شاخص‌های برنامه ارتقای بهره‌وری کردستان به بازنگری نیاز دارد

|
۱۴۰۵/۰۴/۰۶
|
۱۶:۰۰:۳۳
| کد خبر: ۲۳۵۹۰۵۱
شاخص‌های برنامه ارتقای بهره‌وری کردستان به بازنگری نیاز دارد
برنا_ گروه استانها: استاندار کردستان بر بازنگری شاخص‌های برنامه ارتقای بهره‌وری استان تأکید کرد و گفت: گردشگری، معادن و ظرفیت‌های اختصاصی کردستان باید در این شاخص‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ آرش زره‌تن لهونی امروز _شنبه ششم تیر_ در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با وجود مشکلات اعتباری و بودجه‌ای در کشور، به واسطه تلاش مجموعه مدیریتی استان در پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان دولت در پایان سال گذشته هیچ مشکلی نداشتیم.

 

وی با اشاره به برنامه ارتقای بهره‌وری استان، افزود: اصل شاخص‌های تدوین شده، شاخص‌های مهم و قابل قبولی هستند، اما نیازمند بازنگری و تکمیل‌اند؛ اگر محدودیتی از سوی مرکز برای تعداد شاخص‌ها وجود داشته باشد، باید بعضی شاخص‌ها جایگزین شوند و در صورت امکان نیز تعداد شاخص‌ها افزایش یابد.

 

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های واقعی استان باید در نظام ارزیابی دیده شود، تصریح کرد: گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های توسعه کردستان است و منطقی نیست در برنامه ارتقای بهره‌وری استان شاخص مناسبی برای این حوزه وجود نداشته باشد.

 

لهونی ادامه داد: در حال پیگیری برنامه‌های مهمی برای توسعه استان هستیم که آثار آن در آینده نمایان خواهد شد، بنابراین لازم است این اقدامات در شاخص‌های بهره‌وری نیز منعکس شود تا در زمان ارزیابی، دستاوردهای استان به‌ درستی دیده شود.

 

وی بر تسریع در رسیدگی به طرح‌های اقتصادی تأکید کرد و افزود: طولانی شدن فرآیند بررسی پرونده‌های سرمایه‌گذاری، انگیزه سرمایه‌گذاران را کاهش می‌دهد و هزینه‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین باید موانع اداری و سامانه‌ای در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

 

مسیر توسعه کردستان با وجود جنگ متوقف نشد

استاندار کردستان با اشاره به شرایط خاص کشور در یک سال گذشته، تصریح کرد: از زمان آغاز جنگ ۱۲ روزه و همچنین حوادث دی‌ و جنگ رمضان، استان نیز همانند سایر نقاط کشور درگیر شرایط ویژه بود و در روزهای ابتدایی جنگ نیز نقاطی از استان مورد حمله قرار گرفت و شهدای عزیزی تقدیم شد، اما با وجود این شرایط، مسیر توسعه استان متوقف نشد.

 

زره‌تن لهونی افزود: هرچند بخشی از پروژه‌ها تحت تأثیر شرایط جنگی قرار گرفت، اما پیگیری طرح‌های پیشران توسعه استان با جدیت ادامه یافت و در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت‌های مطلوبی حاصل شد.

 

وی گردشگری را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های توسعه کردستان عنوان کرد و گفت: به تمامی فرمانداران و شهرداران مراکز شهرستان‌ها مأموریت داده شده است حداقل یک پروژه شاخص گردشگری در هر شهرستان تعریف و اجرا شود و امیدواریم این پروژه‌ها تا پایان دولت چهاردهم به بهره‌برداری برسند.

 

استاندار کردستان ادامه داد: در اغلب شهرستان‌ها عملیات اجرایی این پروژه‌ها آغاز شده و در بعضی شهرستان‌ها نیز بیش از یک پروژه در دست اجرا است.

 

لهونی پروژه گردشگری قشلاق–گریزه را مهم‌ترین پروژه گردشگری استان دانست و ادامه داد: این پروژه از دو سال گذشته وارد فاز اجرایی شد و با وجود موانع متعدد، عملیات لایروبی و اجرای بخش‌های مختلف آن آغاز و انجام شده است.

 

وی افزود: در سفر رئیس‌جمهور به کردستان، این پروژه به‌ عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار استان معرفی شد و با تأیید رئیس‌جمهور، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن اختصاص یافت که در شرایط فعلی کشور، اتفاقی بسیار مهم محسوب می‌شود.

 

پروژه قشلاق_ گریزه به یکی از مقاصد گردشگری غرب کشور تبدیل می‌شود

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: پیش از این نیز ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع استانی به این پروژه اختصاص یافته بود و اکنون با ورود قرارگاه محرومیت‌زدایی ارتش، عملیات اجرایی با سرعت بیشتری در حال انجام است تا این پروژه به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری غرب کشور تبدیل شود.

 

زره‌تن لهونی با اشاره به پروژه‌های حوزه راه گفت: طی یک سال گذشته پروژه‌های متعددی، به‌ ویژه در مسیر کریدور شمال‌غرب–جنوب، در حال اجرا بوده و حتی در دوران جنگ نیز کارگاه‌های عمرانی فعال بودند، هرچند این میزان فعالیت را کافی نمی‌دانیم و باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

 

وی تقویت مبادلات مرزی و توسعه اقتصاد مرز را از دیگر اولویت‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت دولت، تقویت دیپلماسی مرزی در دستور کار قرار گرفت و نشست مشترک استانداران استان‌های غرب کشور و اقلیم کردستان عراق نیز در همین راستا برگزار شد.

 

استاندار کردستان عنوان کرد: اگرچه شرایط ناشی از جنگ، اجرای بخشی از برنامه‌ها را با تأخیر مواجه کرد، اما تفاهم‌نامه‌های ارزشمندی در این حوزه به امضا رسیده و با بازگشت شرایط عادی، این برنامه‌ها با جدیت دنبال خواهد شد.

 

لهونی با اشاره به اجرای قانون تجارت مرزنشینان تصریح کرد: اجرای این قانون ظرفیت بسیار ارزشمندی برای رونق اقتصاد مرزی استان ایجاد خواهد کرد و پیگیری آن همچنان در دستور کار مدیریت استان قرار دارد

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر