دیپلماسی کوتاهترین راه برای دور شدن از درگیری/ پیشنهاد تاسیس یک سازمان امنیتی در خلیجفارس
حمد بن جاسم آل ثانی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه افزود که حل بحران ایران به پیوستن کشورهای خلیج فارس به پیمان ابراهیم (سازش با رژیم صهیونیستی) مرتبط نیست و دیپلماسی کوتاهترین و واقعیترین گزینه برای دور شدن از درگیری نظامی در منطقه است.
وی ادامه داد که یک هیات ایرانی در چارچوب تحرکات منطقهای و بین المللی و در راستای جلوگیری از بروز تنش به دوحه رفته و او نسبت به رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای بحران کنونی خوشبین است.
حمد بن جاسم همچنین پیشنهاد تاسیس یک سازمان امنیتی جدید در خلیج فارس تحت عنوان «ناتوی خلیجی» را مطرح کرد.
نخست وزیر اسبق قطر پیشنهاد کرد که این سازمان در مرحله اول توسط سه یا چهار کشور تاسیس شود و هدف آن کاهش وابستگی کامل به آمریکا در پروندههای امنیتی و نظامی باشد و تضمین شود که تصمیمات در خصوص امنیت منطقهای به دست خود کشورهای منطقه باشد.
این اظهارات نخست وزیر اسبق قطر در پاسخ به دعوت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از قطر و عربستان برای پیوستن فوری به پیمان ابراهیم مطرح شد.
حمد بن جاسم همچنین به شدت از سیاستهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت که او هیزم روی آتش ریخت و منطقه و آمریکا را به جنگی کشاند که میشد از طریق راه حلهای سیاسی از بروز آن جلوگیری کرد.
وی گفت که کشورهای خلیج فارس به خاطر تنشهای امنیتی و بسته شدن گذرگاههای آبی، هزینههای مستقیمی را متحمل شدند، درحالی که این کشورها طرف اصلی جنگ نبودند.
پیش از این نیز «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان اظهار داشت: شخصا معتقدم نباید به هیچ توافقی بپیوندیم که با ایدئولوژیهای بنیادین ما در تضاد باشد.
وی افزود: چگونه با افرادی بنشینیم که حتی برای یک روز هم نمیتوان به قول آنها اعتماد کرد؟
وزیر دفاع پاکستان با بیان اینکه موضع ما در مورد روابط با اسرائیل بسیار روشن است، ادامه داد: این برای ما قابل قبول نیست.
محمد آصف ادامه داد: در گذرنامههای ما (مردم پاکستان) نام اسرائیل درج نشده و ما تنها کشوری هستیم که چنین رویکردی داریم.
در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه افزود که پاکستان دعوت ترامپ برای عادیسازی روابط با اسرائیل را رد کرده است.
یک منبع آگاه پاکستانی هم از مخالفت صریح اسلامآباد با درخواست رئیسجمهور آمریکا برای پیوستن به روند عادیسازی با رژیم صهیونیستی روابط خبر داد و افزود که اسلامآباد این اقدام واشنگتن را تلاشی برای سوءاستفاده از دیپلماسی «آتشبس با ایران» جهت اعمال فشار در پروندههای غیرمرتبط میداند.