندها و شرایط براساس شیوه‌های گذشته را غیرممکن دانست و اظهار داشت‌: اگر با شیوه‌های قبلی قرار بود شرایط درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد، بنابراین باید دست از آن روش‌ها و شیوه‌ها برداریم.

پزشکیان در ادامه پشیمانی و ندامت بعد از گذشت و عفو را مذموم دانست و با بیان اینکه در مواجه با مردم قبل از برخورد سخت باید، برخوردهای نرم و ملامت‌آمیز را در پیش گرفت، تصریح کرد:‌ نباید گفت من رئیس و حاکم هستم، نباید گفت من امیرم و دستور خواهم داد که مردم باید اطاعت کنند، چرا که این ادبیات تالی فاسد دارد، قلب را سیاه،‌ ‌دین را سست و تغییرها و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما مسئولان نوکر و خدمتگزار مردم و به دنبال خدمت به مردمیم و این جزو اصول مسلم ارزش‌هایی است که به آن معتقدیم و پایبند خواهیم بود،‌ تاکید کرد‌: در انتخاب تمامی کسانی که برای همکاری در دولت دعوت شده‌اند شاخص اولیه ما رضایت مردم بوده و خواهد بود چرا که معتقدیم این یکی از آن ارزش‌های حیاتی و اساسی است که عدالت در درون آن نهفته است.

دکتر پزشکیان با تأکید بر ضرورت تعامل مثبت با تمام دستگاه‌ها و قوا با هدف همگرایی، توافق‌سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی تصریح کرد:‌ ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران‌های چندبعدی و پیچیده پیش‌رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور، حکمرانی شبکه‌ای، شایسته‌سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه‌ریزی و تقویت مؤلفه‌های قدرت هوشمند ملی، اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی‌صدایان و بی‌پناهان و محرومان و گوش فرا دادن به فراموش‌شدگان و تردشدگان و حاشیه‌نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته‌های خود ندارند در گرو این مهم خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات به اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلائق و هیجانات دال مرکزی گفتمان دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت‌: حضرت علی(ع) زمانی که حاکم می‌شوند اولین حرفی که از زبانشان جاری می‌شود این است که می‌فرمایند گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم و بعد می‌فرمایند کسی که جریان‌ها و روندها را بررسی کرده باشد و مسیرها را تحلیل کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، از سقوط در شبهات نجات خواهد یافت که در اینجا تعبیر امیرمومنان (ع) از تقوا، تصمیم درست مبتنی بر شواهد، تجربه‌ها و مستندات علمی و کار کارشناسی است.

پزشکیان تصریح کرد: تصمیم درست براساس دستور و رأی یک نفر و یک جناح و گروه نیست و این مستندات علمی است که می‌گوید چه تصمیماتی بگیریم و این شواهد اجتماعی و بین‌المللی به تجربه‌های موفق است که مبتنی بر آن می توانیم عمل کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی «فسادستیزی» و «احترام به آزادی بیان و نقد» را از دیگر اولویت‌های دولت چهاردهم برشمرد و تصریح کرد‌: ساختار و ارزش دیگری که به آن معتقدیم فسادستیزی است که به قدرت به دنبال آن خواهیم رفت. همچنین احترام به آزادی بیان، انتقاد و گفتگو از دیگر اولویت‌های دولت چهاردهم است.

دکتر پزشکیان گذر از یک دولت متصدی به دولتی تنظیم‌گر و تسهیل‌گر و بازگرداندن فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به مردم، فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و عمومی با انحصارزدایی و رفع مداخلات را از دیگر اهداف و برنامه‌های دولت برای مدیریت اجرایی کشور عنوان کرد و گفت‌: در ابتدای پیروزی انقلاب به اشتباه تصور می‌کردیم سرمایه‌داران و تولیدکنندگان آدم‌های بدی هستند و سرمایه‌داری را برای ما استثمارگری معنا کرده بودند در حالی که امیر المومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر در توصیف طبقات اجتماعی حکومت و جامعه می‌فرمایند: «لشکریان، قاضیان، کارگزاران و دبیران حکومت نمانند مگر با بازرگانان و صنعتگران». به تعبیر ایشان اگر ما امروز مجلس و دولت داریم به برکت تاجران، بازرگانان، صنعتگران و تولید کنندگان است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه به تاسی از امیرمومنان (ع) در نگاه ما کشور زمانی مستقل و پایدار است که تاجران و صنعتگران و تولیدکننده‌های ما درست بتوانند کار کنند و برای کشور ما ثروت ایجاد کنند تاکید کرد‌: این نگاهی است که هم از نظر اعتقادی و هم از نظر علمی به آن پایبند خواهیم بود و این ارزش‌ها در تمامی حوزه‌ها چه اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و چه فرهنگی و سلامت و ورزش جاری و ساری خواهد بود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما برای خدمت به این ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آنها افزود: حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت باشد و گر نه به اندازه آب بینی بزی بی‌ارزش و بی‌مقدار است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با رویکرد عدالت‌خواهانه و فسادستیز، تایید سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبدأ مشترک همگان را فراهم آورده و همواره پشتیبان و حامی دولت در پیگیری این سیاست‌ها بوده‌اند تصریح کرد‌: هماهنگی ایجاد شده بین قوا نقطه قوت بسیار بالایی است و به امید خدای متعال این هماهنگی با مجلس محترم عمیق‌تر، بهتر و برادرانه‌تر و دوستانه‌تر خواهد بود. همچنین برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان مقام معظم رهبری با دستور ایشان، کمک بزرگی به دولت در جهت تحقق چشم‌انداز و اهداف ترسیم شده است.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود برخورداری کشور از موقعیت بی‌نظیر جغرافیای سیاسی در مناسب‌ترین و حیاتی‌ترین نقطه کره زمین، داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رویای خیلی از کشورهاست، داشتن نیروی جوان و متخصص، باسواد و باانگیزه برای کارها، رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا، رتبه پانزده تولید علم دنیا، دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌های باارزش چون نفت و گاز و سایر معادن را تنها بخشی از مزیت‌ها و توانمندی‌های کشور برشمرد و افزود: سوال اینجاست که چرا با این میزان از ظرفیت و امکانات هنوز در این نقطه هستیم؟ ضعف ما کجاست؟‌

رئیس جمهور تصریح کرد‌: در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت بسیاری از نیروهای مخلص و فداکار تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی حاصل شده است. توسعه آموزش، سلامت، امنیت، رشد چشمگیر آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به دورترین نقاط کشور، بنادر، نیروگاه‌ها، صنعت نفت، پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، سیمان، توسعه سطح کشت و رشد و کشاورزی و دامداری مدرن، توسعه دانشگاه‌ها و افزایش سطح تحصیلات عمومی، برخورداری از نیروهای تحصیلکرده،‌ اما با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده است، سطح رضایت عمومی مردم پایین است، آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده، مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته،‌ امید به آینده روشن و الهام‌بخش، کم‌رنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت که زیبنده جامعه ایرانی نیست همچنان وجود دارد.

دکتر پزشکیان ادامه داد: در احقاق حقوق و استقرار عدالت سر ما بالا نیست، ما مشکل داریم، فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد، ناترازی‌های بزرگ در بودجه، در انرژی و مخاطرات عظیم در مقوله آب، محیط‌زیست، صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند، ما همچنان درگیر چنددستگی و اختلاف بین معتقدین انقلاب هستیم، اختلاف و کاهش اعتماد نسبی قومیت‌ها به دولت و حاکمیت، اختلافات منطقه‌ای و روابط نه چندان مطلوب با کشورهای همسایه، اختلاف تشدیدیافته با کشورهای اروپایی، درگیری لفظی و در مواردی برخوردهای تهاجمی بین ایران و رژیم اشغالگر قدس و پشتیبانی آمریکا از نسل‌کش منطقه و تحریم‌های شدید آمریکا علیه ما و همراهی اکثر کشورها با آن و خروج ما از معاملات بین بانکی بین‌المللی بخاطر قرار گرفتن در فهرست سیاه گروه اقدام مالی «اف‌ای‌تی‌اف» را می‌‌توان از ضعف‌های موجود برشمرد.

