تمرکز بر کیفیت، عدالت و سرمایه انسانی برای ارتقای بهرهوری وزارت آموزش و پرورش
در راستای توسعه سرمایه انسانی کشور، وزارت آموزش و پرورش از تدوین برنامه عملیاتی بهرهوری برای سال ۱۴۰۵ خبر داد که تمرکز اصلی آن بر ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی، افزایش رضایت ذینفعان و کارآمدسازی نیروی انسانی است. این برنامه در نخستین جلسه کمیته بهرهوری این وزارتخانه، با همکاری سازمان ملی بهرهوری ایران، مورد بررسی و تببین قرار گرفت.
علی باقرزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر نقش حیاتی نظام تعلیم و تربیت، ارتقای بهرهوری را یک ضرورت راهبردی در تمامی ارکان این مجموعه خواند. وی افزود: "ما معتقدیم هرگونه هزینه در آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای رشد و پیشرفت پایدار کشور است؛ لذا تمرکز ما بر افزایش کیفیت و عدالت، و بهرهور نمودن منابع جاری است، نه کاهش هزینهها. "
در این جلسه که با حضور حبیبی، معاون راهبری بهرهوری سازمان ملی بهرهوری ایران، برگزار شد، دستورالعمل برنامهریزی و پایش بهرهوری خدمات دولتی تشریح گردید. مطابق این دستورالعمل، دستگاههای اجرایی باید بر ارتقای کیفیت خدمات، افزایش رضایت مخاطبان، کاهش هزینه و زمان ارائه خدمت تمرکز کنند. باقرزاده نیز این موارد را در آموزش و پرورش به "ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی و افزایش رضایت مخاطبان" خلاصه کرد.
بر اساس این سند، افزایش کارآمدی نیروی انسانی از طریق «ساماندهی معلمان بر اساس رشته تخصصی» و «اعمال شرط معدل در جذب دانشجومعلمان» پیگیری خواهد شد. همچنین، برای سنجش کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی، «طراحی و اجرای نظام ارزشیابی نتیجهمحور براساس استانداردهای ملی» و «سنجش رضایت ذینفعان از خدمات» در دستور کار قرار دارد.
کمیته بهرهوری وزارت آموزش و پرورش که یکی از هشت کمیته ذیل شورای راهبری تحول اداری است، وظیفه طراحی، استقرار و نظارت بر اجرای نظام جامع بهرهوری را بر عهده دارد. دور جدید فعالیت این کمیته از بهمنماه ۱۴۰۴ آغاز شده و دبیرخانه آن در اداره تحول اداری و بهرهوریسازمانی مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری مستقر است. این کمیته با بهرهگیری از ظرفیتهای سازمان ملی بهرهوری، بستر لازم برای تحول در فرآیندهای اداری و آموزشی را فراهم میآورد.
انتهای پیام/