مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش: برای آغاز مهر بیدغدغه در خمین آمادهایم
به گزارش خبرگزاری برنا از مرکزی ، عاطفه سادات مدبرنژاد روز یکشنبه در نشست توجیهی قرارگاه عدالت تربیتی استان مرکزی (طرح شهید عجمیان) در فرمانداری خمین، گفت: یکی از اهداف اصلی طرح شهید عجمیان، جلب مشارکت مردم برای بهسازی و شادابسازی مدارس و کلاسهای درس است، اما حجم خسارتهای واردشده به مدارس خمین فراتر از آن است که تنها با این طرح بتوان مشکلات را برطرف کرد.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تخریب کامل سه مدرسه در خمین ادامه داد: هرچند سه مدرسه به طور کامل تخریب شده است، اما میزان آسیب در ۲۲ مدرسه دیگر نیز قابل توجه است و نیازمند برنامهریزی جدی برای بازسازی و آمادهسازی فضاهای آموزشی هستیم.
مدبرنژاد با بیان اینکه حتی اگر احتمال برگزاری حضوری کلاسها در مهرماه وجود داشته باشد، باید از هماکنون تمهیدات لازم اندیشیده شود، تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی سناریوهای مختلفی برای استمرار آموزش پیشبینی شده بود؛ از آموزش مجازی در بستر «شاد» گرفته تا بستههای آموزشی و مدرسه تلویزیونی ایران. اما در صورت برگزاری حضوری، قطعاً به ساختمانهای آموزشی استاندارد نیاز داریم.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش خطاب به مسئولان نوسازی مدارس استان گفت: اگر قرار نیست مدارس تخریبشده تا مهرماه به چرخه آموزش بازگردند، باید مشخص شود چه تدبیری برای جایگزینی آنها اندیشیده شده و دانشآموزان در چه فضاهایی تحصیل خواهند کرد.
مدبرنژاد با قدردانی از پیگیریهای فرماندار خمین گفت: حضور میدانی برای شناسایی دقیق چالشها و ارائه راهکار ضروری است و اگر اعتباری در اختیار استان قرار گرفته، نباید منتظر ماند و کار را متوقف کرد.
وی تاکید کرد: باید از ظرفیتهای موجود، از جمله اختیارات تفویضشده به استانداران، برای تسریع در روند بازسازی استفاده شود.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر عزیزان ما در میدان میجنگند و مردم ما در خیابان حضور دارند پس وزارت آموزش و پرورش هم در جبهه تعلیم و تربیت پای کار این نظام و انقلاب تلاش کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اجرای پروژه مهر در دو بعد نرمافزاری و سختافزاری در استان، گفت: در شهرستان خمین به دلیل تعداد زیاد اصابتهای موشکی، ۲۳۸ کلاس درس در طرح شهید عجمیان بهسازی و شادابسازی خواهد شد.
عبدالرضا پیرحسینلو افزود: پروژه مهر با موضوع آمادهسازی مدارس برای بازگشایی در اول مهرماه، امسال در استان مرکزی با رویکردی جدید دنبال میشود و در شورای معاونین تصمیم گرفته شد، این پروژه در ۲ بعد نرمافزاری و سختافزاری اجرا شود.
وی ادامه داد: اصلیترین موضوع بخش نرمافزاری سیاستگذاری آموزشی است و مدیران آموزش و پرورش استان مرکزی در حال احصای وضعیت فعلی هستند تا بدانیم امروز در شهرستان خمین از لحاظ آموزشی در چه نقطهای ایستادهایم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: در ادامه یک سیاستگذاری کلی و نقشه راه آموزشی برای تمام ایام و طرحهای آموزشی برای بحرانها تدوین خواهد شد.
پیرحسینلو تصریح کرد: بعد سختافزاری نیز در قالب طرح شهید عجمیان با هدف زیباسازی و بهسازی فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی انجام میشود.
وی، اهداف این طرح شامل گسترش عدالت آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم و گروههای محلی، ایجاد روحیه جهادی و تعامل بین مردم و مسئولین، ارتقای سطح معرفت و تفکرات تربیتی دانشآموزان و همچنین شادابسازی فضاهای آموزشی و بهسازی تجهیزات معیوب عنوان کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به شعار «میسازیم تا ساخته شویم» در طرح شهید عجمیان گفت: در این طرح، گروههای جهادی اعم از دانشآموزان بسیجی، معلمان و فرهنگیان وارد عمل میشوند.
پیرحسینلو در تشریح آمار بهسازی کلاسهای درس در استان مرکزی بیان کرد: برای شهرستانها اهداف مشخصی تعیین شده است از جمله: آشتیان ۱۵ کلاس، اراک ۲۶۵ کلاس، تفرش ۷۰ کلاس، خمین به دلیل اصابتها و مشکلات پیشآمده ۲۳۸ کلاس، قنداق ۸۰، دلیجان ۲۰، زرندی ۵۵، ساوه ۲۰۰، سربند ۵۰، شازند ۲۰۰، فراهان ۱۲۰، محلات ۲۰ و نوبران ۶۰ کلاس بهسازی و شادابسازی خواهند شد.
وی با قدردانی از مقاومت مردم خمین گفت: در شهرستان خمین ۸۲۰ مورد اصابت موشک داشتیم که این عدد در کشور کمنظیر است و مردم خمین شبانهروز با صدای موشک میخوابیدند و با صدای موشک بیدار میشدند و انصافاً مقاومت را معنا کردند.
فرماندار خمین نیز در این نشست با اشاره به حماسهآفرینیهای مردم این شهرستان در دوران دفاع مقدس و جنگهای اخیر گفت: این شهرستان در جنگ ۱۲ روزه ۲۷ شهید و ۲۱ شهید در جنگ اخیر تقدیم نظام اسلامی کرده است
وحید براتیزاده افزود: در جنگ اخیر ۲۱ فضای آموزشی خمین دچار آسیب شد و سه واحد آموزشی به طور مستقیم مورد اصابت و تخریب قرار گرفت و سه دانشآموز شهرستان به فیض شهادت نائل آمدند.
فرماندار خمین با اشاره به حضور همیشگی مردم مقاوم خمین و نیز دانشآموزان در صحنه، تصریح کرد: این عزیزان اثبات کردند که مقاوم و مقتدر ایستادهاند و از نو این فضاها را خواهند ساخت و با شروع سال تحصیلی آینده، آموزش را با قوت بیشتری ادامه خواهند داد.