رئیس جمهور در ادامه اختلاف و عدم هماهنگی را از جمله مهمترین مشکلات مبتلابه کشور دانست و افزود:‌ عدم وحدت و انسجام یعنی لبه پرتگاه آتش، مهم‌ترین مشکل امروز کشور اختلافات و عدم هماهنگی‌هاست و ما باید کاری کنیم که این وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند چون معتقدیم برای همه مشکلات راه‌حل علمی وجود دارد.

پزشکیان مشکلاتی چون ناکارآمدی و پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن نظام اداری کشور، تورم‌زایی و عدم تمرکز با کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و انبوه مقررات،‌حجم انبوه پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، تعداد بسیار زیاد مصوبات اجرا نشده،‌تأخیر طولانی در فعال‌سازی کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و ازدست دادن فرصت بهره برداری از این مزیتها، تأخیر در بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی، فرسودگی ماشین‌آلات و ابزارهای صنایع، غیر رقابتی بودن تولید و قیمت بالا و پایین بودن کیفیت محصولات،‌جانمایی نادرست و پراکندگی بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی از منظر علمی،‌ اقتصادی و بهره‌وری که ارائه خدمات به آنان را با مشکل مواجه می‌کند، کاهش سرمایه اجتماعی، عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهبی، مشکلات مالی و فسادهای موجود، عدم شفافیت، ‌رواج رشوه و فساد و رانت اطلاعاتی یا مالی را موجب تبدیل شدن نقاط قوت کشور به نقاط ضعف دانست و تصریح کرد‌: خوشبختانه در خلال انتخابات و پس از آن برای غالب جامعه و حتی کسانی که رأی هم ندادند فرصتی برای خلق امید فراهم شده و نگه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه مشترک همه ارکان نظام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نارضایتی و حتی اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها،‌ نابرابری‌ها، محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته شده، توقعات فزاینده‌ای را برای گشایش در امور بوجود آورده است، افزود: ما در مرکز راهبردی انرژی جهانیم، بالغ بر 71 درصد ذخایر نفت، 69 درصد ذخایر گاز در این منطقه است. ما به بازارهای صادراتی در این منطقه و ترانزیت گسترده دسترسی داریم. ما در گروه بین‌المللی بریکس، پیمان شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویم و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه منعقد کرده ایم که جملگی برای کشور ایجاد فرصت کرده است.

پزشکیان ادامه داد: ما با داشتن 70 نوع ماده معدنی با ذخایر قابل قبول جزو کشورهای برتر دنیا هستیم که 7 درصد ذخایر معدنی را در اختیار دارد، ما 60 میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که فقط 0.8 آن را در سال تولید می‌کنیم، نقش کشور ما در شبکه گذر راه‌های ترانزیت منطقه و بین‌الملل، استثنایی‌است، ایجاد ارزش از محل ترانزیت کالا و انرژی می‌تواند کشور را از یک حالت عدم تعامل، به شاهراه ارتباطی منطقه تبدیل کند، مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب و بکر بودن بخش اعظمی از سواحل جنوب داریم فرصت و ظرفیت است، ما با بیشتر از 15 کشور مرز داریم، ما در کانون ارتباطی 25 کشور در جنوب آسیا هستیم، غالب بر 744 میلیون نفر در این منطقه هستند که می‌توانیم با اینها بازار و تجارت راه بیندازیم اما متاسفانه نسبت به این فرصت‌ها فعال و سازنده عمل نکردیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز آمریکا در راس تهدید‌های ما قرار داد و دائما کشورمان را تحریم می‌کند افزود‌: اگر با هم باشیم و وحدت و انسجام داشته باشیم قادریم تمام این تهدیدها را کم‌رنگ کنیم. این در حالی است که در منطقه پر تنش و درگیر جنگ و خونریزی با همسایگانمان روابط‌مان ضعیف است، سرمایه اجتماعی‌مان کم شده، انسجام داخلی‌مان تضعیف شده و اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده است.

پزشکیان با طرح این پرسش که برای برون‌رفت از این وضعیتی که در آن گرفتاریم، راهبردهای ما چه می‌تواند باشد؟ تصریح کرد‌: مهم‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است چرا علیرغم کسب موفقیت‌های بسیار و تلاش‌های صادقانه در طی سال‌های گذشته، مسائل مهمی از قبیل عدالت، ‌انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق‌آفرین چشم‌انداز محقق نشده است؟ و چگونه می‌توانیم از اینجا به آن اهداف متعالی و چشم‌اندازی که به دنبالش بودیم برسیم؟ ما تا نتوانیم پاسخ این سوالات را بدهیم و با همین روش بخواهیم ادامه دهیم،‌ تصور اینکه به جایی بخواهیم برسیم دیوانگی است . گر طلب گوهر کانی کانی/ تا در هوس لقمه نانی نانی/ این نکته رمز اگر بدانی دانی/ هر چیز که در جستن آنی آنی.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارزیابی بنده این است که حل این مسائل را می‌توان در پرتو حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد افزود: با اتکای به وحدت نظری و تجربی مسائلی را می‌توان حل کرد که فهم روشن از صورت‌بندی و حل آن در میان همه ارکان تأثیرگذار جامعه یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ایران امروز برای عبور از بحران‌ها، نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است و رهبر معظم انقلاب نیز همه قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر نموده اند تاکید کرد:‌ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است و حال نوبت نمایندگان محترم مجلس است که نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق‌گشایی برای کشور ایفا کند. زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره، مسائل مزمن و پایدار کشور، جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مفهوم وفاق ملی یک رابطه دو طرفه است و همه اصحاب و ارکان تصمیم‌گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصل مسائل قرار گیرند ادامه داد:‌ بسیاری از مسائل ما حل نشده است، زیرا یا نتوانستیم به یک تفاهم مشترک در فهم مسئله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبودیم، اما دولت من دست تفاهم به سوی همه فعالان عرصه خدمت گشوده و می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند و انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد

پزشکیان ضرورت بنیادی و بسیار مهم دیگر برای تغییر رویه‌های معیوب و ناکارآمد که می‌تواند راهگشا و امیدبخش باشد و مسئولان را در حل مسائل یاری کند را داشتن نگرش نظام‌مند و پیوسته به همه مسائل کشور دانست و تصریح کرد: این تصور که می‌توان یک مسئله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی‌ها که با دیگر مسائل دارد، حل کرد تصور نادرستی است. دولت من به این پیوستگی‌ها توجه دارد چرا که معتقد است اگر آموزش و پرورش ما نتواند مأموریت خود را به درستی ایفا کند یا نظام دانشگاهی ما نتواند از اهداف پیشرفت کشور پشتیبانی نماید، نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی، مناسبات نیروی انسانی و نظام اجرایی پشتیبان نخواهد داشت و تدابیر دیگر راهگشا نخواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ساختاری اداری و اجرایی کشور مبتنی بر اقدام شکل گرفته و بر اهداف نهایی، ‌شاخص‌های دقیق و پایش مستمر مبتنی نیست و از اهداف نهایی فاصله دارد اظهار داشت‌: در وضعیتی که تناسبی در این زمینه وجود ندارد چگونه می‌توان انتظار نتایج کیفی و افزایش قابلیت‌های نظام اجرایی و بهبود شایستگی‌های نیروی انسانی را داشته باشیم؟

پزشکیان با تاکید بر اینکه روز قیامت خدای متعال از ما هیچ توجیهی نخواهد پذیرفت تصریح کرد‌: برادران و خواهران عزیز، اگر نتوانیم جواب مردم را بدهیم و کشور را از این بحران بیرون بکشیم، به عنوان یک مسلمان و معتقد به دین و عدالت امکان ندارد روز قیامت جوابی برای خدا داشته باشیم. باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش‌شرط اصلی هر نوع موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه مدیریت و نظام اجرایی بپردازیم.

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌ریزی مبتنی بر مبنای عملکرد، مدیریت بر مبنای مشارطه، مراقبه، محاسبه و اصلاح بهبود آن، رواج پاسخگویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف، نگرش نظام‌مند به همه مسائل، مشاهده کامل پیوستگی و توجه کافی به پیامدهای تصمیمات، شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد را از مختصات رویکرد دولت چهاردهم به نظام اجرایی کشور دانست و تاکید کرد: ضرورت بسیار مهم دیگر مقابله مؤثر و کارساز با فساد است، ما نیازمند عزم و اراده و هماهنگی لازم برای اجرای قانون هستیم، ظرفیتی که از شناسه های حقیقی و حقوقی و سپس پیونددادن این شناسه ها ایجاد شده،‌ مناسب‌ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد خواهد بود.

