نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه؛

هیچ برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران وجود ندارد/ تمرکز تهران بر اجرای تعهدات آمریکا و تثبیت توقف جنگ است

|
۱۴۰۵/۰۴/۰۲
|
۱۱:۱۹:۵۵
| کد خبر: ۲۳۵۷۶۸۲
هیچ برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران وجود ندارد/ تمرکز تهران بر اجرای تعهدات آمریکا و تثبیت توقف جنگ است
برنا - گروه بین الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده در جریان تجاوزات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی نداریم و اساساً در این زمینه شیوه نامه‌ای وجود ندارد.

به گزارش برنا، اسماعیل بقائی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آغاز نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی قرار داریم؛ روز‌هایی که برای ملت ایران یادآور یکی از سرچشمه‌های مهم شکل‌گیری مقاومت، آزادگی و وجدان اخلاقی است. اگر بخواهیم یکی از عناصر پایدار هویت تاریخی ایرانیان را نام ببریم، بدون تردید فرهنگ عاشورا در شمار مهم‌ترین آنها قرار دارد؛ فرهنگی که طی قرن‌ها در شعر و ادب، آیین‌ها و سنت‌ها، زندگی و حیات روزمره، تربیت خانوادگی و حافظه جمعی این ملت حضور داشته و نسل‌های پیاپی را پرورش داده است.

وی افزود: شاید به همین دلیل است که هرگاه ملت ایران در معرض آزمون‌های بزرگ تاریخی قرار می‌گیرد، بسیاری از ارزش‌هایی که در رفتار جمعی خود نشان می‌دهد، شباهتی آشکار با آموزه‌های عاشورا دارد. شهادت سیدالشهدای انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و یاران وفادارشان، ایستادگی ملت ایران در برابر فشار و تهدید، ترجیح عزت بر تسلیم، حفظ همبستگی در روز‌های دشوار و امیدواری در شرایطی که محاسبات صرفاً مادی چشم‌انداز روشنی را نشان نمی‌دهد، همه از برکات این فرهنگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بنابراین عاشورا، پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد، روایت پایداری انسان در دفاع از کرامت و عزت خویش است و این همان پیامی است که در بزنگاه‌های مختلف تاریخ معاصر نیز در رفتار و منش ایرانیان قابل مشاهده بوده است.

وی با گرامیداشت این ایام و ادای احترام به همه کسانی که در راه عزت، کرامت و استقلال ایران از جان خود گذشتند، ادامه داد: ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. اساساً در این زمینه هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد. ما به عنوان عضو معاهده و به عنوان کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان است، روال جاری را ادامه خواهیم داد و فکر می‌کنم این روال نیز کاملاً روشن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره قطعنامه شورای حکام نیز گفت: لازم است از این فرصت استفاده کنم و از کشور‌هایی که مسئولانه تصمیم گرفتند با این حرکت سیاسی آمریکا، سه کشور اروپایی و شورای حکام همراهی نکنند، قدردانی کنم. رأی منفی روسیه، چین و نیجر، رأی بسیار ارزشمندی بود؛ همچنین از کشور‌هایی که با رأی ممتنع خود، مخالفتشان را با این تحرک سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی ابراز کردند، تشکر می‌کنیم.

بقائی افزود: البته ما از برخی کشور‌های منطقه که با وجود مشاهده اقدام جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، به این قطعنامه رأی مثبت دادند، بسیار گله‌مند هستیم. این در حالی است که دیدیم اگر حتی یک ترقه کوچک در کنار تأسیسات اتمی آنها منفجر شود، چه نوع برخوردی از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین این رفتار دوگانه، از نظر ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره برخی ادعا‌های رسانه‌ای اظهار کرد: این ادعا‌های رسانه‌ای برای ما جالب است؛ چرا که فلسفه و هدف جنگ که پیش‌تر از سوی آنها از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران اعلام شده بود، اکنون به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: موضوع کاملاً روشن است. در رابطه با اموال آزادشده ایران، هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس صرفه و صلاح کشور انجام خواهد شد. درباره خرید کالا نیز وزارت کشاورزی و سایر بخش‌های متولی، بر مبنای قیمت و کیفیت تصمیم‌گیری می‌کنند؛ بنابراین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مجوز‌هایی که در رابطه با فروش نفت صادر شده بود، از روز گذشته اجرایی شده است. سایر موارد نیز درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های محدود یا مسدودشده ایران به همین ترتیب دنبال می‌شود. آقای دکتر همتی نیز روز گذشته توضیحات مفصلی در این رابطه ارائه کردند. آنچه اهمیت دارد این است که اموال مسدودشده ایران اکنون در دسترس بوده و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه که تشخیص دهد، برای تأمین کالا‌های مورد نیاز کشور از آنها استفاده کند.

بقائی در ادامه با اشاره به مواضع کشور‌های اروپایی گفت: خودکرده را تدبیر نیست. اروپایی‌ها به دلیل رفتار خود در یک تا دو سال گذشته، خود را به حاشیه رانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در جریان موضوع موسوم به اسنپ‌بک، طرف‌های اروپایی هیچ اختیار و اراده‌ای از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانه‌ای داشتند. همچنین در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع بسیار ناشایستی اتخاذ کردند و دنیا شاهد این رفتار بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این رفتار غیرمسئولانه، قطعاً موجب افزایش اعتبار و جایگاه طرف‌های اروپایی نخواهد شد. اگر اروپا می‌خواهد در موضوعات بین‌المللی نقش‌آفرین باشد، باید رویکرد‌های خود را تغییر دهد، تصمیم بگیرد که رفتاری مستقل و مسئولانه در پیش بگیرد؛ چرا که با نق‌زنی، قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.

پس از توقف مذاکرات چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات نیز اظهار کرد: من همیشه به شما قول داده‌ام که روایت نقل نکنم و واقعیت را بگویم. جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی، از حدود ساعت سه بعدازظهر آغاز شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت. مقرر شد پس از یک وقفه کوتاه نیم‌ساعته، جلسه از سر گرفته شود، اما در همین فاصله با اظهارات مهم و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: پس از آن، نشست چهارجانبه دیگر تشکیل نشد و آنچه ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجی‌ها بود. بنابراین، پس از تصمیم برای توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم.

بقائی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع ملی و پیشبرد اهداف کشور، حتماً از هر ابزاری استفاده می‌کند. در آن مقطع نیز مصلحت بر این بود که تبادل پیام از طریق میانجی‌ها ادامه یابد که نتیجه آن را نیز همگان مشاهده کردند.

تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان با هیچ بهانه‌ای قابل پذیرش نیست

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اجرای تفاهم آتش‌بس در لبنان اظهار کرد: از ابتدای تفاهم آتش‌بس، یعنی از ۱۹ فروردین‌ماه تا امروز، شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بوده‌ایم.

وی افزود: تعهد به توقف جنگ در لبنان، یکی از اجزای لاینفک تفاهم آتش‌بس ۱۹ فروردین و همچنین توافق خاتمه جنگ یا تفاهم مورخ ۲۸ خردادماه بوده است. تعهد آمریکا در این زمینه کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سازوکاری که درباره آن تفاهم شده، با حضور طرفین، یعنی ایران و آمریکا، میانجی‌ها و دولت لبنان، ناظر بر حسن اجرای مفاد بند نخست یادداشت تفاهم، به‌ویژه در زمینه توقف جنگ در لبنان، خواهد بود و همچنین برای جلوگیری از بروز درگیری‌های نظامی طراحی شده است.

وی تصریح کرد: جزئیات این سازوکار نیازمند بررسی و کار بیشتر است، اما درباره اصل آن در نشست سوئیس تفاهم حاصل شد. با توجه به پیچیدگی موضوع و حضور طرف‌های مختلف ذی‌مدخل، طی روز‌های آینده باید درباره جزئیات آن گفت‌و‌گو و تفاهم بیشتری صورت گیرد.بقائی درباره استفاده از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران نیز گفت: جزئیات این موضوع در مجوز عامی که روز گذشته توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شد، مشخص شده است و علی‌الاصول از همان زمان صدور، قابلیت اجرا دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهار کرد: ما شواهد و ادله کافی در اختیار داریم تا اثبات کنیم برخی از کشور‌های منطقه، همان کشور‌هایی که نام بردید، متأسفانه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش فعالانه داشته‌اند.

وی افزود: قاعدتاً از این موضوع نخواهیم گذشت و هم آن را مستندسازی خواهیم کرد و هم مطالبه‌گری خواهیم داشت. اینکه مقام‌های آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند برخی از کشور‌های منطقه در تجاوز نظامی علیه ایران مشارکت داشته‌اند، مسئولیت این کشور‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

بقائی تأکید کرد: همه می‌دانیم اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، اقدامی خلاف قانون و تجاوزکارانه بود و هر طرفی که به هر نحو، از جمله از طریق در اختیار گذاشتن سرزمین، امکانات یا فضای خود، به این اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه مساعدت کرده باشد، دارای مسئولیت بین‌المللی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نیز از هر فرصت و ابزاری برای پیگیری این موضوع استفاده خواهد کرد.

بقائی تصریح کرد: موضوع توانمندی دفاعی و موشکی ایران مطلقاً نه بخشی از گفت‌و‌گو‌های ما بوده و نه هیچ‌گاه با هیچ طرفی موضوع مذاکره خواهد بود.

فرانسه برای ایفای نقش بین‌المللی باید در رویکرد‌های خود تجدیدنظر کند

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره مواضع اخیر فرانسه اظهار کرد: عذر می‌خواهم که از این تعابیر استفاده می‌کنم، اما متأسفانه برخی کشور‌های اروپایی عادت کرده‌اند که از یک سو خود را از روند‌های بین‌المللی به حاشیه برانند و از سوی دیگر، هر روندی که شکل می‌گیرد را به نوعی تخریب یا در آن کارشکنی کنند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم این رویکرد‌ها و رفتار‌ها زیبنده کشوری مانند فرانسه باشد. پیش‌تر نیز عرض کردم که اگر فرانسه تمایل دارد به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر و دارای جایگاه در سطح بین‌المللی شناخته شود، حتماً باید در رویکرد‌های خود تجدیدنظر کند و به جای چنین اظهاراتی، تصمیم بگیرد که رویکردی منطقی در قبال تحولات منطقه ما در پیش بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متأسفانه در یک سال اخیر، کشور‌های اروپایی به همان ارزش‌هایی که خود را مدعی انحصاری آنها می‌دانستند، از جمله حاکمیت قانون، احترام به حقوق بین‌الملل، احترام به اصول منشور و احترام به حقوق بشر، پشت پا زدند.

بقائی درباره نحوه استفاده از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد، دسترسی به دارایی‌هایی است که به ناحق مسدود شده‌اند تا بتوانیم از آنها برای تأمین نیاز‌های کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اینکه جزئیات این موضوع به چه شکل و با چه سازوکاری اجرا خواهد شد، تعهد آمریکاست. اگر متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ را مدنظر قرار دهید، روشن است که آن بخش‌ها ارتباطی به ما ندارد. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، اطمینان از ایفای تعهدات از سوی طرف مقابل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خروج خبرنگاران از محل اجلاس سوئیس اظهار کرد: ما برای کار رسانه‌ای و تبلیغاتی به سوئیس نرفته بودیم. هدف ما کاملاً مشخص بود و این نشست در راستای مطالبه‌گری و پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بر اساس یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد برگزار شد.

وی افزود: هر موضوعی که باعث می‌شد این هدف اصلی تحت‌الشعاع قرار گیرد، از نظر ما ضرورتی نداشت. بر همین اساس نیز احساس کردیم نیازی به برنامه‌های رسانه‌ای یا پوشش خبری گسترده وجود ندارد.

بقائی در ادامه گفت: این جنگ، جنگی تحمیلی است؛ جنگی که هیئت حاکمه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مردم ایران و منطقه تحمیل کردند و هزینه‌های سنگینی نیز برای مردم آمریکا، منطقه و کشور ما به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند و از اقدام دولتمردان خود در تحمیل این جنگ غیرقانونی و جنایتکارانه علیه ایران حمایت نکنند، به نظر من امری کاملاً طبیعی است. نه فقط مردم آمریکا، بلکه افکار عمومی در سراسر جهان نیز مخالفت خود را به شیوه‌های مختلف با اقدامات آمریکا در تحمیل جنگ‌های بی‌پایان بر منطقه ما و سایر مناطق جهان اعلام کرده‌اند.

آغاز مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها منوط به اجرای تعهدات است

بقائی با اشاره به روند اجرای یادداشت تفاهم اظهار کرد: موضوع هسته‌ای در کنار موضوع رفع تحریم‌ها، دو موضوعی هستند که بر اساس یادداشت تفاهم قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه درباره آنها گفت‌و‌گو شود.

وی افزود: با این حال، متن یادداشت تفاهم صراحت دارد که آغاز مذاکرات درباره این دو موضوع، منوط به اجرای بند‌های مشخصی از این یادداشت است. ما در حال تلاش هستیم تا همه این بندها، به عنوان پیش‌زمینه آغاز مذاکرات، محقق شود. بخشی از آنها محقق شده و بخشی دیگر در حال اجراست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در نشستی که در سوئیس برگزار شد، به جز بیان کلی مواضع از سوی طرف آمریکایی، هیچ گفت‌وگوی جزئی درباره موضوع هسته‌ای انجام نشد. آنها مواضع خود را بیان کردند و ما نیز پاسخ مقتضی را ارائه دادیم. درباره موضوع تحریم‌ها نیز مواردی صرفاً به صورت کلی مطرح شد؛ بنابراین، برای آغاز مذاکرات درباره این دو موضوع باید دید روند اجرای تعهدات بر اساس یادداشت تفاهم به چه سمت و سویی خواهد رفت.

در حال تکمیل...

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر