جزئیات مشارکت‌نامه ۱۸ میلیارد دلاری احداث دو پالایشگاه عظیم

|
۱۴۰۱/۰۵/۱۰
|
۱۲:۱۶:۲۲
| کد خبر: ۱۳۵۸۵۹۶
جزئیات مشارکت‌نامه ۱۸ میلیارد دلاری احداث دو پالایشگاه عظیم
امروز دو مشارکت‌نامه برای احداث دو مجتمع پالایشگاهی عظیم با سرمایه‌گذاری 18 میلیارد دلاری به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی خبرگزاری برنا، تفاهم‌نامه‌های مشارکت و تأمین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» در جاسک و پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» در بندرعباس همسو با اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی امروز دوشنبه ۱۰ مردادماه با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و جواد اوجی وزیر نفت امضا شد.

امروز ابتدا تفاهم نامه و مشارکت نامه احداث پتروپالایشگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بندرعباس به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و سرمایه گذاری قریب به ۱۱ میلیارد دلار بین هلدینگ های اقتصادی تدبیر انرژی (15%)، خلیج فارس (15%) و اهداف (15%)، بانک های ملی(15%)، رفاه کارگران (15%)، ملت(5/7%) و تجارت(5/7%) و نیز شرکت ملی پالایش و پخش (10%) به امضا رسید.

57870891

براساس این مشارکت‌نامه طرفین نسبت به تعیین شرکت مجری، تامین مالی و احداث پالایشگاه اقدام می‌کنند.

امکان استفاده از سازوکار تهاتر برای این پروژه در تبصره ۱ قانون بودجه امسال دیده شده است. 

ترکیب فرآورده‌های تولیدی در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین، ۶۵ درصد سوخت و ۳۵ درصد محصولات شیمیایی خواهد بود و قرار است این طرح پس از گذشت پنج سال از زمان اجرا تکمیل شود.

به گزارش برنا، امروز همچنین تفاهم نامه و مشارکت نامه تامین مالی و ساخت پالایشگاه مروارید مکران در بندر جاسک به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری بین گروه اقتصادی مفید(50%) و بانک های ملت(30%) ، تجارت (10%) و پارسیان (10%) به امضا رسید.

استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌مندی از قانون تنفس خوراک از ویژگی‌های طرح ساخت پالایشگاه نفت مروارید مکران است.

هر دو این طرح‌ها از تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه بهره‌مند خواهند شد که کمک شایانی به اقتصاد این طرح‌ها و کوتاه‌تر کردن دوره بازگشت سرمایه آنها دارد. 

علاوه بر این قرار است بخشی از سهام این طرح‌ها به مردم واگذار شوند تا آنها نیز از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شوند.

3048015


علاوه بر این نقدینگی سرگردان در کشور به سمت اقتصاد مولد و تولید کشور هدایت شود که خود سبب کنترل تورم و پایه پولی و نیز افزایش رفاه عمومی می‌شود.

آثار اجرای این طرح‌ها

اجرای این طرح‌ها آثار متعددی برای کشور از جمله تکمیل زنجیره ارزش، تامین امنیت انرژی کشور با تولید سوخت‌های بنزین و نفت گاز، تامین خوراک صنایع پایین‌دستی و پتروشیمی‌ها که زمینه‌ساز اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده قابل توجه برای کشور خواهد شد و نیز توسعه سواحل مکران که خواست و تاکید مقام معظم رهبری بوده است، خواهد داشت.

به گزارش برنا، تحریم‌ناپذیری از دیگر آثار اجرای این طرح‌هاست چراکه اتکا به خام‌فروشی نفت خام سبب شده بود که ایران به‌راحتی تحریم شود.

ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در مسیر همسویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول، جلوگیری از واردات بنزین به کشور، افزایش ظرفیت پالایشی و تولید فرآورده‌های نفتی در کشور، اشتغال‌زایی و به‌کارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و جلوگیری از تحریم‌پذیری، هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولد، عبور از پالایشگاه‌سازی و حرکت به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها و استمرار حضور ایران در بازارهای جهانی از جمله اهداف این طرح‌ها به‌شمار می‌آیند.

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
آژانس عکس برنا
لالالند
رایتل
تشریفات شایسته
دندونت
سلام پرواز