پزشکیان خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند تصریح کرد‌: نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهند اولویت نخست اکثریت مردم نیز حل مسائل اقتصادی است و به این اعتبار، محور برنامه‌های من نیز براساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری، تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.

رئیس جمهور اصلی‌ترین شاخص نشان دهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی جامعه در بعد اقتصادی را توان تولید کشور دانست و گفت‌: این تولید است که تعیین‌کننده اصلی قدرت ملی است،‌ بررسی روند رشد تولید بلندمدت و چند دهه گذشته ایران نشان می‌دهد که پایین بودن سطح رشد اقتصادی، بی‌ثباتی آن و ناعادلانه بودن توزیع درآمد اصلی‌ترین ویژگی‌های کاهش تولید است که به اینها باید تورم بالا و وابسته به نفت بودن را اضافه کرد.

پزشکیان با بیان اینکه پرسش اصلی این است که چرا با گذشت چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم مشکلات اقتصادی را حل کنیم تا جایی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به صراحت بیان فرمودند که عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است، اظهار داشت:‌ چالش بیرونی تحریم و توطئه های دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد.

رئیس جمهور در تشریح چالشهای درونی کشور وبرنامه دولت چهاردهم برای غلبه بر این چالشها گفت‌: چالش درونی عبارت است از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی،‌ بنده برای تدوین برنامه دولت چهاردهم، برنامه‌های اقتصادی ارائه شده توسط سه دولت اخیر، هنگام معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی را بررسی کردم. ممکن است اختلاف‌نظرهایی در مورد ریشه‌های مشکلات مانند تورم و فقر و رشد مشکلات اقتصادی پایین و یا حتی توالی سیاست‌های اصلاحی بین کارشناسان وجود داشته باشد، اما می‌خواهم با صراحت عرض کنم که ریشه اصلی تداوم مشکلات اقتصادی،‌ نبود ساز و کارهای لازم برای اجماع‌سازی روی سیاست‌هاست.

پزشکیان نبود اجماع ملی در سیاست داخلی و تنش های موجود در سیاست خارجی خصوصا تحریم های اقتصادی ظالمانه امریکا که منجر به پایین ماندن نرخ رشد اقتصادی شده است، ‌را از جمله موانع اصلی اصلاح ساختار اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: چه در حوزه سیاست داخلی، چه در حوزه سیاست خارجی و چه در اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نمی‌توان و نباید بدون اجماع‌سازی دست به عمل زد چرا که معتقدیم با این همه اختلاف نظر سیاسی بین ما و گفتگو نکردن برای حل اختلافات اجرای موفق برنامه اصلاحات اقتصادی ناممکن است.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که طبق آمارهای رسمی در سال گذشته 150 میلیارد دلار صادرات و واردات داشته است،‌ با این حال بخاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب رسمی بین‌المللی را نداریم، مصرف‌کننده، تولیدکننده و صادرکننده گران می‌خرند، ارزان می‌فروشند چون به صورت رسمی نمی‌توانیم تجارت کنیم. جوان امروز با تحصیلات عالی، یا بدون آن، معترض است چرا که بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثار آن را لمس کرده است و طبق آمارهای رسمی هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده‌اش بوده است که قطعا باید این مسیر را تغییر داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اختلاف‌های درونی و فشارهای بیرونی فضای سیاست‌گذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است،‌ به مسئولیت هر سه قوه برای حل این دو مشکل تاکید و به 9 راهکار دولت برای حل مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت‌: ما به اجماع‌سازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی نیازداریم. ما همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم این نقطه شروع همگرایی ماست، ما بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروه‌های سیاسی باشد و اقوام و گرایش‌ها باشد توافق داریم، ما بر روی استفاده از روش‌های علمی و محوریت کارشناسی در اداره مملکت توافق داریم، باید با هم صریح باشیم و باید هدفمان تأمین منافع ملی، مردم، کشور و برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد، نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی‌های کوتاه مدت خود کنیم، بنده تیم اقتصادی خودم را موظف کردم که به صورت پیوسته با عموم مردم در جهت رسیدن به اهداف چشم‌انداز و در سایه اجرای سیاست‌های کلی با تمام نمایندگان محترم،‌با همه نخبگان و کارشناسان صحبت کنند و درهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تحت مدیریت خویش را بر روی اندیشه‌های مختلف را بگشایند.

پزشکیان تمرکز راهبردی دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت‌پذیر،‌ بهبود معیشت مردم، توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی،‌بهینه‌سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان، همزمانی تلاش برای گشایش‌های بین‌المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه را از دیگر راهکارهای 9گانه دولت چهاردهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: دولت معتقد است توسعه‌ای که فقط شامل عده‌ای خاص شود، توسعه نیست، چپاول است، چپاول عده کثیری توسط عده‌ای قلیل.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است اظهار داشت‌: امروز اصلاحات همزمان در مسائل داخلی و خارجی تنها راه خروج از شرایط فعلی است. این مهم میسر نمی‌شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی، نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل امروز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه‌گانه تحت رهبریت مقام معظم رهبری است.

پزشکیان وفاق ملی را رویکرد اصلی دولت در انتخاب وزرای کابینه عنوان کرد و گفت‌: در انتخاب وزرا آنچه برای ما اهمیت داشت تشکیل دولت وفاق بود و بر این اساس به همه جریانها و شخصیتها اعلام کردیم که در این مسیر به ما کمک کنند و گزینه های خود را معرفی کنند.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی که امروز در مقابل شما عزیزان نشسته اند خروجی صدها ساعت جلسه گروههای مختلف و بررسی هزاران پرونده افراد معرفی شده هستند، تصریح کرد‌: باور کنید هیچ در انتخاب هیچ یک از وزرا پیشنهادی رویکرد سیاسی دخیل نبوده و براساس همان شعار وفاق و وحدت گزینش شده اند.

پزشکیان افزود:‌ ما به گفته‌هایمان پایبند بویم و براساس آن عمل کردیم، کابینه ای که به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده ایم، کابینه ای است که در حد بضاعت، بر اساس کار کارشناسی و نماد وفاق و همبستگی است و سعی کرده ایم از تمام دولتهای گذشته شخصیتهایی که برای کشور و انقلاب زحمت کشیده اند را در کنار هم قرار دهیم. میثاق مشترک ما سند چشم‌انداز،‌ سیاستهای کلی و قانون برنامه بوده و همه این عزیزان مصمم به اجرای آن هستند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز این شما نمایندگان محترم هستید که برای تحقق این وفاق به ما کمک می کنید تا بتوانیم آن را به تمام ساختار ادارای و اجرایی کشور تعمیم دهیم و صدای واحد ما و شما چه در داخل و چه در خارج انعکاس یابد.

پزشکیان با بیان اینکه بنده تا به امروز به هیچ وجه مسائلی که مشکل زاست یا تصوری در ذهن بیگانگان ایجاد می کند که جامعه‌مان با ضعف و نابسامانی مواجه است بر زبان نیاورده ام تاکید کرد‌: من از وحدت و انسجام داخلی گفتم، هیچ کدام از عیب‌هایی که داشتیم را بزرگ نمایی نکرده ام و دیگران را مقصر نکرده ام و با صدای بلند اعلام کرده ام که همه باید دست به دست هم دهیم تا این کشور درست شود.

رئیس جمهور در پایان بار دیگر خطاب به نمایندگان مردم در خانه ملت گفت‌:‌ از شما درخواست دارم که ما را در مسیر رسیدن به وفاق یاری کنید و کاری کنید که دنیا بداند ما یک صدا با هم، پشت سر مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به آن چشم‌اندازها تلاش و کوشش خواهیم کرد و همصدا خواهیم بود و اختلافات را کنار خواهیم گذاشت.

پزشکیان با تاکید بر ضرورت برجسته سازی نقاط قوت و پرهیز از بزرگنمایی نقاط ضعف افزود: مطمئن باشید بنده هم عیب دارم و معصوم نیستم، همه ما دارای عیب هستیم و بزرگ کردن عیبهای یکدیگر و فریاد کردن آن در جامعه هنر نیست، هنر آن است که خوبی‌های هم را تقویت کنیم و سعی کنیم عیب هم را بپوشانید این را بگویم.

 انتهای پیام/

نظر شما
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک
المپیک و پارالمپیک