معاون آموزشی گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان حکیم تهران، در گفت‌و‌گو با برنا

مصرف الکل دست‌ساز می‌تواند به نابینایی و مرگ منجر شود/ اوردوز با مواد‌مخدر در تمام گروه‌های سنی مشاهده می‌شود

|
۱۴۰۵/۰۸/۰۶
|
۰۶:۳۰:۰۱
| کد خبر: ۲۴۰۷۵۱۲
عرفان طلب
معاون آموزشی گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان حکیم تهران، با هشدار درباره عوارض مصرف الکل‌های دست‌ساز گفت: برخی افراد به دلیل ناآگاهی با تأخیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند درحالی‌که مسمومیت ناشی از این الکل‌ها می‌تواند عوارض جدی از جمله مشکلات بینایی و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.

پیمان عرفان‌طلب، معاون آموزشی گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان حکیم تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا، درباره سهم مصرف نادرست دارو و تداخلات دارویی در مراجعات ناشی از مسمومیت اظهار کرد: اگر مصرف نادرست دارو را در قالب اوردوز یا مصرف بیش از حد دارو در نظر بگیریم، حدود ۵۰ درصد مسمومیت‌ها به مصرف بیش از حد دارو مربوط می‌شود. البته موارد خودکشی دارویی نیز در این آمار قرار می‌گیرند که متأسفانه تعداد آنها زیاد است.

وی با اشاره به موارد بستری ناشی از اقدام به خودکشی افزود:درصد زیادی از موارد بستری در بخش مسمومیت‌ها به اقدام به خودکشی مربوط می‌شود. این موارد شامل خودکشی با مواد مخدر، برخی دارو‌های بنزودیازپینی و دارو‌های دیگر است.

مسمومیت با الکل‌های دست‌ساز و خطر تأخیر در مراجعه

عرفان‌طلب درباره مسمومیت ناشی از مصرف الکل‌های دست‌ساز نیز گفت: متأسفانه استفاده از این نوع الکل‌ها همچنان باعث بروز مسمومیت می‌شود. افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند، گاهی به دلیل ناآگاهی، با تأخیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و در نتیجه ممکن است با عوارض جدی مواجه شوند.

معاون آموزشی گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان حکیم تهران ادامه داد: در برخی از این موارد، می‌توان با انجام دیالیز بیمار را نجات داد، اما تعدادی از بیماران نیز با مشکلات چشمی و حتی مرگ مواجه می‌شوند.

نظارت بر تداخلات دارویی

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر تداخلات دارویی و اینکه آیا سازوکار مشخصی برای جلوگیری از تجویز یا مصرف هم‌زمان دارو‌های دارای تداخل وجود دارد، توضیح داد: نظارت بر دارو‌ها باید از سوی داروخانه‌ها انجام شود. معمولاً پزشکان تلاش می‌کنند دارو‌هایی تجویز نکنند که با یکدیگر تداخل داشته باشند و داروخانه‌ها نیز در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند؛ با این حال، همچنان مواردی از تداخلات دارویی اتفاق می‌افتد.

عرفان‌طلب با اشاره به بروز عوارض در برخی بیماران حتی با مصرف دوز‌های درمانی دارو‌ها بیان کرد: در مواردی، بیمار با وجود مصرف دارو در دوز درمانی نیز دچار عوارض می‌شود، اما این موارد بسیار کم هستند و معمولاً به‌سرعت قابل درمان‌اند.

مواد مخدر از شایع‌ترین علل مسمومیت

معاون آموزشی گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در بیمارستان لقمان حکیم تهران، در ادامه درباره شایع‌ترین مسمومیت‌های منجر به مراجعه به بیمارستان و گروه‌های سنی درگیر با این مشکل اظهار کرد: اگر بخواهیم از نظر آماری به موضوع نگاه کنیم، مسمومیت با مواد مخدر از شایع‌ترین موارد مراجعه است. این مسمومیت‌ها می‌توانند ناشی از مواد مختلفی مانند متادون، تریاک، شیره تریاک و ترامادول باشند و پس از آن نیز مسمومیت با دارو‌های دیگر مشاهده می‌شود.

وی درباره گروه‌های سنی درگیر با مسمومیت‌ها نیز گفت: موارد اقدام به خودکشی معمولاً در سنین پایین‌تر و افراد زیر ۵۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود، هرچند این موارد در سنین بالاتر نیز وجود دارد، اما کمتر است. در مقابل، اوردوز ناشی از مصرف مواد مخدر در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود.

انتهای پیام/

نویسنده :
پرستو شیرمحمدی
نظر شما
captcha
پیشنهاد سردبیر
پرونده ویژه