چگونه تاریخچه موقعیت مکانی گوگل را خاموش کنیم؟
Google Maps میتواند سابقه مکانهایی را که کاربران در آن حضور داشتهاند ثبت کند، قابلیتی که اگرچه برای یادآوری مکانهای قبلی کاربرد دارد اما برای برخی کاربران نگرانیهای حریم خصوصی ایجاد میکند. با چند مرحله ساده میتوان قابلیت ثبت تاریخچه موقعیت مکانی را غیرفعال کرد یا دادههای قبلی را نیز حذف کرد.
به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری برنا به نقل از انگجت، نقشه گوگل طی سالهای گذشته قابلیتهای متعددی از جمله مسیرهای رانندگی سهبعدی و نمایش میزان شلوغی کسبوکارها را ارائه کرده است. یکی از قابلیتهای بحثبرانگیز این سرویس، Timeline یا خط زمانی است که میتواند مکانهایی را که کاربر در طول زمان به آنها رفته است ثبت کند تا بعدا امکان مشاهده و مرور آنها وجود داشته باشد.
این قابلیت برای مثال میتواند به کاربر کمک کند نام رستورانی را که مدتها قبل به آن مراجعه کرده است به یاد بیاورد اما در مقابل ثبت مداوم موقعیت مکانی میتواند از منظر حریم خصوصی نیز نگرانکننده باشد. در صورت دسترسی افراد غیرمجاز به این اطلاعات، دادههای مربوط به مکانهای مورد مراجعه یک فرد میتواند اطلاعات زیادی درباره عادات و رفتوآمدهای او آشکار کند.
گوگل در تغییرات اخیر شیوه نگهداری این اطلاعات را نیز تغییر داده است. دادههای Timeline بهطور پیشفرض بهجای ذخیره شدن روی فضای ابری روی خود دستگاه کاربر نگهداری میشوند، مگر اینکه کاربر بهصورت دستی از آنها نسخه پشتیبان تهیه کند. با این حال اگر کاربر تمایلی به ادامه ثبت موقعیتهای مکانی خود نداشته باشد میتواند این قابلیت را غیرفعال کند.
چگونه Timeline گوگل مپس را خاموش کنیم؟
برای غیرفعال کردن تاریخچه موقعیت مکانی در Google Maps میتوان از تنظیمات Location در بخش My Activity حساب گوگل استفاده کرد. با این حال از آنجا که اطلاعات Timeline از تلفن همراه کاربر دریافت میشود و روی همان دستگاه قابل مشاهده است بهتر است تنظیمات از طریق خود گوشی نیز بررسی شود.
برای خاموش کردن این قابلیت ابتدا اپلیکیشن Google Maps را باز کنید و روی تصویر پروفایل خود که در سمت راست نوار جستوجو قرار دارد ضربه بزنید.
سپس گزینه Your timeline را انتخاب کنید. در مرحله بعد روی سه نقطه در گوشه بالای سمت راست صفحه بزنید و گزینه Location and privacy settings را انتخاب کنید.
در این بخش گزینه Timeline را انتخاب کنید. در منوی بازشده دو گزینه در اختیار شما قرار میگیرد:
• Turn off: با انتخاب این گزینه، ثبت موقعیت مکانی در Timeline متوقف میشود اما اطلاعات قبلی همچنان باقی میماند.
• Turn off and delete activity: این گزینه علاوه بر متوقف کردن قابلیت Timeline تمام اطلاعات تاریخی ثبتشده را نیز حذف میکند.
نکته مهم این است که این تنظیمات برای هر دستگاه بهصورت جداگانه اعمال میشوند؛ بنابراین اگر از Google Maps روی تبلت یا تلفن همراه دیگری نیز استفاده میکنید باید همین فرآیند را روی آن دستگاه نیز انجام دهید.
اگر بعدا تصمیم گرفتید دوباره تاریخچه موقعیت مکانی را فعال کنید میتوانید همین مسیر را طی کرده و در مرحله پایانی بهجای گزینه خاموش کردن Turn on را انتخاب کنید.
حذف خودکار تاریخچه موقعیت مکانی
اگر نمیخواهید Timeline را بهطور کامل خاموش کنید اما ترجیح میدهید اطلاعات قدیمی بهصورت دورهای حذف شوند Google Maps امکان حذف خودکار دادهها را نیز ارائه میکند.
برای این کار در همان بخش تنظیمات Timeline به قسمت Auto-delete بروید و گزینه Choose an auto-delete option را انتخاب کنید.
در منوی بازشده میتوانید تعیین کنید اطلاعات فعالیتهای قدیمیتر بهصورت خودکار حذف شوند. در همین صفحه همچنین گزینههای دیگری تحت عنوان Subsettings وجود دارد که به کاربر اجازه میدهد نحوه استفاده از این دادهها را با جزئیات بیشتری مدیریت کند.
در صفحه اصلی Timeline یک آیکون Backup به شکل ابر در قسمت بالای صفحه وجود دارد. از طریق این گزینه میتوان پشتیبانگیری رمزگذاریشده از دادههای Timeline موجود روی دستگاه را در حساب Google فعال یا غیرفعال کرد.
همچنین با استفاده از آیکون مداد در پایین سمت راست صفحه میتوان اطلاعات مربوط به یک روز مشخص را ویرایش یا حذف کرد.
در صفحه Location & privacy نیز گزینههای دیگری برای مدیریت دادهها وجود دارد. برای مثال کاربر میتواند از گزینه Export Timeline data برای خروجی گرفتن از اطلاعات Timeline و پشتیبانگیری از آن روی دستگاهی دیگر استفاده کند.
همچنین اگر کاربر بخواهد حجم زیادی از اطلاعات تاریخی خود را حذف کند گزینه Delete range of Timeline data امکان پاک کردن دادههای مربوط به یک بازه زمانی مشخص را فراهم میکند.
کاربران Google Maps لزوما مجبور نیستند Timeline را بهطور کامل کنار بگذارند و میتوانند بسته به میزان اهمیت حریم خصوصی برای خود ثبت موقعیت مکانی را کاملا متوقف کنند، اطلاعات قبلی را حذف کنند، حذف خودکار را فعال کنند یا تنها دادههای مربوط به یک بازه زمانی مشخص را پاک کنند.
انتهای پیام/