شفافیت مالی در استان مرکزی؛ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به ارائه گزارش هزینه‌کرد اعتبارات ارزش افزوده شدند

|
۱۴۰۴/۱۱/۲۶
|
۱۲:۰۶:۲۷
| کد خبر: ۲۳۱۱۸۳۴
شفافیت مالی در استان مرکزی؛ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به ارائه گزارش هزینه‌کرد اعتبارات ارزش افزوده شدند
برنا ـ گروه استانها: استاندار مرکزی با اعلام الزام قانونی جدید برای نخستین بار، از تخصیص ۴۰ هزار میلیارد ریال به شهرداری‌ها و ۱۴ هزار میلیارد ریال به دهیاری‌های استان از محل اعتبارات ارزش افزوده خبر داد و بر لزوم گزارش‌دهی دقیق نحوه هزینه‌کرد این منابع تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی با اشاره به الزام قانونی جدید اظهار داشت: برای نخستین بار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف شده‌اند گزارش کاملی از چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات حاصل از ارزش افزوده ارائه دهند. این اقدام در راستای تحقق انضباط مالی و شفافیت در مصرف منابع عمومی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سهم شهرداری‌های استان از این محل ۴۰ هزار میلیارد ریال و سهم دهیاری‌ها ۱۴ هزار میلیارد ریال است، افزود: این گزارش‌ها باید به صورت مستند و دقیق تهیه شود تا مشخص گردد این منابع کلان تا چه اندازه در مسیر توسعه عمرانی، خدماتی و رفاهی مناطق شهری و روستایی به کار گرفته شده است.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از ابلاغ ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مدیریت بحران به استان خبر داد و گفت: از این میزان تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توزیع و هزینه شده و پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال باقی‌مانده نیازمند تعیین تکلیف فوری است. با توجه به لزوم آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی، دستگاه‌های متولی باید هرچه سریع‌تر نسبت به جذب این منابع و اجرای طرح‌های پیشگیرانه اقدام کنند.

زندیه‌وکیلی با تأکید بر استفاده حداکثری دستگاه‌های دولتی از ظرفیت‌های منابع مالی و ردیف‌های اعتباری خاطرنشان کرد: با عنایت به وضعیت مالی و درآمدی دولت، بهتر است به جای تعریف پروژه‌های جدید، منابع موجود صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار شود. انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی با جدیت بیشتر نسبت به پیگیری طرح‌های تعریف شده و به تأیید رسیده اقدام کنند.

رشد هفت درصدی منابع آلایندگی؛ پشتوانه توسعه شهری

غلامرضا سلیمانی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی نیز در این نشست با اشاره به رشد هفت درصدی منابع آلایندگی در ۹ ماهه سال جاری اظهار داشت: ارزش افزوده این منابع از ۵.۹ همت در سال گذشته به ۶ همت در سال جاری افزایش یافته که پشتوانه‌ای مؤثر برای اجرای طرح‌های عمرانی و زیست‌محیطی در شهرهای استان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته دو هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال از عوارض آلایندگی در شهرداری اراک دریافت شد، افزود: این مبلغ در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به دو هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال رسیده است. این منابع صرف خرید تجهیزات، احداث ایستگاه‌های سنجش و پایش آلودگی هوا و پروژه‌های مرتبط با حفظ محیط زیست شده است.

سلیمانی با اشاره به عقد قراردادهایی به ارزش ۱۹۰ میلیارد ریال برای تجهیز ایستگاه‌ها و اجرای اقدامات زیست‌محیطی تصریح کرد: در بخش حمل‌ونقل عمومی، شهرداری اراک سال گذشته با خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به ارزش چهار هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال و انعقاد قرارداد خرید ۲۰ دستگاه دیگر در سال جاری به ارزش چهار هزار میلیارد ریال، گامی مؤثر در ارتقای کیفیت خدمات و کاهش آلودگی هوا برداشته است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به هزینه‌کرد شهرداری اراک برای توسعه و نگهداری پارک‌ها گفت: این شهرداری سال گذشته سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و در ۱۰ ماهه سال جاری سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در این حوزه هزینه کرده است. شهرداری ساوه نیز با اختصاص ۴۶۹ میلیارد ریال در سال گذشته و ۶۶۹ میلیارد ریال در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، منابع آلایندگی را صرف نگهداری و توسعه فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و پروژه‌های زیست‌محیطی کرده است.

وی به اقدامات شهرداری خمین نیز اشاره کرد و افزود: این شهرداری با تخصیص ۱۰ میلیارد ریال به احداث سیستم‌های کنترل آلایندگی و بهسازی محل دفن زباله‌ها، اقدامات بهداشتی و ایزولاسیون محل دفن شیرآبه‌ها را اجرایی کرده است.

تعلل شهرداری اراک در ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا

امیر انصاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این نشست با انتقاد از عملکرد شهرداری اراک در خصوص ایجاد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: شهرداری اراک متعهد به ایجاد پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوا شده بود، اما تاکنون تنها یک ایستگاه ایجاد کرده و برای چهار ایستگاه دیگر تعلل دارد. با توجه به افزایش هزینه‌ها، شانس استفاده از این ظرفیت برای ایجاد ایستگاه‌های مورد نیاز به صفر می‌رسد و باید سریع‌تر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از شهرستان‌ها ایستگاه و سنجنده آلودگی هوا ندارند، افزود: با توجه به سهم روستاها از واریزی ارزش افزوده، نیاز است دهیاری‌ها نیز پیگیری مؤثرتری در این خصوص داشته باشند.

بر اساس گزارش ارائه شده در این نشست، کل واریزی ارزش افزوده در بخش روستایی حدود ۱۴ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۶۷۶ میلیارد ریال مربوط به سهم آلایندگی و مابقی مربوط به سرفصل ایجاد فضای سبز است.

در پایان این نشست، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز پیشنهاد طرح هم‌افزایی منطقه‌ای زنان پیشران برای توانمندسازی با محوریت اشتغال‌زایی بانوان و حمایت از بانوان کارآفرین را ارائه داد.

نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر