لهستان در آستانه ممنوعیت استفاده از موبایل و ساعت هوشمند در مدارس/ سایت‌های بزرگسالان نیز ملزم به احراز سن می‌شوند

|
۱۴۰۵/۰۳/۱۳
|
۲۲:۰۰:۰۲
| کد خبر: ۲۳۴۹۵۰۶
لهستان در آستانه ممنوعیت استفاده از موبایل و ساعت هوشمند در مدارس/ سایت‌های بزرگسالان نیز ملزم به احراز سن می‌شوند
برنا – گروه علمی و فناوری: دولت لهستان لایحه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن استفاده از تلفن همراه و ساعت هوشمند برای دانش‌آموزان زیر ۱۶ سال در مدارس ممنوع می‌شود؛ هم‌زمان سایت‌های محتوای بزرگسالان نیز به احراز سن کاربران ملزم خواهند شد.

دولت لهستان با تصویب دو لایحه جدید، گام مهمی برای افزایش امنیت و سلامت کودکان در فضای آموزشی و اینترنت برداشته است. بر اساس یکی از این طرح‌ها استفاده از تلفن همراه و ساعت‌های هوشمند برای دانش‌آموزان زیر ۱۶ سال در مدارس ممنوع خواهد شد و هم‌زمان وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده محتوای بزرگسالان نیز موظف به اجرای سامانه‌های احراز سن کاربران می‌شوند.

به گزارش برنا، طبق این لایحه که به تصویب هیئت دولت رسیده دانش‌آموزان زیر ۱۶ سال در صورت نهایی شدن قانون اجازه استفاده از تلفن همراه و ساعت هوشمند را در تمام ساعات حضور در مدرسه نخواهند داشت. این ممنوعیت تنها به زمان کلاس‌ها محدود نمی‌شود و شامل زنگ‌های تفریح و فعالیت‌های فوق‌برنامه پس از پایان کلاس‌ها نیز خواهد شد.

بر اساس جزئیات طرح دانش‌آموزان همچنان می‌توانند دستگاه‌های خود را به مدرسه بیاورند، اما مدارس موظف خواهند بود مکانی مشخص برای نگهداری این وسایل فراهم کنند و دانش‌آموزان باید آنها را تا پایان روز تحصیلی در آن محل تحویل دهند.

این محدودیت شامل معلمان و کارکنان مدارس نمی‌شود. همچنین دانش‌آموزانی که به دلیل بیماری معلولیت یا شرایط خاص پزشکی نیاز به استفاده از تجهیزات الکترونیکی دارند از این قانون مستثنی خواهند بود. برای مثال دانش‌آموزانی که باید سطح قند خون خود را به‌صورت مداوم کنترل کنند اجازه خواهند داشت دستگاه‌های مورد نیاز خود را همراه داشته باشند. علاوه بر این در شرایط اضطراری امکان دسترسی دانش‌آموزان به تلفن همراه نیز پیش‌بینی شده است.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب پارلمان لهستان برسد و سپس توسط رئیس‌جمهور این کشور کارول ناوروتسکی امضا شود. در صورت طی شدن این مراحل قانون از آغاز سال تحصیلی آینده در اول سپتامبر اجرایی خواهد شد.

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان در توضیح این طرح گفت: ما ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در طول کلاس‌ها و زنگ‌های تفریح مدارس ابتدایی را پیشنهاد می‌کنیم. می‌دانیم که این راه‌حل کامل و بی‌نقص نیست، اما باید با مشکل جدی اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت مقابله کنیم.

در صورت اجرایی شدن این قانون لهستان به جمع کشور‌هایی خواهد پیوست که در سال‌های اخیر استفاده از تلفن همراه در مدارس را محدود کرده‌اند. ایتالیا در سال ۲۰۲۴ چنین ممنوعیتی را اعمال کرد و سال گذشته دامنه آن را به دانش‌آموزان دبیرستانی نیز گسترش داد. کره‌جنوبی نیز از ماه مارس سال جاری استفاده از تلفن همراه در ساعات مدرسه را ممنوع کرده است.

برخی پژوهش‌ها نیز از تأثیر مثبت این سیاست‌ها خبر می‌دهند. برای نمونه تحقیقات انجام‌شده در هلند نشان داده است که ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در کلاس‌های درس باعث افزایش تمرکز دانش‌آموزان و بهبود فضای اجتماعی مدارس شده است.

هم‌زمان دولت لهستان لایحه دیگری را نیز تصویب کرده که وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده محتوای بزرگسالان را ملزم می‌کند از سامانه‌های احراز سن استفاده کنند تا دسترسی کودکان و نوجوانان به این محتوا محدود شود.

بریتانیا نخستین کشور جهان بود که در سال ۲۰۱۹ الزام احراز سن برای دسترسی به محتوای پورنوگرافی آنلاین را مطرح کرد. پس از آن کشور‌های مختلف و چندین ایالت آمریکا نیز قوانین مشابهی را برای محافظت از کودکان در فضای اینترنت به اجرا گذاشته‌اند.

این اقدامات بخشی از تلاش گسترده دولت لهستان برای مقابله با آثار منفی استفاده بی‌رویه از فناوری‌های دیجیتال در میان کودکان و نوجوانان و افزایش ایمنی آنها در فضای مجازی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر
پرونده ویژه