درخواست تامین اعتبار بابت تکمیل سدهای نیمه تمام استان گیلان
به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ موضوع خودکفایی در تامین غذا در کشور بسیار مهم بوده و اهمیت این امر در جنگ تحمیلی اخیر به وضوح آشکار شده به گونهای که تولید محصولات کشاورزی نقش قابل ملاحظهای در امنیت غذایی کشور دارد. در این میان استان گیلان با اقلیم خاص خود از گذشتههای بسیار دور به عنوان یکی از قطبهای اصلی کشاورزی کشور شناخته شده است. اما در سالهای اخیر موضوع تامین آب برای فعالیتهای کشاورزی همواره به عنوان یکی از دغدغهای استان بوده چرا که به رغم تصور بارشهای مناسب در استان، عمده فعالیتهای کشاورزی از طریق مهار آبهای سطحی از حوضههای آبی خارج از استان (سد سفید رود) تامین میشود که با توجه به خشکسالیهای اخیر در کشور و افزایش برداشت آب در بالادست، ورودی آب به استان به شدت کاهش یافته و تامین آب برای فعالیتهای کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است.
اهميت اين موضوع زماني بيشتر آشكار مي شود كه برخي نقاط گيلان به عنوان يكي از پربارش ترين استان هاي كشور، با مشكل حاد تامين آب شرب هم مواجه شده و با گذشت زمان و كم شدن تدريجي ميزان بارش ها به علت تغيير اقليم از يك طرف و افزايش تعداد مهاجران و مسافران ورودي به استان از طرف ديگر، علاوه بر تامين آب كشاورزي، موضوع تامين آب شرب نيز به عنوان يكي ديگر از چالش هاي استان مطرح است.
در همين راستا روز دوشنبه (اول تير) عليرضا نوراني، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان به همراه غلامرضا رحيمي، معاون فني و اجرايي سازمان و كارشناسان مرتبط با شركت در جلسه اي كه از سوي سازمان و با حضور آقايان مهندس ابراهيم نيا، رئيس محترم امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر هادي حق شناس، استاندار محترم گيلان و مهندس غراوي، معاون محترم امور عمراني استانداري گيلان در تهران هماهنگ شده بود، پيگير رفع موانع و حل مسايل مربوطه شدند.
نوراني، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان با ارايه گزارش مرتبط به رئيس محترم امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه كشور، ضمن واكاوي و بررسي شاخص هاي مرتبط با موضوع آب كشاورزي و آب شرب در استان گيلان، مسايل مرتبط را مورد مداقه قرار داده و پيگير رفع مشكلات هستند.
لازم به ذكر است براي حل اين مشكل از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان، علاوه بر اولويت بخشي و همچنين اجراي طرح هاي بهره وري در مصرف آب، موضوع مهار آب هاي سطحي حوضه هاي آبي درون استاني به شدت مورد توجه جدي قرار گرفته و حسب جلسات كارشناسي برگزار شده با دستگاه هاي ذيربط و جمع بندي صورت گرفته، پروژه هاي تملك دارائي هاي سرمايه اي ملي مربوطه در جلسه فوق طرح موضوع شد.
گفتني است در اين جلسه نوراني، ضمن ارايه گزارشي در خصوص وضعيت پروژه هاي آبي استان در خصوص ساختمان سد پلرود، ساختمان سد شفارود، تكميل ساختمان سد ديورش و همچنين ساختمان سد مخزني شهر بيجار، توضيحاتي ارايه و تاكيد كرد: به شدت نيازمند تامين اعتبار بابت تكميل سدهاي نيمه تمام استان گيلان هستيم.
وي چاره انديشي قبل از بروز هر مشكلي را بسيار مهم خوانده و چگونگي مديريت براي گذر از بحران را فقط در زمان وقوع مشكل و حادثه ندانست و افزود: مديريت ريسك و پايداري يعني پيش بيني مشكل و برنامه ريزي براي حل آن تا پيامدهاي به مراتب كمتري به همراه داشته باشد.
نوراني، استان پر بارشي مثل گيلان، كه نيازمند سرچشمه آب رودخانه هاي ساير استان هاي همجوار است را در شأن استان ندانسته و از رئيس امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه كشور درخواست كرد با در نظر گرفتن وابستگي ۷۰ درصدي منابع آبي به خارج از استان و پايين بودن ظرفيت ذخيره سازي در بارش هاي خود استان گيلان و محدوديت هاي شديد در مديريت منابع آبي در شرق و غرب استان، موارد فوق جزء اولويت هاي تخصيص سال ۱۴۰۵ و لايحه بودجه سال ۱۴۰۶ قرار گيرد.
انتهای پیام/