هفته پر ماجرای پاستور به پایان رسید؛

استعفا و تمام

|
۱۳۹۵/۰۷/۳۰
|
۰۹:۱۸:۴۲
| کد خبر: ۴۷۱۳۵۹
استعفا و تمام
استیضاح وزیر آموزش و پرورش وزمزمه های استعفای جنتی، احتمال تغییر و تحولات در کابینه تدبیر و امید را بیشتر کرد؛ و نهایتا پایان هفته تبدیل به پایان کار برای برخی از وزرای دولت شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، شعاع خبری اتفاقات خیابان پاستور  آنچنان گسترده بود که جلسه روز چهارشنبه بهارستان کاملا تحت سیطره این اخبار قرار گرفت و در این میان مهمترین مباحث از دل فراکسیون امید بیرون آمد. از توصیه محمدرضا عارف به وزرای پیشنهادی گرفته تا اظهارات سخنگوی این فراکسیون در مورد استیضاح و استعفای  وزیر آموزش و پرورش همه از حواشی بود که پیرامون استعفای وزرای دولت یازدهم در میان راهرو های مجلس به گوش می رسید.

برنامه ریزی برای پنج سال

محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه خانه ملت، به میان خبرنگاران آمد و در مورد استعفای وزرای فرهنگ و همچنین ورزش و جوانان صحبت کرد. عارف گفت: هرچند چند ماهی به پایان دولت یازدهم باقی نمانده است اما این تغییرات می تواند بازتاب مثبتی داشته باشد.

محمدرضا عارف در مورد موضع فراکسیون در برابر تغییرات به وجود آمده، گفت: آنچه رخ داد در راستای انتظارات فراکسیون امید بوده است، البته انتظارات دیگری وجود دارد که امیدواریم آنها نیز برآورده شود.

صحبت های عارف به تغییرات کابینه محدود نشد و توصیه هایی هم برای وزرای جدید داد که تنها نمی‌توان نام آن را توصیه دانست بلکه یک پیام به جامعه سیاسی بود. او گفت : وزرای پیشنهادی باید برای پنج سال برنامه ارائه دهند و نه برای چند ماه.

نامه ای برای استعفا

روز دوشنبه در میان تائید و تکذیب ها بر سر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین طور وزیر ورزش و جوانان زمزمه های استعفای وزیر آموزش و پرورش که در شرف استیضاح قرار گرفته بود نیز به گوش می رسید که نهایتا، خبر استعفای جنتی و گودرزی تائید شد و خبری در مورد وزیر آموزش و پرورش منتشر نشد.

بعد از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه علنی روز چهارشنبه سخنگوی فراکسیون امید در میان خبرنگاران آمد و خبر از ارسال نامه ای به فانی داد که در این نامه از او خواسته شده بود تا از وزارت استعفا دهد.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید گفت: در پی صحبت‌هایی که در فراکسیون امید انجام شد، این فراکسیون در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش از آقای فانی درخواست کردند، در راستای احترام به مطالبه‌های فرهنگیان و افکار عمومی گزینه استعفا را پیش بگیرند و همچنین در نامه‌ای دیگر به رییس جمهور درخواست کردیم که با این استعفا موافقت کنند.

سخنگوی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عملکرد علی‌اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ایستادگی آقای فانی در مقابل فشارهای غیرمتعارف ستودنی است و شایسته بود که به وزیر آموزش و پرورش برای دفاع از خود در مجلس فرصت داده شود، اما باتوجه به هجمه‌های فراوانی که علیه دولت ایجاد شده، از ایشان درخواست کردیم که از سمت خود استعفا دهند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که قطعاً استیضاح فانی در مجلس دهم شکست می‌خورد، اعلام کرد: گزینه‌هایی برای جایگزینی فانی در رسانه‌ها مطرح شده اما بهترین گزینه در این میان محمد علی نجفی است.

نهایتا استعفای فانی

چند ساعت بعد از انتشار نامه فراکسیون امید و در خواست آنها از وزیر آموزش و پرورش برای استعفا، خبری دیگر فضای مطبوعات را در نوردید و آن نامه وزیر آموزش و پرورش به روحانی بود. نامه ای که هم حکم استعفا داشت و هم نوعی اعلام آمادگی برای حضور در جلسه استیضاح و ادامه کار.

فانی در نامه به روحانی نوشت«پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه 28 مهرماه 95 هیئت دولت ابراز فرمودید؛ علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت‌عالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می‌کنم. »

در نهایت پس از تایید و تکذیب ها ی فراوان استعفای سه وزیر اعلام و از سوی رییس جمهوری تایید شد. دکتر حسن روحانی نیز پس از تایید این استعفاها طی احکام جداگانه ای سید محمد بطحایی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سید عباس صالحی را به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید نصرالله سجادی را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد.

رییس جمهوری همچنین در این احکام از تلاشها و خدمات دکتر علی اصغر فانی، دکتر علی جنتی و دکتر محمود گودرزی در زمان تصدی مسوولیت وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان تقدیر کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز